Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

تکلیف تامین مالی المپیک زمستانی هنوز مشخص نیست

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در حالیکه کمتر از ۲ هفته به زمانی مانده است که از اهالی کلگری در مورد تصمیم به اینکه آیا مایل هستند مسابقات المپیک ۲۰۲۶ زمستانی مجددا در شهرشان برگزار شود یا خیر همه‌پرسی شود، دولت فدرال هنوز میزان مبالغ مالی که مایل است برای برگزاری این مسابقات اختصاص دهد را اعلام نکرده است.

یک ماه قبل از همه‌پرسی ۱۳ نوامبردولت محلی آلبرتا اعلام کرد که مایل است مبلغ ۷۰۰ میلیون دلار از کل بودجه ۳ میلیارد دلاری ایالت را برای تامین هزینه‌های مالی میزبانی مسابقات المپیک در شهر کلگری اختصاص دهد.

هزینه کلی به مبلغ ۵/۲۳ میلیارد دلار در سپتامبر و زمانی اعلام شد که کمیته المپیک ۲۰۲۶ نسخه اولیه طرح مفهمومی میزبانی مسابقات را منتشر کرد، هرچند انتظار می‌رود سرمایه مضاعف مورد نیاز بر مقدار قبلی به میزان ۲/۲۳ میلیون دلار نیز با سرمایه‌گذاری ۹۲۵ میلیون دلار آمریکایی (برابر با ۱/۲ میلیارد دلار کانادایی) توسط کمیته بین‌المللی مسابقات المپیک (IOC) از محل درآمد حاصل از مسابقات تامین شود.

هنوز نه مقامات محلی و نه دولت مستقر در اوتاوا پایتخت بر مبنای اعلانات قبلی به طور مستقیم و شفاف اعلام نکرده‌اند که مایل هستند تا چه میزان سرمایه مالی به میزبانی کلگری اختصاص دهند.

ناهید ننشی (Naheed Nenshi) شهردار کلگری ۲۵ اکتبر در یک مصاحبه اظهار کرد:

من هنوز منتظر هستم تا دولت فدرال سهیم شدن خود در تامین بودجه مالی میزبانی این مسابقات را به تایید نهایی برساند. بدون این پشتیبانی مالی دشوار است که بخواهیم وارد روند همه‌پرسی شویم و دولت فدرال موظف است در این کار شتاب به خرج دهد.

ننشی این صحبت‌ها در مورد مناقصه برای میزبانی مسابقات المپیک را درست ۱ روز بعد از حضور یافتن اعضای کمیته بین‌المللی المپیک در کلگری جهت پاسخ دادن به پرسش‌هایی در زمینه مسابقات زمستانی ۲۰۲۶ بیان کرد. کریستف دوبی (Christophe Dubi) مدیرعامل ارشد مسابقات المپیک  در پاسخ به  این پرسش که اگر قرار باشد مسابقات المپیک در کلگری برگزار شود آیا IOC می‌تواند مبلغی بیشتر از آنچه مد نظر است برای برگزاری این مسابقات اختصاص دهد اظهار کرد که آن‌ها قاطعانه روی مبلغ ۹۲۵ میلیون دلار ایستاده‌اند و از آن فراتر نخواهند رفت. او در مصاحبه مطبوعاتی روز چهارشنبه خود افزود:

ما مطابق با میزان بودجه‌ای که در دست داریم هرکاری که از دستمان برآید انجام می‌دهیم و امروز هم مبلغ ۹۲۵ میلیون دلار حداکثر سرمایه‌ای است که ما می‌توانیم برای این میزبانی در کلگری اختصاص دهیم.

دولت فدرال ممکن است حداکثر مبلغ ۱/۵ میلیارد دلار به مسابقات زمستانی ۲۰۲۶ اختصاص دهد و طبق موارد مطرح شده در سیاست‌گذاری های دولت فدرال برای میزبانی رویدادهای بین‌المللی ورزشی که برای نخستین بار در ژانویه ۲۰۱۸ به کار گرفته شد این در صورتی است که کل بخش عمومی تا میزان حداکثر ۵۰ درصد در تامین هزینه‌های مربوط به این رویدادهای ورزشی مشارکت نماید.

بسیاری از اهالی کلگری مخالفت خود را در برابر برگزاری مسابقات اعلام کرده‌اند و گروه‌های زیادی در حال شکل‌گیری هستند با این امید که بتوانند کل اهالی شهر را از مشارکت در همه‌پرسی ۱۳ نوامبر برای موافقت با مشارکت کلگری در مناقصه میزبانی منصرف کنند.

هزینه ۵/۲۳ میلیارد دلاری برگزاری مسابقات المپیک ممکن است برای آن دسته از کسانی که معتقد هستند برنده شدن کلگری در مناقصه حاصلی به جز ۲ هفته جشن و پایکوبی نخواهد داشت بزرگ به نظر برسد اما ننشی معتقد است که میزبانی مسابقات زمستانی ۲۰۲۶ معنا و منافع بسیار بیشتری از خود برگزاری مسابقات دارد و در این مورد می‌گوید:

برنده شدن در مناقصه به این معنی است که شما چگونه می توانید برگزاری مراسمی را به عهده بگیرید که در وهله نخست تنها یک جشن ۵۰ روزه به نظر می‌رسد اما آن را تبدیل کنید به یک رویداد اجتماعی که در طولانی مدت مبانی جامعه را شکل می‌دهد؟

ننشی به این موضوع نیز اشاره کرد که میزبانی مسابقات هم سبب خواهد شد که برنامه‌ریزان، کارگران و ورزشکاران جوان وارد شهر شوند و هم اینکه نوسازی و احیای به شدت مورد نیاز برای زیرساخت‌های فرسوده المپیک  میسر خواهد شد، زیرساخت‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده ورزشکارانی از کانادا و سراسر جهان است. ننشی در ادامه افزود:

در مسابقات المپیک پیونگ چانگ (Pyeongchang) ۲۰۱۸، کانادا ۲۸ مدال برد که از این تعداد ۲۳ مدال متعلق به ورزشکارانی بود که یا در کلگری تحت تمرینات ورزشی قرار گرفته بودند یا به نوعی با این شهر در ارتباط بودند. ما مرکز برگزاری ورزش‌های زمستانی خود را به طرز باشکوه و مقتدرانه‌ای در کلگری احداث کرده‌ایم اما امکانات این مرکز در حال فرسوده شدن هستند و رک بگویم که ونکوور بدون اجبار برای حفظ و نگهداری این امکانات خود را کنار کشید زیرا همیشه معلوم بود که مرکز انجام تمرینات هنوز هم در کلگری خواهد بود.

طبق اظهارات ننشی امتیاز دیگری که میزبانی این مسابقات دارد این است که ورزشکاران بین‌المللی  به طور بالقوه به شهر برمی‌گردند تا تمرینات خود را برای مسابقات پیش رو از سر بگیرند و همزمان حضور آن‌ها برای جامعه ورزشی کلگری ارزشمند خواهد بود. او در پایان گفت:

این مساله واقعا به بچه‌هایی که در این رشته‌ها به مسابقه می‌پردازند کمک بزرگی خواهد کرد زیرا آن‌ها مدل‌ها و مربیان و رهبران ورزشی در کنار خود خواهند داشت که در این رشته‌های ورزشی جزو بهترین و برترین ورزشکاران بین‌المللی زمان خود بوده‌اند. همچنین باید گفت که این موضوع به ایجاد یک فرهنگ سالم برای جوامع ورزشی در کانادا و مشارکت در ورزش کمک می‌کند..  در واقع هدف نهایی ایجاد این نوع از میراث گرانبهای ورزشی است و من معتقد هستم که این میراث گرانبها قطعا یک دارایی عالی برای جوانان است.

منبع: dailyhive