Friday, April 26, 2024
2.5 C
Calgary

۱۰ نکته‌ای که درباره هالووین در کانادا نمی‌دانید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در مورد هالووین موارد بیشتری از شیرینی و شکلات و کشیدن نقاشی‌های ترسناک روی صورت وجود دارد. در ادامه داستان‌هایی که ورای برخی از سنت‌ها و افسانه‌های هالووینی وجود دارند آورده شده است.

۱. برداشت محصول سلتیک‌های اسکاتلندی

برداشت محصول سلتیک‌های اسکاتلندی

ریشه هالووین به جشنواره باستانی اقوام سلتیک باز می‌گردد. اقوام سلت پایان برداشت محصول و آغاز زمستان طولانی را با برگزاری یک جشنواره موسوم به سامهین (Samhain) جشن می‌گرفتند. این جشنواره در ۳۱ اکتبر برگزار می‌شد به این دلیل که اقوام سلت معتقد بودند در این روز مرز بین زندگان و مردگان در ضعیف‌ترین حد خود قرار دارد.

۲. به دهان گرفتن سیب (Apple bobbing)

بعد از اینکه رومی‌ها ۴۳ سال پس از میلاد مسیح سرزمین سلتیک را به تصرف خود درآوردند تعدادی از سنت‌های جدید متعلق به اقوام رومی وارد جشن‌های قوم سلتیک شد. یکی از این مراسم سنتی مربوط به گرامی داشتن پومونا (Pomona) الهه میوه و درخت در اعتقادات رومیان بود. نماد الهه پومونا که یک سیب است امروزه در جشن‌های هالووین دیده می‌شود که باقی‌مانده از همان سنت به دهان گرفتن سیب  دوران رومی‌ها است.

۳. با جک فانوس‌دار آشنا شوید

جک هالووین شلغم

سنت کنده‌کاری روی کدوتنبل از سرزمین ایرلند و با افسانه جک خسیس (Stingy Jack) شروع شد. در افسانه‌ها آمده است که جک عادت داشت مدام به شیطان حقه بزند. هنگامی که جک مرد نه خدا به او اجازه داد وارد بهشت شود و نه شیطان اجازه داد به جهنم وارد شود. در عوض او محکوم شد تا در تاریکی ابدی به زندگی ادامه دهد. به خاطر این مجازات شیطان به جک زغال نیم‌سوز داد تا راهش را در تاریکی روشن کند. افسانه مدعی است که جک این زغال نیم‌سوز را داخل یک شلغم میان تهی ریخت که در واقع مقدمه‌ای بر سنت کنده‌کاری روی کدو تنبل بود.

۴. کنده‌کاری روی کدو تنبل‌ها

استفاده از کدو تنبل‌ها برای کنده‌کاری کردن به دنبال افسانه جک فانوس‌دار تا قرن ۱۷ میلادی مرسوم نبود. مهاجرین ایرلندی بعد از اینکه به سرزمین‌های ایالات متحده رسیدند دریافتند که کنده‌کاری روی کدو تنبل به مراتب آسان‌تر از کنده‌کاری روی شلغم است.

۵. شیرینی و شکلات

شیرینی و شکلات هالووین در کانادا

در اکتبر ۲۰۱۱ مردم کانادا بیشتر از ۳۵۰ میلیون دلار صرف خرید محصولات شیرینی و شکلات کردند. این داده‌های اخیر نشان می‌دهد که صرف هزینه برای خرید شیرینی و شکلات  در هالووین در رتبه دوم بعد از خرید شیرینی و شکلات ماه دسامبر قرار می‌گیرد که کانادایی‌ها در این ماه بیشتر از ۴۵۰ میلیون دلار را صرف خرید شیرینی‌های مخصوص کریسمس کردند.

۶. آمار خرج کردن کانادایی‌ها در هالووین

طبق نظرسنجی انجام شده توسط Scotiabank امسال هر کانادایی به طور میانگین ۷۰ دلار پول صرف مراسم هالووین می‌کند که در این بین ۱۵ درصد از کانادایی‌ها از پیش برای برگزاری این مراسم پول پس‌انداز می‌کنند.

۷. رفتن به در خانه‌ها برای شیرینی و کیک گرفتن

رفتن به در خانه‌ها برای شیرینی و کیک گرفتن

به در خانه‌ها رفتن در هالووین در حدود هزاره اول پس از میلاد مسیح رواج یافت. در طی این مدت مسیحیت در تمام سرزمین‌های سلتیک گسترش پیدا کرده بود و اکثر مراسمات متعلق به اقوام غیرمسیحی را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود. کلیسای مسیحی روز دوم نوامبر را به عنوان روز «All Souls Day» یا روز مردگان نام‌گذاری کرد، یعنی روزی که مختص گرامی داشتن ارواح درگذشتگان بود. در این روز افراد فقیر به خانه‌های افراد ثروتمند مراجعه می‌کردند و کیک‌هایی موسوم به soul cakes (در فرهنگ ایرانی حلوا) دریافت می‌کردند. در مقابل دریافت کیک‌ها نیازمندان نیز برای آرامش روح خویشاوندان درگذشته صاحب‌خانه دعا می‌کردند.

۸. صندوق کودکان سازمان ملل (UNICEF)

در کانادا گروه‌هایی در هالووین به خانه‌های مردم می‌روند تا از آن‌ها ۲ درخواست داشته باشند: شیرینی و شکلات و کمک‌های نقدی بشردوستانه. شیرینی و شکلات‌ها به سرعت باز شده و خورده می‌شود اما کمک‌های نقدی بشردوستانه برای حمایت از کودکان نیازمند در سراسر دنیا جمع‌آوری می‌شوند. صندوق‌های نارنجی‌رنگ جمع‌آوری سکه که دارای نماد سازمان UNICEF هستند بخش اعظمی از تاریخ مراسم هالووین در کانادا محسوب می‌شوند البته تا سال ۲۰۰۶ که  UNICEF سیستم جمع‌آوری کمک‌های خیرخواهانه به صورت اینترنتی راه‌اندازی کرد. به طور میانگین مردم کانادا هر سال در هالووین مبلغ ۳ میلیون دلار به نیازمندان اهدا می‌کنند.

۹. حکایت‌های پیرزن‌ها

داستان های هالووین

روایت‌های قدیمی رایج در قرن ۱۸ میلادی در اسکاتلند می‌گفتند اگر یک زن قبل از خوابیدن در شب هالووین معجونی تهیه شده از گردو، جوز و فندق بخورد همسر آینده‌اش را در خواب خواهد دید.

۱۰. عنکبوت

عنکبوت‌ها از نمادهای رایج در جشن هالووین هستند اما ممکن است به آن اندازه‌ای که فرهنگ معروف در مورد آن‌ها به شما القاء کرده است شیطانی و شرور نباشند. افسانه‌های بسیاری می‌گویند که پیدا کردن یک عنکبوت در روز جشن هالووین در حقیقت به این معنا است شخصی که دوستش دارید مراقبتان است.
منبع: canadiangeographic