Tuesday, April 23, 2024
2 C
Calgary

گاز منواکسید کربن و دستگاه ردیاب منواکسید کربن (CO Detector)

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نویسنده : سیامک نجفی ، Best Budget Boiler and Plumbing Inc

گاز منواکسید کربن گازیست بدون بو، بدون رنگ کە می تواند بسیار خطرناک و کشندە باشد. دستگاه ردیاب این گاز، وسیلە‌ای است کە وجود آنرا ردیابی کردە و ما را از وجود خطر آن مطلع می کند. منواکسید کربن حاصل از سوخت ناکامل گاز متان، پروپان یا بوتان برای سیستم هایی گرمایی بوجود می آید. البتە سوخت ناکامل می تواند از سوخت چوب، زغال سنگ یا هر نوع سوخت دیگە باشد، کە از بحث ما در اینجا خارج است و گاز مورد بحث ما منحصرا گاز متان یا پروپان یا بوتان است.

بە عنوان مثال برای گاز متان معادلەی شیمیایی سوخت کامل بە این شکل است، کە وقتی بە گاز متان یک جرقە یا گرما و مقداری اکسیژن بە آن وارد شود یک عمل شیمیایی از این احتراق اتفاق بوجود می آید. گاز متان شکستە شدە از آن گازدی اکسید کربن و آب آزاد می شود.

CH4+2O2→CO2+2H2O

حال اگر این عمل در حالت ایدەآل انجام نگیرد و عمل سوخت ناکامل انجام گیرد، مواد بوجود آمدە نە تنها گاز دی اکسید کربن است بلکە گاز منواکسید کربن یا کربن (بشکل دودە) نیز از این احتراق بوجود می آید. کە بستە بە درجەی ناکامل بودن این سوخت مقدار گاز منواکسید کربن متفاوت خواهد بود. اگر از یک مقدار معینی حجم این گاز در فضا بیشتر شود بە همان مقدار خطر این گاز را ممکن می کند.

اندازە گاز کربن در خانە

واحدی کە برای وجود گاز منواکسید کربن در نظر گرفتە شدە است، پی پی ام، یا تعداد ذرات در یک میلیون نام دارد. اگر درجە پی پی ام بە ١٠٠٠ برسد بایستی کمتر از چند دقیقە خانە را ترک کرد. اگر پی پی ام کمتر از ١٠ باشد، خطری نخواهد بود. اگر پی پی ام بە ٧٥ برسد، بیشتر از ٨ ساعت، آدم دچار سردرد و سرگیجە خواهد شد. اگر پی پی ام منو اکسید کربن ١٥٠ تا ٢٠٠ باشد نباید بیشتر از ٢ ساعت در محل ایستاد.

نشانەهای مسمویت از گاز منواکسید کربن

بستگی بە مقدار پی پی ام و زمان استشمام این علائم مختلفی با درجات مختلفی نمایان خواهند شد:

سر درد، تنگی نفس، تغییر رفتار، خستگی، کوفتگی ماهیچەها، سرگیجە، توان نداشتن راه رفتن، تار دیدن، تهوء و استفراق، و درد در سینە.

اگر مقدار پی پی ام کم باشد مثلا ٢٠ تا ٣٠ پی پی ام باشد ولی بە مدت طولانی در خانە این گاز در خانە باشد آدم آنرا استشمام کند، خستگی، سردرد و سرگیجەهای مزمن را در بدن احساس می کند.

راه حل

  • هر سالە فرنس، بویلر یا سیستم گرمایی دیگری کە باشد بایستی سرویس شدە و لول کربن منواکسید کربن آنرا اندازە گرفت
  • دستگاه ردیاب منواکسید کربن را در خانە در هر طبقە نصب شدە، در فاصلەی کمتر از ٥ متر بە اتاق خوابها قرار گیرد
  • دستگاه ردیاب منواکسید کربن را هر سالە توسط متخصص تست شود.
For any question please visit us at: www.bbbplumbing.ca

[uam_ad id=”11296″]