Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

فرار سرمایه از کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تعدادی از شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که بر اساس تحقیقات اخیر منتشر شده از سوی موسسه فریزر، یک مؤسسه مستقل و غیر حزبی در سیاست عمومی کانادا، عملکرد ضعیف کانادا در حوزه سرمایه‌گذاری در کسب و کار، که برای بهبود استانداردهای زندگی و تولید رفاه بسیار مهم است ادامه دارد.

Bill Morneau، وزیر دارایی، قرار است آپدیت پاییزی اقتصادی دولت فدرال را که شامل تغییرات در سیاست مالی و ارسال سیگنال‌های مهم برای سرمایه گذاران بالقوه و کارآفرینان است، منتشر کند.
رئیس مؤسسه فریزر، Niels Veldhuis، می‌گوید: افزایش مالیات از سوی دولت فدرال، افزایش بدهی‌ها و افزایش مقررات، کانادا را تبدیل به یک گزینه کمتر جذاب برای سرمایه گذاری کرده است. اما آپدیت اقتصادی فرصتی برای نشان دادن تغییر جهت است.

بر اساس تحقیقات قبلی، سرمایه گذاری در کانادا برای ماشین آلات و تجهیزات در سال های 2012 تا 2017 به میزان 4.7 درصد کاهش یافته است و سرمایه گذاری در مالکیت معنوی در مدت مشابه 14.8 درصد کاهش یافته است.

هر دو معیار به ویژه برای افزایش بهره وری و رشد اقتصادی اهمیت دارد.

و در حالی که سطوح سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارها (به عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی) در ایالات متحده طی چهار سال گذشته – از 13.5 درصد در سال 2014 تا 13.6 درصد در اوایل سال 2018 – در یک محدوده ثابت مانده است، این رقم در کانادا از 13.7 درصد به 11.6 درصد در سال جاری کاهش یافته است.

به طور عمده، کانادایی‌ها به طور فزاینده‌ای به کشورهای دیگر برای سرمایه‌گذاری نگاه می کنند، میزان سرمایه‌گذاری کانادایی‌ها در خارج از کشور از سال 2013 تا 2017 به اندازه 74 درصد افزایش یافته است.

در عین حال، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از سایر کشورها به کانادا، از سال 2013 تا  2017 به میزان 55.1 درصد کاهش یافته است.

Veldhuis می‌گوید: متاسفانه، ما شاهد این فرار سرمایه از کانادا در بسیاری از حوزه‌های مختلف هستیم.

آپدیت اقتصادی این هفته فرصتی برای اتاوا است تا به جامعه تجاری و سرمایه گذاری سیگنال بدهد که این مسئله بسیار جدی را به شیوه‌ای معقول پاسخ خواهد داد.

منبع: FraserInstitute