Friday, April 26, 2024
4.6 C
Calgary

تحقیقات درباره نرخ بالای زاد و ولد افراد غیر مقیم در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

محققان دریافتند که اداره آمار StatsCan به طور چشم‌گیری تعداد نوزادان متولد شده از افراد غیر مقیم کانادا را کمتر از حد واقعی گزارش کرده است زیرا تحقیقات حاکی از آن است که نوزادان بیشتری از آنچه موسسه Statistics Canada تشخیص داده از افراد خارجی در کانادا متولد شده‌اند و دولت فدرال در حال مطالعه و بررسی موضوع توریسم زاد و ولد است با این امید که بتواند دریابد چه تعداد زن باردار به کانادا مسافرت می‌کنند که بتوانند نوزادانشان را به عنوان شهروند کانادا در این کشور به دنیا بیاورند.

اندرو گریفیث (Andrew Griffith) محقق با استفاده از ارقام گزارش شده از جانب بانک آمار سلامت Canadian Institute for Health Information  یا (CIHI) که به کسب اطلاعات مستقیم صورتحساب‌های درمانی از بیمارستان‌ها می‌پردازد دریافت در سال ۲۰۱۶ بیشتر از ۳۲۰۰ نوزاد در کانادا از زنانی متولد شده‌اند که مقیم کانادا نبوده‌اند که همین آمار را با تعداد ۳۱۳ نوزاد ثبت شده توسط اداره آمار Statistics Canada باید مقایسه کرد. گریفیث می‌گوید این یافته‌ها بیان می‌کنند که نه تنها ارقام زاد و ولدها بالاتر از گزارشات پیشین در این رابطه است بلکه این روند در حال رشد قرار دارد. گریفیث در یک مقاله در نشریه Policy Options که توسط موسسه تحقیقاتی این نشریه به چاپ رسید نوشت:

داده‌های به دست آمده نشان دهنده رشد پایدار در تعداد نوزادانی است که در بیمارستان‌ها از زنانی که مقیم سایر کشورها هستند متولد می‌شوند و این تعداد و درصدها همگی برای تمام ایالت‌ها به جز ایالت کبک قطعی هستند. تعداد کل متولدین در کبک تنها ۱ درصد از تمام تولدهای زنده در ایالت‌های انگلیسی زبان کانادا است.

احمد حسین (Ahmed Hussen)، وزیر امور مهاجرت در واکنش به این گزارشات بیان کرد که وزارتخانه متبوعش یک گروه را مامور تحقیق در این رابطه کرده است تا تصویر بهتری از حوزه کنونی این مساله در کانادا به دست آورند. حسین در جلسه پارلمان اینگونه پاسخ داد:

در حین اینکه آمار به دست آمده نشان می‌دهند موضوع آنچنان هم گسترده نیست اما دولت کانادا تشخیص داده که نیاز به درک بهتری در رابطه با گستره این مساله و نیز تاثیرات حاصل از آن وجود دارد.

وزارتخانه امور مهاجرت، بانک آمار سلامت CIHI را مامور اجرای این تحقیقات کرده است.

موضوع دو‌قطبی شدن جامعه

این موضوع که با عنوان توریسم زاد و ولد هم شناخته می‌شود فضای کشور را دچار دوقطبی بودن کرده است به طوری که لیبرال‌ها از قوانین کنونی دفاع می‌کنند که بر اساسشان هر فردی که در خاک کانادا متولد شود، البته به جز فرزندان دیپلمات‌های خارجی مستقر در این کشور، به صورت خودکار شهروند کانادا محسوب می‌شود.

اعضای حزب محافظه‌کار تابستان امسال در اجماع دو سالانه خود یک لایحه سیاست‌گذاری به تصویب رساندند که بر اساس آن از دولت خواسته شده است تا به حق شهروندی بر حسب تولد پایان دهد. در این لایحه آمده است:

این حق در صورتی داده خواهد شد که یکی از والدین کودک متولد شده در کانادا جزو شهروندان این کشور باشد یا مجوز اقامت دائمی در کانادا را داشته باشد.

اندرو شییر (Andrew Scheer)، رهبر حزب گفت در حال حاضر یکی از اهداف ما پایان دادن به جریان مسافرت زنانی خواهد بود که صرفا به دلیل به دنیا آوردن فرزندانشان به کانادا مسافرت می‌کنند تا بعد از تولد نوزاد به صورت خودکار شهروندی کانادا را اخذ کنند.

سایر کشورها اقداماتی در راستای پایان دادن یا اصلاح قوانین مربوط به حق شهروندی برحسب تولد انجام داده‌اند که از جمله این کشورها می‌توان به انگلستان، استرالیا، ایرلند، نیوزیلند، هند، جمهوری دومینیکن (Dominican Republic)، تایلند و پرتغال اشاره کرد. اخیرا دونالد ترامپ (Donald Trump)، رئیس جمهور ایالات متحده تهدید کرده است که به قانون حق شهروندی بر حسب تولد در ایالات متحده پایان خواهد داد هرچند منتقدان استدلال کرده‌اند که چنین تغییری می‌تواند سبب زیر پاگذاشته شدن قانون اساسی آن کشور شود.

کانادا در زمان دولت محافظه کار استعفان هارپر (Stephen Harper) در رابطه با تغییر سیاست کنونی حق تولد تحقیقاتی انجام داد. طبق اظهارات یک مقام عالی‌رتبه دولت که در پشت پرده با شبکه Canadian Press صحبت کرده بود آن‌ها در نهایت به این نتیجه رسیدند که هر گونه تغییر در قوانین مربوطه تاثیرات چشم‌گیری روی جامعه خواهد گذاشت.

بسیاری از کانادایی‌ها یعنی در حدود ۴۰ درصد یا بیشتر دارای گذرنامه نیستند و از جواز تولدشان برای ثابت کردن شهروندی خود در کانادا استفاده می‌کنند. تغییر در قوانین حق شهروندی بر حسب تولد به این معنا خواهد بود که این افراد نیازمند تهیه اوراق جدید هویت هستند تا شهروندی خود را ثابت کرده و بتوانند از خدمات دولتی استفاده کنند.

طبق اظهارات این مقام عالی‌رتبه، یک تخمین کلی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد هزینه تغییرات در قوانین را بین ۲۰ میلیون تا ۳۰ میلیون دلار برآورد کرد، به اضافه ۷ میلیون دلار که هر ساله به صورت هزینه‌های اضافی بر دولت فدرال تحمیل می‌شود. او همچنین خاطرنشان کرد این هزینه‌های تخمینی شامل ایالت‌ها و مناطق مجاور نمی‌شود که این یعنی هزینه‌ها به مراتب بالاتر خواهند بود زیرا دولت‌های محلی نسبت به دولت فدرال مسئولیت بیشتری در قبال اسناد شخصی مردم دارند. متیو گنست (Mathieu Genest) سخنگوی وزارتخانه گفت نه محافظه‌کاران و نه لیبرال‌ها قانون را تغییر ندادند. گنست اظهار کرد:

اصل حق شهروندی برحسب محل تولد از زمانی که شهروندی کانادا برای نخستین بار در سال ۱۹۷۴ به رسمیت شناخته شد در قوانین کشوری ما مورد احترام بوده است. اعمال تغییر در این اصل توسط دولت محافظه‌کار آقای هرپر برنامه‌ریزی شد اما بعد از گوش فرادادن به توصیه‌های افراد متخصص کنار گذاشته شد.

اما باید توجه داشت که وزارت امور مهاجرت هنوز هم خواهان یک تصویر درست از جریان مزبور است.

تضاد داده‌ها

گریفیث گفت او بعد از اینکه متوجه شد تخمین‌های اداره آمار Statistics Canada از تعداد زاد و ولد‌های افراد غیر مقیم در بیمارستان Richmond در بریتیش کلمبیا با سایر نقاط کشور همخوانی ندارد کنجکاو شده است که در مورد گستره حوزه توریسم زاد و ولد در کانادا کاوش‌های بیشتری انجام دهد.

داده‌هایی که او از CIHI جمع‌آوری کرد تعداد مادرانی را نشان می‌داد که از جیب خودشان هزینه‌های بیمارستان را پرداخت کرده‌اند که حداقل به میزان ۵ برابر بیشتر از داده‌های تخمینی اداره آمار بوده است. او اعلام کرد که این میزان شامل پناهندگان به کانادا و دانشجویان خارجی می‌شود که هزینه‌های بیمارستانیشان تحت پوشش سازمان بهداشت عمومی Canadian medicare نیست.

گوردون اسکات کمپل (Gordon Scott Campbell)، وکیل امور مهاجرت در آنتاریو گفت او چندین موکل در سال‌های اخیر داشته است که در طول اقامت خود در کانادا و در اواسط انجام فرایندهای قانونی برای اخذ پناهندگی یا مهاجرت صاحب فرزند شده‌اند. برای مثال او گفت برخی از زنان که حکم توریست را دارند در حین ثبت درخواست برای ضمانت زوجیت با همسرشان زیر یک سقف زندگی می‌کنند و برخی از پناهندگان هم در حال بارداری وارد کشور می‌شوند یا بعد از ورود به کشور و در حال انتظار برای به جریان افتادن مراحل درخواست اقامتشان باردار می‌شوند. کمپل در ادامه گفت:

به طور مستدل گفتن این مطلب که هیچ زنی در صورتی که شهروند دائم کانادا نباشد حق ندارد باردار شود یا باردار باشد شدیدا نژادپرستانه یا حتی زن ستیزانه به نظر می‌رسد.

روز پنجشنبه، سازمان بهداشت Vancouver Coastal Health که سرپرستی بیمارستان Richmond را بر عهده دارد اظهار کرد که مالیات‌دهندگان کانادایی حاضر نیستند برای زاد و ولد افرد غیر مقیم این کشور مالیات بپردازند. این سازمان داده‌های آماری مختص به خود را جمع‌آوری کرده است که اندکی با یافته‌های گریفیث تفاوت دارند اما همچنان با ارقام گزارش شده توسط اداره آمار Statistics Canada در مورد زاد و ولد افراد غیر مقیم در کانادا همخوانی ندارد.

منبع: cbc