Friday, April 19, 2024
3.8 C
Calgary

در صورتی که انتخابات همین امروز برگزار شود محافظه‌کاران دولت فدرال برنده اکثریت کرسی‌های دولت می‌شوند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نتایج Forum poll نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کاران دولت فدرال در انتخاباتی که همین امروز برگزار شود برنده اکثریت کرسی‌های دولت خواهند بود. در نمونه‌گیری تصادفی اخیر ۴۳ درصد گفتند که به محافظه‌کاران رای خواهند داد و این در حالی بود که ۴۳ درصد بقیه رایشان به لیبرال‌ها بوده است. دکتر لورن بازینوف (Lorne Bozinoff)، رئیس بخش تحقیقات Forum poll که اجرا کننده نظرسنجی مورد نظر بوده است اظهار کرد:

هرچه به سمت سال جدید پیش می‌رویم متوجه می‌شویم که حزب محافظه‌کاران رهبریت توانمند و پایداری نسبت به لیبرال‌ها دارند. با توجه به اینکه بیشتر از نیمی از اعضای حزب جدید دموکرات، حزب سیاسی Bloc Quebecois (BQ) و رای دهندگان حزب سبز معتقد هستند که اکنون وضعیت کانادا نسبت به ۴ سال قبل بهتر شده است در نتیجه لیبرال‌های طرفدار ترودو (Trudeau)، نخست‌وزیر کانادا مجبور هستند که رای دهندگان شرکت نکرده در نظرسنجی اخیر را از سمت حزب‌های مذکور به سمت خود جذب کنند تا شانس این را داشته باشند که در انتخابات پیش رو به حزب محافظه‌کار اندرو شییر (Andrew Scheer) نبازند.

نتایجی که اخیرا منتشر شده است آراء عمومی را به نفع محافظه‌کاران نشان می‌دهد به این صورت که ۵۴ درصد از شرکت کنندگان کارهای ترودو را تایید نمی‌کنند که شامل تعدادی خطای نامناسب در اعمال و سخنان او می‌شود.

نخست‌وزیر کنونی اخیرا به خاطر توئیتی که خطاب به یک هنرمند برنامه‌های تلوزیونی اواخر شب فرستاده است مورد انتقاد قرار گرفت. محتوای توئیت این بود که کانادا مبلغ ۵۰ میلیون دلار به یک برنامه آموزشی خیریه اهدا خواهد کرد آن هم در حالی که خود میزبان در برنامه حضور داشته است. منتقدان می‌گویند تردو سعی داشته تا هنرمند مذکور را تحت تاثیر قرار دهد.

اوایل سال جاری دولت متبوع ترودو یک سفر ۱/۶ میلیون دلاری به هند داشت و در این سفر ۱۷۰۰۰ دلار خرج آوردن یک آشپز هندی کرد تا ترتیب آماده کردن غذا را برای یک دیدار رسمی بدهد. ترودو در کنار سایر اشتباهاتش یک ادعای واقعا مضحک داشته است مبنی بر اینکه بودجه می‌تواند توازن خودش را برقرار کند. طبق آراء جمع شده ۴۳ درصد رای دهندگان به جاجمیت سینگ (Jagmeet Singh)، رئیس حزب جدید دموکرات رای ناموافق دادند. مجموع آراء ناموافق به اندرو شییر در کمترین حد یعنی ۳۵ درصد قرار دارد.

وقتی این موضوع که چه کسی می‌تواند بهترین نخست‌وزیر کانادا باشد مورد سوال قرار می‌گیرد نظرسنجی بیان می‌کند رقابت تقریبا تنگاتنگی میان شییر و ترودو برای کسب عنوان بهترین نخست‌وزیر درجریان است.

افراد شرکت کننده در نظرسنجی که طرفدار محافظه‌کاران هستند به احتمال زیاد اهل غرب کشور هستند و طرفداران لیبرال‌ها هم بیشتر اهل بخش‌های شرقی کشور هستند.

به طور کلی ۶۰ درصد از طرفداران محافظه‌کاران از ایالت‌های آلبرتا، ساسکاتچوان (Saskatchewan) و مانیتوبا بوده‌اند. نیمی از آن‌ها مرد و بین سنین ۴۴ تا ۵۴ سال با درآمد بین ۶۰ دلار تا ۸۰ دلار بودند. در حدود ۴۷ درصد از آن‌ها نیز دارای سطح تحصیلات دبیرستان یا کمتر بودند.

در ایالت آتلانتیک کانادا (Atlantic Canada)، ۵۰ درصد از رای دهندگان طرفدار لیبرال‌ها بوده و بالای ۳۵ سال سن داشتند. ۴۰ درصدشان دارای درآمدی مابین ۱۰۰۰۰۰ دلار تا ۲۵۰۰۰۰ دلار بودند و ۴۰ درصد از آن‌ها مدرک دانشگاهی داشتند.

وقتی از شرکت کنندگان در کانادا پرسیده شد که آیا وضعیت این کشور نسبت به ۴ سال قبل بهتر شده است یا خیر آن‌ها جواب مثبت دادند. با تقسیم‌بندی بیشتر رای دهندگان می‌بینیم که ۸۸ درصد از رای دهندگان به حزب محافظه‌کار معتقد هستند که وضعیت کانادا نسبت به سال ۲۰۱۴ بدتر شده است در حالی که ۸۶ درصد از لیبرال‌ها احساس خوبی نسبت به وضعیت کشور دارند.

آراء Forum poll مبتنی بر ۱۵۴۱ نظرسنجی تلفنی به صورت تصادفی از سراسر کشور است. این نظرسنجی از ۲۸ تا ۲۹ نوامبر اجرا شد و میزان اعتبار و صحت آن از ۲۰ بار تکرار ۱۹ بار بین + ۳ درصد و – ۳ درصد در نظر گرفته می‌شود.

منبع: torontosun