Thursday, April 25, 2024
7.6 C
Calgary

Business Tax کلگری در میان شهرهای بزرگ کانادا و آمریکا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بارمالیات تجاری در شهر کلگری در بین شهرهای بزرگ کانادا و آمریکا جزو کمترین‌ها است. موسسه تحقیقاتی (C.D. Howe Institute) می‌گوید که این شهر حتی بعد از کاهش مالیات بر درآمد شرکت‌ها در آمریکا همچنان توان رقابتی خود را حفظ کرده است. طبق یک گزارش جدید منتشر شده در موسسه تحقیقاتی (C.D. Howe Institute) مجموع بار مالیات تجاری در شهر کلگری از ناحیه سرمایه‌گذاری‌های جدید در بین شهرهای کانادا وحتی شهرهای بزرگ آمریکا جزو کمترین‌ها است و این در حالی است که مالیات بر درآمد شرکت‌ها اخیرا کاهش یافته است.

این سازمان تحقیقاتی غیر انتفاعی که تمرکز عمده‌اش روی سیاست‌های اقتصادی است بار مالیاتی تجاری در شهر کلگری و سایر شهرهای کانادا را هر ساله توسط ادغام انواع مختلفی از مالیات‌های پرداخت شده از جانب شرکت‌ها به تمام سطوح دولتی ارزیابی می‌کند و در نهایت مقادیر به دست آمده را به یک عدد واحد و قابل مقایسه تبدیل می‌کند. آدام فاند (Adam Found)، یکی از مولفین گزارش ۲۰۱۸ اظهار کرد:

این تحقیقات یک شیوه کاملا پذیرفته و استانداردسازی شده را برای مقایسه مناطق شهری مختلف از لحاظ توان رقابتی مالیاتی آن‌ها در بخش تجارت فراهم می‌کند.

این گزارش شامل انواع مالیات‌های مختلف از قبیل مالیات بر دارایی، مالیات بر انتقال مالکیت زمین، مالیات بر خرده‌فروشی و مالیات بر درآمد شرکت‌ها می‌شود. تمام هزینه‌های انجام گرفته به خاطر سرمایه‌گذاری تجاری به مقدار مالیات کل اضافه می‌شود و در نهایت به عنوان نرخ موثر مالیات جانبی یا به اختصار (METR) در گزارش لحاظ می‌شود.

در بین ۱۰ شهر کانادا که در سال جاری توسط همین موسسه تحقیقاتی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند بار مالیات تجاری در شهر کلگری با نرخ موثر مالیات جانبی ۳۸/۲ درصد بوده است که از این لحاظ سومین شهر با کمترین بار مالیاتی تجاری بعد از ساسکاتون (Saskatoon) با ۳۸/۱ درصد و قبل از سنت جان (St. John) با ۳۴/۶ درصد است.

وینیپگ (Winnipeg) با بالاترین نرخ موثر مالیات جانبی یعنی ۴۷/۶ درصد در رده اول قرار دارد و به دنبالش هالیفاکس با ۴۵/۹ درصد و مونترال با ۴۵/۴ درصد نرخ موثر مالیات جانبی قرار گرفته‌اند.

فاند گفت که از نقطه نظر مالیات موقعیت کلگری نسبت به سایر شهرهای کانادا از لحاظ جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید تجاری کاملا رقابتی است و طبق اظهارات او با وجود این میزان بار مالیات تجاری در شهر کلگری این شهر به طرز باورنکردنی قابلیت رقابت با شهرهای آمریکا را نیز دارد.

یک مقایسه با آمریکا

گزارش سالانه سازمان به طور معمول صرفا روی بار مالیات تجاری در شهر کلگری و سایر شهرهای کانادا متمرکز است اما در سال جاری این موسسه تصمیم گرفت دامنه مقایسه‌های خود را فراتر از مرزهای جنوبی کانادا بگستراند. فاند گفت:

آمریکا سیستم مالیاتی خود را به طور کامل متحول کرده است و اصلاحاتی در این زمینه انجام داده است و بخش عمده این اصلاحات مالیاتی کاهش قابل توجه در مالیات بر درآمد شرکت‌های دولتی بوده است.

طبق گفته‌های فاند کاهش در مالیات بر درآمد شرکت‌های دولتی در آمریکا در حقیقت منجر به تفاوت‌های بزرگی می‌شود اما وقتی انواع مختلف مالیات‌ها در سطوح ایالتی و شهری به مجموع مالیات کل اضافه می‌شوند اوضاع به طرز چشم‌گیری تغییر می‌کند. او ادامه داد:

به محض این که بار مالیات تجاری در شهر کلگری و سایر شهرهای کانادا را به مالیات کل کشور اضافه کنیم متوجه می‌شویم که شهرهای کانادا همچنان دارای یک مزیت رقابتی قابل توجه نسبت به شهرهای آمریکا هستند.

۵ شهر بزرگ کانادا که در این گزارش فهرست شده‌اند همگی دارای بار مالیاتی تجاری کمتری نسبت به شهرهای بوستون، نیویورک و شیکاگو بودند و در این بین بار مالیات تجاری در شهر کلگری دارای کمترین میزان از مجموع بار مالیاتی ۱۰ شهر بوده است که در قسمت مقایسه با آمریکای شمالی در گزارش مذکور به آن اشاره شده است.

فاند اظهار کرد که این موضوع به طور عمده ناشی از این است که مالیات وضع شده بر تجارت در شهرهای بزرگ آمریکا مانند مالیات بر فروش در سطح شهری، مالیات بر انتقال مالکیت زمین و در مورد نیویورک مالیات اضافی بر درآمد شرکت‌ها در مورد کلگری صادق نیست. او در ادامه افزود:

و در نتیجه حاشیه رقابتی که کلگری نسبت به شهرهای آمریکا دارد با اضافه شدن بار مالیات تجاری در شهر کلگری به مالیات بر دارایی‌ها و سایر مالیات‌های محلی در آن رشد پیدا می‌کند.

دیانا هالی (Deana Haley)، عضو سازمان توسعه اقتصادی کلگری می‌گوید گزارش مذکور در هماهنگی با مجموعه تحقیقات داخلی بوده است که توسط سازمان متبوع او به اجرا درآمده است تا بررسی شود که  بار مالیات تجاری در شهر کلگری تا چه اندازه قابل مقایسه با بار مالیات تجاری سایر مناطق شهری است. او اظهار کرد:

قابلیت رقابت پذیری بالای کلگری در آمریکای شمالی مورد تایید قرار گرفته است.

چگونگی و چرایی محاسبه شاخص (METR)

فاند گفت که شاخص (METR) با درنطر گرفتن سرمایه‌گذاری‌های تجاری محاسبه می‌شود که می‌تواند شامل مواردی مانند خریداری تجهیزات جدید یا استخدام نیروی کار بیشتر باشد. این شاخص که با درصد بیان می‌شود نمایانگر نسبت نرخ بازگشت سرمایه‌ای است که یک بخش تجاری فعال برای پوشش الزامات مالیاتی خود به آن نیاز خواهد داشت.

بنابراین، فرض کنید که نرخ قابل قبول بازگشت سرمایه بعد از کسر مالیات ۶ درصد است اما شرکت به یک نرخ بازگشت سرمایه پیش از مالیات به میزان ۱۰ درصد نیاز دارد تا بتواند مالیات‌های ضروری خود را بپردازد که ۴ درصد از کل نرخ بازگشت سرمایه است و در کنار آن سرمایه‌گذاران نیز به نرخ ۶ درصدی خود دست پیدا کنند.

فاند گفت که در این صورت شاخص (METR) ۴۰ درصد محاسبه خواهد شد زیرا ۴۰ درصد از نرخ بازگشت سرمایه قرار است به صورت پرداخت مالیات از مجموع سود سرمایه کسر شود. البته وقتی بخش‌های تجاری فعال حوزه‌های مورد نظرشان برای سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کنند عوامل مختلفی وارد فرایند این انتخاب‌ها می‌شوند که شامل مواردی مانند نزدیکی به تامین کننده‌ها، کیفیت خدمات عمومی و منبع نیروی کار محلی است.

اما بنا به گفته فاند مالیات در این بین اغلب یک عامل عمده تعیین کننده در فرایند تصمیم گیری‌های سرمایه گذاران محسوب می شود. او در پایان افزود:

و در نتیجه کاری که ما تلاش داریم انجام دهیم مشخص کردن نحوه نگریستن یک فعال تجاری یا سرمایه‌گذار فرضی به حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری است و این که آن‌ها در نظر دارند چه وزنی به عامل مالیاتی دخیل در فرایند تصمیم‌های اقتصادی خود بدهند.

منبع: cbc