Thursday, April 25, 2024
7.6 C
Calgary

اندازه گیری مجدد ارتفاع قله کوه‌های آلبرتا توسط استاد دانشگاه کلگری

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

Gérard Lachapelle، استاد بازنشسته دانشگاه کلگری، در نظر دارد تا به توسعه فناوری GPS کمک کند.

یک استاد بازنشسته دانشگاه کلگری در نظر دارد تا با ترکیب کردن عشق خود به کوهنوردی و تخصص خود در زمین شناسی، نقشه های توپوگرافی کوهنوردی در Kananaskis و Banff، را مجددا بنویسد.

Gérard Lachapelle تا به حال، ارتفاق حدود 15 قله را اندازه گیری کرده است و می گوید تخمین او با اختلاف 10 الی 20 متر صحیح می باشد.

به عنوان مثال، او متوجه شد که کوه Cascade، در نزدیک شهر Banff، حدود 2998 متر ارتفاع دارد، در حالیکه او 3006 متر اندازه گیری کرده است.

اما ارتفاع قله Ha Ling، نزدیک Canmore حدود 70 متر کمتر از آن چیزی بود که روی نقشه ها نمایش می دهند.

به گفته Lachapelle به Calgary Eyeopener در روز پنج شنبه: “این مورد تنها موردی بود که ما متوجه شدیم به طور قابل توجهی اشتباه بوده است.”

“این قله 2،474 متر ارتفاع دارد، که میزان خطای تخمین ما حداکثر 1 متر است، در حالیکه اوایل امسال حدود 67 متر بلندتر تخمین زده شده بود.”

Lachapelle یکی از مهندسانی است که به توسعه سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) کمک کرده و در برنامه های کوهنوردی خود از تجهیزات مدرن GPS استفاده می کند.

او گفته است که تجهیزات مورد استفاده او از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و می توانند ارتفاق قله ها را در حد میلی متر نیز اندازه گیری کنند، که البته کار ضروری نیست.”

به گفته او: “تخمین ارتفاع در حد میلی متر کار منطقی نیست، چرا که با تکان دادن یک سنگ، ارتفاع کوه چندین دسی مترمتر تغییر می کند. در نتیجه، برای اندازه گیری ارتفاع برای اهداف کوهنوردی، دقت یک متر کافی است.”

زمانیکه او داده ها را جمع آوری می کند، اطلاعات را پردازش کرده و با منابع طبیعی کانادا به اشتراک می گذارد تا بتوانند تغییرات لازم را در داده های توپوگرافی اعمال کنند.

Lachapelle می گوید اصلاحاتی که او انجام می دهد، سرگرم کننده و مهم است، به خصوص زمانی که بخواهید بدانید دقیقا چقدر صعود کرده اید و به آن افتخار کنید!

به گفته او، فناوری GPS که به طور معمول توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرد، به دقت دستگاه هایی که او استفاده می کند نیستند، اما بسیار نزدیک می باشند.

به گفته او، در نقشه های پیشین از ترکیبی از روش های نقشه برداری کلاسیک، با استفاده از وسایل اندازه گیری زاویه ای و عکس های هوایی استفاده شده است.

با این حال، او می گوید، نقشه برداری های اصلی با توجه به تکنولوژی که آن زمان در دسترس بوده، بسیار خوب انجام شده است.

تمامی تحقیقات Lachapelle را می توانید در وب سایت Kananaskis Trails پیدا کنید.

منبع: CBC