Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

کاهش صدور برگ جریمه رانندگی در کلگری از زمان شدیدتر شدن جریمه‌ها

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پلیس کلگری از ۲ سال پیش که جریمه تخلفات مربوط به رانندگی با حواس‌پرتی در ایالت آلبرتا شدیدتر شده است ۲۷ درصد برگ جریمه کمتری در این رابطه صادر کرده است. در سال ۲۰۱۵ پلیس راهور آلبرتا تعداد ۸۴۷۵ برگ جریمه صادر کرد که بیشتر این برگ جریمه‌ها به دلیل استفاده از تلفن‌های همراه در حین رانندگی صادر شده بودند.

این تعداد سال بعد از آن به رقم ۷۰۹۰ رسید و در ۲۰۱۷ نیز به رقم ۶۱۹۸ کاهش یافت. آخرین ارقام موجود برای سال ۲۰۱۸ تعداد مشابه با ۲۰۱۷ را نشان می‌دهد.

در ۱ ژانویه ۲۰۱۶ جریمه رانندگی با حواس‌پرتی از ۱۷۲ دلار به ۲۸۷ دلار جهش پیدا کرد به طوری که درجه عدم صلاحیت رانندگی را ۳ درجه افزایش داد اما طبق اظهارات سرگروهبان موداسیر رانا (Mudassir Rana) از بخش پلیس راهور و کنترل ترافیک مشخص نیست که کمتر شدن تعداد رانندگانی که مرتکب تخلف رانندگی با حواس‌پرتی می‌شوند نشانگر بهبود رفتار رانندگی باشد. او گفت:

هر وقت که سر کار نیستم باز هم شاهد تخلفات رانندگی زیادی هستم. حتی می‌بینم که مردم در پشت چراغ قرمز هم تلفن همراه دستشان است و این به مراتب خطرناک‌تر است زیرا شما دارید پایین را نگاه می‌کنید.

رانا گفت رانندگی با حواس‌پرتی درست مانند سایر تخلفات رانندگی است و می‌شود گفت که تقریبا درصد بسیار کوچکی از این رانندگان توسط پلیس متوقف و جریمه می‌شوند. او در ادامه گفت:

سخت است بگوییم چه تعداد از رانندگان پریشان در حقیقت توسط پلیس شناسایی می‌شوند زیرا صرفا تعداد برگ‌های صادر شده جریمه را در دست داریم. من تصور می‌کنم جامعه ما به تلفن‌های همراه اعتیاد پیدا کرده است.

در ایالت آلبرتا تعداد تخلفات رانندگی از 27417 در سال ۲۰۱۵ به رقم ۲۳۵۴۶ در سال قبل رسید که نشانگر یک کاهش ۱۴ درصدی در زمینه این نوع تخلفات است. رانا گفت شدت نقض قوانین رانندگی در چند سال اخیر تغییر چشم‌گیری نداشته است هرچند تمرکز دوره‌ای روی تخلفات رانندگی و ماشین‌های بی‌نشان می‌تواند در شناسایی رانندگان متخلف موثر باشد.

رانا داده‌های مربوط به تصادفاتی را که ناشی از رانندگی با حواس‌پرتی بودند در اختیار نداشت زیرا صداقت در رانندگی را به سختی می‌توان تعیین کرد اما گفت رانندگی با حواس‌پرتی عامل بسیاری از تصادفات است.

شرکت بیمه (Aviva) سال گذشته اظهار کرد که پرونده‌های تصادفات رانندگی با حواس‌پرتی در آلبرتا در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به میزان ۵۸ درصد افزایش داشته است که این بالاترین نرخ در سراسر کشور محسوب می‌شود.

رانا خاطرنشان کرد که در ۱ ژانویه سال جاری جریمه رانندگی با حواس‌پرتی در آنتاریو به مبلغ ممکن ۱۰۰۰ دلار افزایش یافت که همراه با افزایش ۳ درجه‌ای عدم صلاحیت رانندگی و تعلیق ۳ روزه رانندگی بود. این جریمه‌ها برای تخلفات بار دوم و سوم اشخاص ۲ برابر و ۳‌ برابر تعیین شد.

طبق گفته‌های رانا دادگاه محلی اخیرا در برابر رانندگان پریشان ملایمت بسیار کمتری به خرج داده است. او گفت:

دادگاه‌ها در ۲ سال گذشته سخت‌گیرتر از هر زمان دیگری بوده‌اند به طوری که ۹۹ درصد از آن‌ها هیچ گذشتی در این زمینه نداشته‌اند. دادگاه‌ها با این سخت‌گیریشان دارند پیامی به تمام رانندگان ارسال می‌کنند.

افسر رانا گفت در حین این که استفاده از تلفن همراه همچنان بخش اعظمی از نقض قوانین رانندگی را تشکیل می‌دهد اما پلیس دامنه وسیعی از کارهای نادرست از لحاظ عرف را در نظر گرفته است از قبیل آرایش کردن، گرفتن ناخن‌ها و تماشای برنامه‌های ویدیویی که همگی ممکن است عاملی برای رانندگی با حواس‌پرتی باشند. او افزود:

یکی از اعضای تیم پلیس راهور شخصی را در حین غذا خوردن با هر دو دست دستگیر کرد. وقتی شما فرمان خودرو را بین ۲ پای خود نگه می‌دارید این اصلا روش خوبی برای رانندگی نیست. من حتی ۱ بار خانومی را دیدم که در حین رانندگی کتاب می‌خواند. رانا در پایان صحبت‌هایش گفت:

رانندگان خودرو به قدری جسور شده‌اند که از تلفن همراه خود برای عکس گرفتن از صحنه تصادفاتی استفاده می‌کنند که پلیس در آن حضور دارد در حالی که مسافران خودرو می‌توانند همین کار را بدون ایجاد خطر برای خود یا سایرین انجام دهند. و البته رانندگان بسیاری تصور می‌کنند استفاده از تلفن همراه در حالتی که خودرو حرکت نمی‌کند مشکلی ندارد. استفاده از تلفن همراه در حین توقف پشت چراغ قرمز تقریبا بی‌خطرتر است اما هنوز یک عمل غیر قانونی محسوب می‌شود.

منبع: calgaryherald