Friday, April 19, 2024
4 C
Calgary

استفاده ازحساب پس انداز بازنشستگی همسر (Spousal RRSP)

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نویسنده : مجید ضیایی ، مشاور مستقل مالی در کلگری

حساب پس انداز بازنشستگی همسر دارای خصوصیات منحصر به فرد خود می باشد.

یکی از مزایای  این حساب ، پایین آوردن سطح درآمد مشمول مالیات می باشد.  بدین ترتیب که میزان پولی که در این حساب سرمایه گذاری می شود از درآمد خالص سالانه کم شده و معاف از مالیات می باشد

بعنوان مثال:

If Net Income is $100,000

Max RRSP contribution (18%) will be $18,000

Taxable Income= Net Income- RRSP contribution= $82,000

با توجه به مثال بالا ،  از درآمد خالص ۱۸ هزار دلار  کم شده و با فرض سی درصد مالیات،  ۵۴۰۰ دلار مالیات  کمتری پرداخت خواهد شد.

به علاوه ،  مالیات بررشد پول در این حساب  تا زمانی که از این حساب دریافتی نداشته باشیم  به تعویق می‌افتد. هرچند که در زمان برداشت پول ، مبلغ برداشتی  به درآمد  همان سالی که پول از حساب برداشت شده  اضافه شده  و به تمامی آن، به عنوان مالیات بر درآمد، مالیات تعلق میگیرد.

یکی از راهکارهایی که در این مقاله   به بررسی آن می پردازیم ، استفاده از حساب پس انداز بازنشستگی همسرمی باشد.  استفاده از  این حساب یکی از راه های عملی برای تقسیم درآمد  با همسر می باشد.  بدین ترتیب می‌توان  پرداخت مالیات را به تعویق انداخت و میزان مالیات پرداختی در زمان بازنشستگی را نیز کاهش داد.

اگر همسر، دارای درآمد بالاتری ، به میزان قابل توجه،  نسبت به همسر خود داشته باشد ، حتما باید استفاده از این حساب را درنظرگرفت.

تقسیم درآمد چیست ؟

یکی از راههای موثر کاهش کلیه مالیات در یک خانواده می باشد که می توان درآمد را از همسر با درآمد بالاتر به همسر با درآمد پایین تر منتقل کرد.  اگر درآمد همسر به اندازه کافی پایین باشد حتی مالیات به آن تعلق نمی گیرد.

تقسیم درآمد، در زمان بازنشستگی نیز سودمند است. به این ترتیب که می‌تواند با در نظر گرفتن مبلغ دریافتی از بازپس گرفتن  مبلغ پرداختی بعنوان OAS  که به آن Clawback میگویند جلوگیری کند.

استفاده از حساب پس انداز بازنشستگی همسر در زمان بازنشستگی:

هرچند که میزان واریزی در حساب پس انداز بازنشستگی همسر، تاثیری در حد مجاز واریزی در حساب پس انداز بازنشستگی خودتان ندارد، اما می‌توان ازاین حساب در زمان بازنشستگی با پرداخت مالیات کمتراستفاده نمایید. توجه داشته باشید این در صورتی است که همسر شما در آمد بسیار کمتری نسبت به شما داشته باشد.

البته باید در نظر داشت که در صورت واریزپول به این حساب به مدت ۳ سال نمی توان از آن برداشت کرد. این قانون به این دلیل است که فرد با درآمد بالاتر نتواندبلافاصله به مبلغ پرداختی دسترسی پیدا کرده و مالیات کمتری بپردازد. در صورت اقدام به برداشت از حساب، مبلغ برداشت شده عنوان درآمد شماحساب خواهد شد. اگر سه سال از آخرین پرداخت به این حساب گذشته باشد، در آن صورت برداشت از این حساب به عنوان درآمد همسر شما تلقی می شود.

البته قانون سه سال عدم برداشت شامل موارد زیر نمی شود:

  • در صورت جدایی (طلاق)
  • فوت همسر در سالی که دریافت پول از حساب انجام شده
  • یکی از دو طرف، از نظر مالیاتی مقیم کانادا به حساب نیاید
  • اگرپول موجود در حساب، به حساب مقرری یا همان Annuity   منتقل شود.

حساب پس انداز بازنشستگی همسر به کانادایی ها این امکان را می دهد که میزان مالیات پرداختی آنها کمتر شود. البته پس از واریز وجه به این حساب، کنترل حساب به دارنده حساب داده می شود