Thursday, April 25, 2024
15.1 C
Calgary

در صورت بروز رکود در سال 2019 چه بلایی بر سر کسری بودجه دولت فدرال خواهد آمد؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت ترودو در آخرین اظهارنظر مالی خود گفته که قصد دارد برنامه‌های اقتصادی خود را با وجود کسری بودجه قابل ملاحظه برای مدتی ادامه دهد. خطرات متعددی متوجه رویکرد سیاست مالی کنونی دولت فدرال است. منتقدان این سیاست بارها درباره احتمال وخامت سریع اوضاع مالی دولت فدرال در صورت وقوع رکود هشدار داده‌اند.

در زمان وقوع رکود حتی اگر دولت فدرال شروع به تغییر سیاست‌های خود کند، منابع مالی دولت کاهش خواهد یافت و هزینه برنامه‌های برنامه‌ریزی شده نیز افزایش می‌یابد که این دو در کنار هم به کسری بودجه بزرگ‌تر یا کاهش ذخایر کشور خواهند انجامید.

ابن پژوهش به منظور ارزیابی شرایط برنامه مالی دولت فدرال کانادا در صورت وقوع یک رکود انجام شده است. برای انجام تحلیل‌ها از آخرین جداول حساسیت مالی دفتر برنامه بودجه پارلمان (PBO)، و داده‌های تاریخی اقتصادی مربوط به سال‌های رکود یا کاهش رشد اقتصادی 1991/92 (ملایم)، 2000/01 (معتدل)، و 2008/09 (شدید) استفاده شده است. تجزیه‌وتحلیل‌ها بدون درنظر گرفتن هرگونه هزینه‌ احتاطی انجام شده‌اند.

پژوهش نهایتا به این نتیجه رسیده که وقوع هرگونه رکود در سال 2019/20 می‌تواند کسری بودجه کنونی که رقم 19.6 میلیارد دلار پیشبینی‌شده را (با توجه به شدت رکود) تا رقمی بین 28.2 میلیارد تا 34.4 میلیارد دلار افزایش دهد. بعلاوه اگر این رکود پنج سال طول بکشد و از سال 2019/20 تا 2023/24 ادامه یابد، ممکن است رقم کسری بودجه از مقدار پیشبینی شده کنونی در برنامه دولت که 76.8 میلیارد دلار است بسیار بیشتر شود و به 114.6 میلیارد دلار تا 142.3 میلیارد دلار برسد. ابن مقدار افزایشی بین 37.8 میلیارد دلاری تا 65.5 میلیارد دلاری را نشان می‌دهد که بسیار زیاد است.

پژوهش انجام شده با رویکردی محافظه کارانه به عواقب وقوع این رکود احتمالی نگاه کرده است. به احتمال زیاد کسری بودجه بوجود آمده در هنگام وقوع رکود، با تغییر سیاست دولت فدرال بمنظور تحریک اقتصاد بسیار بیشتر از آن‌چه برآورد کرده‌ایم شود. حتی اگر شدید بودن رکود احتمالی را درنظر نگیریم، خطری که متوجه برنامه مالی دولت فدرال می‌باشد بسیار بالا است. به این ترتیب دولت فدرال باید در برنامه کنونی خود برای کانادا تجدیدنظر کند، و با کاهش میزان کسری بودجه پیشبینی شده در بودجه‌های بعدی، جلوی هرگونه زیان بزرگ اقتصادی را بگیرد.

منبع: fraserinstitute