Friday, April 19, 2024
-5.2 C
Calgary

قانونی شدن ماریجوانا در کانادا باعث بیشتر شدن مصرف آن نشده

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

حدود 4.6 میلیون کانادایی که بیشتر از 15 سال سن دارند یعنی حدود 15 درصد جمعیت کشور، در سه ماه گذشته ماریجوانا مصرف کرده‌اند. این میزان هیچ تغییری با دوره پیش از قانونی شدن ماریجوانا نداشته است.

این اعداد از گزارش سه‌ماهه چهارم مصرف‌کنندگان ماریجوانا که به آن نظرسنجی ماریجوانای ملی می‌گویند، و توسط اداره آمار کانادا تهیه می‌شود،‌ استخراج شده است. بر اساس این گزارش منتشر شده در روز پنجشنبه و نیز به گفته مرکز آمار، از نتایج اخیر درصدهایی مشابه آمارهای پیش از قانونی شدن ماریجوانا را نشان می‌دهند. این بدان معنی است که قانونی شدن ماریجوانا در کشور کانادا اثر ناچیزی بر روی میزان مصرف آن داشته است.

نتایج بدست آمده از نظرسنجی سه‌ماهه چهارم ماریجوانای ملی (NCS) از اواسط ماه نوامبر تا اواسط ماه دسامبر 2018 جمع‌آوری شده‌اند. این نظرسنجی برای نظارت بر مصرف ماریجوانا و رفتارهای ناشی از آن قبل و بعد از قانونی شدن طراحی شده است. در حال حاضر در دسترسی به گزارش وجود دارد و در آن نتایج هر استان بطور جداگانه قابل مشاهده است.

آمارها نشان می‌دهند که دلیل مصرف ماریجوانا تاثیر زیادی بر میزان مصرف آن دارد. افرادی که از ماریجوانا برای مصارف پزشکی استفاده می‌کنند تمایل بیشتری به مصرف روزانه یا تقریبا هر روزه از آن دارند. همچنین ماریجوانا  کمتر بشکل دخانیات توسط این گروه مصرف می‌شود. یک نفر از هر پنج نفری که ماریجوانا را بشکل تفننی مصرف می‌کنند این کار را هر روز انجام می‌دهند. این میزان به نسبت موارد درمانی با نسخه پزشک (70 درصد) و موارد درمانی بدون نسخه پزشک (46 درصد) و مصرف‌کنندگان ترکیبی که هم استفاده پزشکی و هم تفننی داشته‌اند (46 درصد)، بسیار کمتر است.

بیش از سه چهارم مصرف‌کنندگان ماریجوانا کیفیت و تولیدکننده محصول مورد استفاده را بعنوان اولویت‌های اصلی خود گزارش کرده‌اند (76 درصد). قیمت پایین (38 درصد) و سهولت تهیه (33 درصد) نیز بترتیب اولویت‌های بعدی افراد مورد بررسی بوده‌اند.

تنها 26 درصد از مصرف‌کنندگان تفننی ماریجوانا اعلام کرده‌اند که آن را از فروشندگان قانونی و دارای مجوز، یا تولیدکنندگان آنلاین و دارای مجوز تهیه می‌کنند. در سوی دیگر 86 درصد از مصرف‌کنندگان درمانی دارای نسخه پزشک و 47 درصد مصرف‌کنندگان درمانی بدون نسخه پزشک و 44 درصد از مصرف‌کنندگان ترکیبی، ماریجوانا را از فروشندگان مجاز تهیه کرده‌اند.

بعلاوه مصرف‌کنندگان تفننی ماریجوانا (42 درصد) بیشتر از مصرف‌کنندگان درمانی (19 درصد)، آن را از توزیع‌کنندگان غیرقانونی از جمله فروشندگان مواد مخدر، compassion club ها، داروخانه‌های بدون مجوز،  استند فروشگاه‌ها یا آشنایان خود تهیه کرده‌اند. بطور نسبی تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان درمانی بدون نسخه (42 درصد) و مصرف‌کنندگان ترکیبی (55 درصد) نیز ماریجوانا را از راه‌های غیرقانونی خریده‌اند.

بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان تفننی (54 درصد) نیز گزارش داده‌اند که  از دوستان یا اعضای خانواده خود برای تهیه ماریجوانا استفاده کرده‌اند. این مقدار به نسبت مصرف‌کنندگان درمانی بدون نسخه (26 درصد) بسیار بیشتر بوده است. مصرف‌کنندگان درمانی دارای نسخه نیز به ندرت این مورد را گزارش داده‌اند.

بطورکلی 8 درصد از مصرف‌کنندگان غالبا تفننی و ترکیبی نیز گفته‌اند که یا خودشان و یا یک شخص دیگر برای آن‌ها، ماریجوانا را پرورش می‌دهد.

منبع: dailyhive