Friday, April 19, 2024
-5.2 C
Calgary

Kenney وعده داده در صورت پیروزی در انتخابات آلبرتا احداث خط لوله را با جدیت پیگیری کند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

جیسون کنی قول داده که اگر در انتخابات بهار پیش رو پیروز شود رویکردی مبارزاتی در برابر اتاوا، سایر استان‌ها و فعالان محیط‌زیستی در پیش خواهد گرفت. او تمام تلاش خود را خواهد کرد تا هرچه سریع‌تر تکلیف خط لوله نفت مشخص شود. کنی می‌گوید پروژه توسعه Trans Mountain به دلیل نبود فشار از سوی اعضای حزب New Democrats در دولت استانی، ناتمام باقی مانده است.

جیسون کنی که رهبر حزب United Conservative  است گفت در گزارشی که هیئت انرژی ملی منتشر کرده اعلام شده با تصمیمی که کابینه دولت فدرال در روز جمعه گرفته، پیشبینی می‌کنیم احتمال اجرای پروژه Trans Mountai تا پایان سال بسیار کم خواهد بود. با این وجود او می‌گوید در دعواهای قضایی بیشتری شرکت خواهد کرد و جلوی این موانع ایجاد شده از سوی دولت بریتیش‌کلمبیا خواهد ایستاد.

آقای کنی در انتهای کنفرانس آخر هفته که با موضوع آمادگی برای انتخابات در شهر ادمونتون برگزار شده بود به خبرنگاران گفت: ما در اینجا درباره تغییر موضع دفاعی آلبرتا به یک موضع مدعی صحبت می‌کنیم. ما می‌خواهیم موضع تاکتیکی آلبرتا به موضعی استراتژیک تبدیل شود. ما می‌خواهیم آلبرتا به جای انجام دستور دیگران، روی پای خود بایستد و خواستار اجرای عدالت از سوی دولت فدرال شود.

او در ادامه گفت که اگر دولت حزب UCP تشکیل شود به دولت فدرال فشار خواهد آورد تا از احداث خط لوله دفاع کند. او از دولت فدرال خواهد خواست تا احداث خط لوله را بعنوان یک منفعت ملی برای کل کشور کانادا اعلام کند. در صورت وقوع همچین سناریویی، طبق قانون اساسی پروژه باید اجرایی شود. او در ادامه افزود: ما همچنین اتاوا را مجبور خواهیم کرد که گزارش اطلاعات مربوط به این پروژه به استان‌های دیگر مخصوصا بریتیش‌کلمبیا که نقش مداخله‌گر را داشته، متوقف کنند. او همچنین تهدید کرد که حمل‌ونقل نفت به بریتیش‌کلمبیا را متوقف خواهد کرد، گروه‌های محیط‌زیستی را که از جایگاه خود سوءاستفاده کرده‌اند هدف قرار خواهد داد، و به گروه‌های First Nation که از این پروژه حمایت کنند کمک مالی می‌کند.

آقای کنی همچنین گفت که در صورت شکست در انتخابات سریعا یک رفراندوم بی‌طرفانه در استان برگزار می‌‎کند. به عقیده او نتیجه این رفراندوم دولت فدرال را مجبور می‌کند با جدیت بیشتری به این مسئله رسیدگی کند.

او در ادامه افزود: ما اهالی آلبرتا رفتاری بسیار سخاوتمندانه داریم و افتخار می‌کنیم که در دوران شکوفایی استان خود و یا رکود در نواحی دیگر قادر هستیم رفاه خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم. اما تحمل سوءاستفاده دولت و سیاستمداران سایر نقاط کشور از منابع استانی ما برایمان بسیار دشوار است. این منابع اوسط کارگران آلبرتایی توسعه پیدا کرده، اما حال علاوه بر سوءاستفاده‌ها تلاش می‌کنند آن‌ها را مسدود هم بکنند.

توسعه خط لوله Trans Nountain پس از آن‌که دادگاه فدرال سال گذشته رای به ناتوانی اتاوا در همفکری و رابزنی با گروه‌های First Nation داد، متوقف شد. در نتیجه دادگاه آمده بود که دولت استانی تاثیر این پروژه بر روی وال‌ها قاتل ساکن این ناحیه را نادیده گرفته، و نیز در مراحل اجرایی شدن پروژه با گروه‌های First Nation همفکری نکرده است. دولت فدرال نیز به جای درخواست تجدیدنظر از دادگاه، پروژه را مجددا به NEB فرستاد تا اثرات آن را بر حیات موجودات آبزی مورد بررسی قرار دهد و همچنین برای مشورت و دریافت رضایت از گروه‌های First Nation مجددا تلاش کنند. در هفته پیش رو گزارش جدید NEB آماده خواهد شد اما تصمیم کابینه دولت فدرال ممکن است به تابستان موکول شود.

آقای کنی می‌گوید که دولت فدرال باید پس از صدور حکم دادگاه عالی کشور کانادا درخواست تجدیدنظر می‌کرد. به گفته او درصورت این اقدام از سوی دولت آن‌ها می‌توانستند تصور روشن‌تری از مشکلات مربوط به همفکری با بومی‌ها، که دادگاه دستور به حل آن‌ها را داده، داشته باشند.

آقای کنی در ادامه افزود که طبق قانون اساسی مشورت با گروه‌های بومی برای احداث خط لوله نباید مانع اجرای پروژه شود، بلکه موانعی که از سوی سایر استان‌ها مخصوصا بریتیش‌کلمبیا ایجاد می‌شود، مشکل اصلی را برای ما ایجاد کرده‌اند.

نخست‌وزیر ریچل که خود را بعنوان قهرمان خط لوله معرفی کرده بود نیز طی یک بیانیه تهدیدهای خود را نسبت به قطع حمل‌ونقل نفت به بریتیش‌کلمبیا اعلام کرده است. دولت او سال گذشته برای مدت کوتاهی شراب تولید شده در بریتیش‌کلمبیا را نیز تحریم کرده بود. او از برنامه آب‌وهوایی دولت فدرال خارج شد و همچنین برنامه مالیاتی مربوط به کربن را نیز تا زمان احداث خط لوله به حال تعلیق در آورد.

بعلاوه او برنامه‌ خود را برای خرید واگن‌های ریلی جدید به منظور توسعه شبکه حمل‌ونقل نفت خام اعلام کرده است. نخست‌وزیر ریچل در ادامه وعده کمک‌های مالی و وام را به منظور ارتقا و از سرگیری پروژه‌ها در آلبرتا داد، و از ابتدای ماه ژانویه نیز محدودیت‌هایی بر تولید نفت، و بمنظور افزایش بهای نفت این استان وضع کرد.

در حال حاضر کمپین انتخابات استانی می‌تواند هر زمانی آغاز به کار کند. انتخابات نیز باید در بازه زمانی سه‌ماهه انجام شود که آخرین مهلت آن 31 ماه می است.

منبع: theglobeandmail