Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

افزایش واکسیناسیون کودکان در آلبرتا همزمان با شیوع سرخک در بریتیش کلمبیا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مسئولان بهداشت آلبرتا خانواده‌ها را مجبور کرده‌اند تا از واکسینه بودن کودکان خود در برابر بیماری سرخک اطمینان حاصل کنند. با گسترش شیوع بیماری سرخک در شهر ونکوور و ایالت واشنگتن نگرانی‌های مسئولین بهداشتی آلبرتا نیز درباره این بیماری افزایش پیدا کرده است.

طبق گزارش خدمات بهداشتی آلبرتا (AHS) تاکنون هیچ موردی درباره ابتلا به بیماری سرخک در این استان گزارش نشده است. در سال گذشته شش مورد ابتلا به این بیماری در آلبرتا مشاهده شده بود.

دکتر جیا هو کارمند پزشکی اداره بهداشت کلگری در اینباره می‌گوید: همیشه شیوع بیماری سرخک کابوس مسئولان بهداشتی هر جایی از دنیا است.

تب، سرفه و دانه‌های روی پوست از علائم بیماری سرخک هستند. سرخک شدیدا مسری است و می‌تواند باعث عوارض جانبی شدیدی مانند ذات‌الریه یا تورم مغذ در فرد مبتلا شود. به گفته دکتر هو، این بیماری در مواردی نادر (دو مورد از هر هزار بیمار) می‌‎تواند حتی منجر به مرگ نیز گردد.

او در ادامه گفت: بیماری سرخک به هیچ عنوان خوش‌خیم نیست و می‌تواند به کودکان آسیب‌های بسیار جدی وارد کند.

عوامل متعددی مانند مسافرت ساکنین کلگری به نواحی درگیر بیماری در آلبرتا، و میزان ایمنی ساکنین شهر در برابر بیماری سرخک می‌توانند فاکتورهای تعیین کننده در میزان شیوع آن در شهر باشند.

دکتر هو در اینباره گفت: هرچه بیماری سرخک در مناطق اطراف شهر بیشتر شیوع پیدا کند احتمال انتقال آن در کلگری نیز افزایش می‌یابد. به همین دلیل واکسینه کردن کودکان توسط خانواده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در آلبرتا کودکان باید دو دوره در برابر سرخک واکسینه شوند. واکسن اول در ماه دوازدهم و واکسن دوم در سن چهار سالگی به کودکان زده می‌شود.

طبق آخرین اطلاعات که مرکز خدمات بهداشتی آلبرتا دریافت کرده، در سال 2017 87 درصد از کودکان آلبرتایی واکسن اول را تا سن دو سالگی دریافت کرده بوده‌اند، و 79 درصد از کودکان نیز تا سن هفت سالگی بواکسن دوم را زده‌اند. با این حال آماری که مدنظر مسئولان بهداشتی است فاصله زیادی با مقدار گزارش شده دارد.

هو درباره این آمار گفت: برای بیماری مانند سرخک باید آمارهای واکسیناسیون چیزی بین 90 تا 95 درصد باشد. ایمنی جامعه در برابر بیماری سرخک به دلیل عفونی بودن و شدت بالای سرایت این بیماری اهمیت زیادی دارد.

طبق آمارهای AHS کلگری و ادمونتون بالاترین میزان واکسیناسیون سرخک را در استان دارا هستند. در مقابل نواحی شمالی و جنوبی استان پایین‌ترین آمارها را به خود اختصاص داده‌اند.

دکتر هو گفت: به خاطر گسترش تردیدها در جامعه درباره واکسیناسیون، و عدم اطمینان مردم به دولت‌ها درمورد دلایل واکسن زدن، شاهد پایین آمدن این آمار هستیم. بنظر من زمانی که مردم شیوع بیماری‌هایی مانند سرخک را با این شدت می‌بینند بیشتر به اهمیت واکسن زدن برای کودکان خود پی می‌برند. متاسفانه ما به اینگونه یادآوری‌ها احتیاج داریم تا خود را برای مقابله با بیماری‌ها ایمن کنیم. خانواده‌هایی که به فکر سلامتی کودکان خود هستند حتما باید اقدام به واکسن زدن آن‌ها کنند.

منبع: cbc