Friday, April 26, 2024
2.5 C
Calgary

با تخریب خانه صدساله Cope House کلگری یک بنای تاریخی دیگر را از دست داد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

یک خانه صدساله در محله Upper Mount Royal در اواخر ماه ژانویه تخریب شده است. Cope House که بعنوان سازه‌ای عجیب‌وغریب شناخته می‌شد، در سال 1912 و در خیابان جنوب‌غربی Hillcrest بنا شده بود. این خانه تاریخی تنها پنج روز پس از تخریب خانه 115 ساله Sales House بر اثر آتش‌سوزی، ویران شده است.

به گفته جاش تراپتو مدیر اجرایی اداره میراث تاریخی کلگری، به خاطر نبود حفاظت کافی از بناهای قدیمی شاهد وارد شدن ضربه دیگری بر پیکره تاریخی شهر هستیم.

با وجود قدمت خانه Cope House، فهرست میراث تاریخی شهر کلگری نشان می‌دهد که این بنا هیچگاه تحت حفاظت و حمایت شهرداری یا ارگان‌های استانی قرار نداشته است.

تراپتو می‌گوید اساسا انجام مراحل قانونی برای جلب حمایت شهرداری از یک خانه باید توسط مالک آن انجام شود. او افزود که اگر سازمان میراث تاریخی شهر بدون اجازه مالک این حمایت را به عمل آورد، شهرداری موظف خواهد بود بخاطر نداشتن مجوز به مالک غرامت بپردازد.

تراپتو گفت: از 700 بنای تاریخی موجود در فهرست، چیزی کمتر از 100 بنا تحت حمایت شهرداری هستند. به این ترتیب باید هر لحظه منتظر تخریب یکی دیگر از خانه‌های حمایت نشده توسط شهرداری باشیم.

او در ادامه افزود تا زمانی که قوانین موجود درباره مسائل حقوقی تغییر نکند نمی‌توانیم مالکین را متقاعد کنیم که برای حمایت از خانه خود به شهرداری مراجعه کنند.

به گفته او از وضع آخرین قوانین مربوط به حفاظت از ابنیه تاریخی بیش از 20 سال می‌گذرد و در حال حاضر این مقررات نیاز به بروزرسانی دارند. تراپتو می‌گوید نباید شهرداری را برای حمایت نکردن از این آثار تاریخی سرزنش کرد زیرا از نظر مالی انجام این کار بدون کسب اجازه از مالک جریمه‌های سنگینی در پی خواهد داشت و پرداخت آن‌ها از توان شهرداری خارج است.

COPE HOUSE – Another LossIn the wake of the Enoch Sales fire on Feb 2, one of CHI’s followers reported that the Cope…

Posted by Calgary Heritage Initiative Society on Monday, February 11, 2019

قطعه زمینی که Cope House در آن ساخته شده بود در ابتدا به شرکت راه‌آهن Canadian Pacific تعلق داشته و مسئولیت آن در اختیار دابیلیو.دی. فریزر مامور املاک این شرکت بوده است. بعدها در سال 1903 این زمین توسط دنیل وی. کوپ یک تاجر تورنتویی که به تازگی به این منطقه نقل مکان کرده بود فروخته شد. این خانه سپس توسط معمار آر.اف. بکستر و با مصالح آجر، گچ و سیمان در این قطعه زمین ساخته شد. ارزش اولیه این ملک 4،000 دلار تخمین زده شده بود.

Cope House دارای ده اتاق و دو حمام بود و از یک سیستم نظافتی تحت خلاء داخلی بهره می‌برد. تا سال 1939 ارزش این خانه به 13،850 دلار افزایش یافت.

این خانه زیبا که به سبک Tudor ساخته شده بود در برخی از قسمت‌های نمای جلو تزئینات چوبی داشت. در ایوان جلویی Cope House ستون‌های مخروطی از جنس چوب به زیبایی توسط استادکاران تراش داده شده بود و می‌شد به زیبایی تاثیر سبک معماری قالب آن روزهای شهر کلگری را در ساخت این بنا مشاهده کرد. Cope House به دلیل ظاهر منحصربفرد تزیینات آجری خود از سایر بناهای شهر متمایز می‌شد.

پس از مرگ آقای کوپ در سال 1937 همسر او ماری همراه با پسر و دخترخوانده‌اش تا سال 1951 در این منزل زندگی می‌کردند.

تراپدو می‌گوید با وجود آن‌که این خانه در فهرست بناهای تاریخی قرار داشت اما ما نتوانستیم به طور قانونی از آن محافظت کنیم. متاسفانه مالکین این خانه در نهایت آن را بنا به خواسته خود تخریب کردند و شهرداری نیز قادر نبود برای جلگیری از این اقدام، کاری انجام دهد.

او اخطار داد که با شکوفایی بیشتر افتصادی و رشد بازار املاک، پیشنهادهای وسوسه کننده بیشتری از سوی پیمانکاران ساختمانی به مالکین این خانه‌ها داده می‌شود. این روند موجب می‌شود که به زودی تخریب خانه‌های تاریخی بیشتری توسط مالکین صورت گیرد. شرایط کنونی باعث به خطر افتادن بخش بیشتری از تاریخچه شهر در سال‌های پیشرو خواهد شد.

او می‌گوید که با نزدیک شدن به انتخابات استانی گروه‌های حامی آثار باستانی و مردم کلگری باید از احزاب سیاسی و کاندیداها این سوال را بپرسند که برای محافظت از تاریخچه شهر چه برنامه‌ای دارند؟ او در ادامه با اشاره به شهر تورنتو گفت: کلگری نیز باید از تورنتو الگوگیری کند و تا جای ممکن تلاش کند از نظر محافظت از بناهای تاریخی شبیه شهر تورنتو شود.

تراپتو گفت: شهر تورنتو دارای قوانین بسیار خوبی است که باعث می‌شوند شهرداری‌ها بتوانند محله‌های تاریخی خود را حفظ کنند. شهر تورنتو در حال حاضر یک برنامه بسیار خوب برای بازپرداخت مالیات ساختمان‌های تاریخی دارد که مالکین را به حفظ خانه‌های قدیمی خود ترغیب می‌کند. حال نوبت مسئولان استانی و شهرداری‌های ماست تا دور میز جمع شوند و برای مراقبت از خانه‌های باستانی شهرمان هرچه سریع‌تر اقدام کنند. در غیر اینصورت باید مجددا شاهد تخریب سایر بناهای موجود در لیست خانه‌های تاریخی در آینده نزدیک باشیم.

منبع: calgaryherald