Thursday, April 25, 2024
14.5 C
Calgary

هیچ وقت برای تغییر شغل دیر نشده است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

معمولا زمانی که اصلا انتظارش را هم ندارید متوجه انتخاب اشتباه خود می‌شوید. مثلا ممکن است با دوستان قدیمی دوران دانشجویی خود نشسته باشید و ناگهان یکی از آن‌ها به شما بگوید: خیلی جالبه، هیچ وقت فکرش هم نمی‌کردم یه روز در یک بانک سرمایه‌گذاری کار کنی. همیشه توی ذهنم تصور می‌کردم که در آینده سوار موتورسیکلت میشی و به دورتادور کشور مسافرت می‌کنی و درباره تجربه‌های این سفرهای می‌نویسی. اینجاست که ناگهان آرزوهای گذشته خود را به یاد خواهید آورد و به مقایسه وضعیت کنونی خودتان با آن خواهید پرداخت.

خیلی کم پیش می‌آید که زندگی طبق برنامه پیش برود. ازدواج، تولد بچه‌ها، و بعد هم نوه‌ها اکثرا خیلی سریع‌تر و یا دیرتر از آن‌چه تصورش را می‌کردید رخ می‌دهند. شاید شما یک شغل را برای آن انتخاب کرده باشید که درآمد خانواده را تامین کنید، اما بعدها یکی دیگر از اعضای خانواده این کار را انجام دهد. یا شاید هم به طور موقت یک شغل را برای شش ماه انتخاب کرده باشید و حالا از آن روز شش سال می‌گذرد.

خبر خوب ما برای شما آن است که به طور معمول هر کس در طول زندگی خود در پنج شغل مختلف مشغول می‌شود. تغییر دادن شغل، حتی اگر احساس می‌کنید خیلی برای آن دیر شده، اصلا یک تصمیم غیرعادی نیست.

بخشی از تغییر شغل به محاسبات دقیق و صحیح شما بستگی دارد، در بخشی از آن شانس دخیل است، و برای گذراندن قسمت‌هایی از این مسیر نیز باید به خودتان ایمان داشته باشید. پس از آن‌که تصمیم به تغییر شغل گرفتید مراحل زیر را سپری کنید تا شما را در مسیر تغییر شغل راهنمایی کنند.

گام اول: از نظر ذهنی خود را آماده کنید

مراحل اول تا چهارم به شما کمک می‌کنند تا از نظر روانی آمادگی تغییر شغل در هر سنی را پیدا کنید.

  1. عبارت “یا حالا یا هیچ‌وقت” یک تصور اشتباه است.

بسیاری از افراد حرفه‌ای به سن بعنوان یک مانع برای تغییر مسیر و در پیش گرفتن هدفی جدید نگاه نمی‌کنند. معمولا افراد در هر مرحله‌ای از شغل خود این کار را انجام می‌دهند.

مطمئن باشید اگر درباره ترک کردن شغل خودتان در یک شرکت بزرگ و اشتغال در حرفه‌ای جدید فکر کرده‌اید، بسیاری افراد دیگر هم شرایطی مثل شما را تجربه می‌کنند. بسیاری از کارآفرین‌ها و کسانی که به تنهایی در مغازه‌های مشغول به کار هستند هرساله درباره ترک کردن شغل خود و پیدا کردن جایگاهی کاری در شرکتی بزرگتر فکر می‌کنند.

همیشه انبوهی از متولدین سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم را در کنار متولدین نسل‌های بعد از آن‌ها می‌توانید مشاهده کنید، که همواره به دنبال شغل‌های جدید در محیطی متفاوت می‌گردند. این موضوع تا حدودی ناشی از آن است که متولدین سال‌های بعد از جنگ بسیار بیشتر از نسل‌های قبل خود فرصت کار کردن داشته‌اند.

  1. شغل شما یک خط مستقیم از نقطه A به نقطه B نیست. این مسیر می‌تواند زیگزاگ و یا منحنی هم باشد.

لازم نیست از ابتدا درباره مسیر شغلی خود به طور قطع و یقین تصمیم بگیرید. به عبارت دیگر هرچقدر هم شما فردی آینده‌نگر و با انضباطی باشید این کار اصلا شدنی نیست.

انسان‌ها تغییر می‌کنند، صنایع دچار تحول می‌شوند، گاهی این تحولات به شکلی عمیق رخ می‌دهند و حتی برخی صنایع را کاملا از بین می‌برند. مسیر شغلی بندرت مستقیم و بدون حادثه پیش می‌رود. بسیاری از مشاغل را می‌توان به یک سفر تشبیه کرد. در طول سفر گاهی اتفاقات هیجان‌انگیز می‌افتند، گاهی همه چیز کسالت‌آور می‌شود، بخش‌هایی از سفر ترسناک است، و در طول سفر دره‌ها و قله‌های زیادی وجود دارد. باید سعی کنید حین گذراندن مشاغل گوناگون، از آن‌ها تا جای ممکن لذت ببرید.

اگر حس کردید نیاز است شغل خود را تغییر دهید اصلا دچار نگرانی نشوید. ممکن است تغییر دادن شغل سختی‌هایی داشته باشد اما شما از پیش خود را برای آن‌ها آماده خواهید کرد.

  1. برخی از موفق‌ترین افراد که در دنیا وجود دارند هم با تغییر دادن شغل وارد مسیر پیشرفت شده‌اند.

کافی است به تعدادی از افراد بسیار موفق زیر که در مسیر شغلی خود تغییر بسیار بزرگی داده‌اند نگاهی بیاندازید:

جف بزوس که در حال حاضر مدیرعامل آمازون است مدرک علوم کامپیوتر و مهندسی برق خود را از دانشگاه پرینستون گرفته است. او در ابتدا بعنوان فردی بسیار زیرک در بازار بورس وال‌استریت شناخته شد، اما بعدها از شغل خود استعفا داد و آمازون را تاسیس کرد.

سارا بلیکلی که هم‌اکنون به زنی میلیاردر در حوزه تجارت تبدیل شده در ابتدا به فروش ماشین فکس مشغول بود. او حالا صاحب شرکت تولیدکننده پوشاک Spanx است.

جونا پرتی که موسس سایت‌های اجتماعی Huffington Post و BuzzFeed است در ابتدا برای چندین سال به دانش‌آموزان دبیرستانی علوم کامپیوتر تدریس می‌کرده است.

  1. همیشه آماده پاسخ به منتقدان خود درباره تغییر شغل باشید.

خود را برای نصیحت‌های بسیار زیاد از سوی دوستان، آشنایان و اعضای خانواده، که اغلب اوقات دلسردکننده هم هستند، آماده کنید. مطمئنا پس از آن‌که آن‌ها درباره تصمیم شما برای تغییر شغل باخبر شوند باخبر شدن این صحبت‌ها هم پیش خواهد آمد. معمولا افرادی که نزدیک‌تر هستند بیشتر از سایرین برای منصرف کردن شما از اجرای اهدافتان تلاش می‌کنند.

آماده دریافت تعداد فراوانی پیشبینی بدبینانه و سناریوهای وحشتناک هم باشید. البته این را هم بدانید که هدف نزدیکانتان از این کار زیر سوال بردن توانمندی‌های شما نیست، بلکه نگران آینده شما هستند و از نظر خودشان بهتر است به آن‌چه که می‌گویند عمل کنید. گاهی هم ممکن است درباره مشکلات شغلی و ناراحتی‌های خوشاند به شما بگویند، و تصمیم شما برای تغییر شغل آن‌ها را نیز به این فکر انداخته باشد.

به خاطر داشته باشید که افراد بدبین از رویارویی با چیزهای ناشناخته همیشه فرار می‌کنند، درحالی که اشخاص خوشبین چالش‌های جدید را با آغوش باز پذیرا هستند. جدای از تمامی این‌ها همیشه به خودتان ایمان داشته باشید و حتما غریزه خود را دنبال کنید. اجازه ندهید ترس از تغییر شما را از پیگیری مسیر شغلی جدید دور کند.

سعی کنید فضایی سرشار از شور و شوق، انرژی، شور و احساس در اطرافتان ایجاد کنید. پس از مدتی خواهید دید که این احساسات به دیگران نیز منتقل خواهد شد.

گام دوم: پیشگو باشید

مراحل 5 تا 9 به شما کمک خواهند کرد تا درباره پیامدهای تصمیماتی که هنگام تغییر شغل ممکن است پیش بیایند، از قبل و در هر سنی مطمئن و برای آن‌ها آماده باشید.

  1. آهسته آهسته گام بردارید.

به آهستگی وارد مسیر جدید شوید. ابتدا مهارت‌هایی که برای تغییر شغل به آن‌ها نیاز دارید را فرا بگیرید.

درباره مهارت‌هایی که به آن‌ها احتیاج خواهید داشت تحقیق کنید و تمام تلاش خود را برای یادگیری آن‌ها به بهترین شکل ممکن به کار ببرید. از زمان خود برای انجام تمرین‌های اضافی حداکثر استفاده را بکنید.

در ابتدا با اختصاص یک نصف روز در هر هفته برای کسب مهارت‌های شغلی جدید تلاش کنید. این کار را تا زمانی که به طور کامل برای تغییر شغل اطمینان پیدا کردید حتما ادامه دهید.

این‌که به چه مسیری می‌خواهید قدم بردارید و به چه مهارت‌هایی احتیاج دارید را به طور واضح و دقیق برای خودتان تعریف کنید. این کار به شما کمک می‌کند دستیابی و رسیدن به آن‌ها ساده‌تر شود. یک فهرست از نقاط قوت خودتان تهیه کنید.

مجلات تجاری را مطالعه کنید و درباره حوزه‌های گوناگون صنعتی اطلاعات کسب کنید.

  1. داوطلب باشید.

سازمان‌های خیریه معمولا به دنبال داوطلبانی می‌گردند که بتوانند با توانایی‌ها، مهارت‌هایشان در شبکه‌ها اجتماعی و مشارکت خود در پروژه‌ها، به آن‌ها کمک کنند. شما می‌توانید بدون داشتن مهارت‌های ضروری و معمول در این برنامه‌ها شرکت کنید و همزمان توانمندی‌های جدیدی را در محیطی مفرح، دوست‌داشتنی و بدون هیچگونه استرس یاد بگیرید.

پس از این‌که در مهارت‌های موردنیاز به طور کامل مسلط شدید حتما از رییس سازمانی که در آن مشغول به کار هستید، و یا کسی که در هیئت اجرایی آن‌جا عضویت دارد بخواهید یک سفارشنامه مناسب برای شما بنویسد. هیچگاه از مطرح کردن این درخواست نترسید. خیلی از اوقات ممکن است آن‌ها دوستان یا آشنایانی در زمینه شغلی مطلوب شما داشته باشند. بهتر است از ارتباطات خودتان به نحو احسنت استفاده کنید.

  1. در دوره‌های آنلاین شرکت کنید.

امروزه شبکه اجتماعی LinkedIn و بسیاری دیگر از سایت‌های مشابه دوره‌های آموزشی آنلاین برگزار می‌کنند. این دوره‌ها در زمینه‌های بسیار متنوع و از آموزش نرم‌افزارهای حسابداری گرفته تا مدیریت زمان و یادگیری اکسل را در بر  می‌گیرند. سعی کنید اگر کلاس‌ آنلاینی را می‌شناسید که می‌توان با کمی هزینه در آن شرکت کرد، حتما این کار را بکنید. کارنامه قبولی در هر دوره را نیز دریافت کنید.

از قرار دادن این کارنامه‌ها در رزومه آنلاین خود به هیچ وجه خجالت نکشید. روزمه خودتان را همیشه بروزرسانی کرده و همواره آن را با افزودن مهارت‌های جدید کامل‌تر کنید.

  1. یک شغل موقت برای خود پیدا کنید.

شما می‌توانید با توجه به حوزه‌ شغلی مدنظر خود، در یک شرکت به طور موقت فعالیت کنید، و اطلاعات بیشتری درباره این شغل بیاموزید.

همیشه به یاد داشته باشید که نمی‌توان به یکباره به یک کارفرمای حقیقی مراجعه کنید و ادعا داشته باشید که مهارت‌های آن حرفه را کاملا بلدید. فعالیت در یک شغل موقت به شما اجازه می‌دهد مهارت‌های خودتان را بهتر بسنجید و دریابید که تا چه حد برای تغییر شغل آمادگی دارید.

  1. دیگران را از تصمیم خود مطلع کنید و به آن‌ها بگویید به سایرین هم آن را اطلاع دهند.

یک مجموعه وسیع از مخاطبین برای خودتان ایجاد کنید. گروه همکاران اداری، گروه‌های صنعتی و دوستان اجتماعی خود را جست‌وجو کنید. در گروه‌های دوستان قدیمی دانشگاه خود عضو شوید. به دخترانی که در کلاب با آن‌ها آشنا می‌شوید درباره آن بگویید. به همه اطلاع دهید.

از دوستان خود و آشنایان آن‌ها بخواهید تا برای نوشیدن یک فنجان قهوه با شما دیدن کنند و درباره شغلی که آن‌ها مشغول به انجام آن هستند با شما صحبت کنند. از آن‌ها بپرسید که شما به چه مهارت‌هایی برای موفقیت در حوزه مورد علاقه خود احتیاج دارید.

اگر دوستانی دارید که با سازمان‌هایی که می‌خواهید در آن‌ها مشغول به کار شوید ارتباط دارند، از آن‌ها بخواهید درباره این سازمان‌ها به شما توضیح دهند. افراد شاغل در بسیاری از شرکت‌های امروزی از طریق ارتباط‌ات و نزدیکان پیدا شده‌اند. وقتی یک فرصت شغلی جدید به وجود می‌آید، در اکثر مواقع شرکت‌ها از طریق ارتباطات داخل و خارجی پیشنهادهای دعوت به همکاری را ارسال می‌کنند.

گام سوم: در شبکه‌های اجتماعی فعال باشید

آخرین گام به شما کمک می‌کند تا جنبه‌های آنلاین در شبکه‌های اجتماعی را برای تغییر شغل، در هر سنی به خوبی فرا بگیرید.

  1. زمینه مورد علاقه شغلی خودتان را در بخش مشخصات شبکه‌های اجتماعی بنویسید.

تغییر دادن اطلاعات شخصی در شبکه‌های اجتماعی گامی حیاتی در روند تغییر شغل محسوب می‌شود. مشخصات خودتان را در شبکه‌های اجتماعی اصلاح کنید تا دیگران با مسیر شغلی جدید شما آشنا شوند. شغل و حوزه صنعتی جدیدی که می‌خواهید به آن وارد شوید را در پروفایل خود وارد کنید. از کلیدواژه‌های متداول و آشنای آن صنعت استفاده کنید تا استخدام‌کنندگان بتوانند به سادگی شما را پیدا کنند.

یک معرفی‌نامه خوب و زیرکانه برای خودتان ایجاد کنید و در آن از علایق، ارزش‌ها و آرزوهای خود بنویسید. پس از آن‌که پیام خود را دقیقا آماده کردید حتما شبکه اجتماعی مناسب را برای انتشار آن مشخص کنید. آیا فکر می‌کنید این اطلاعات برای انتشار در LinkedIn خوب باشد؟ یا این‌که خیلی عینی است و بیشتر برای اینستاگرام مناسب است؟

تا رسیدن به یک حساب کاربری عالی در آن شبکه اجتماعی به این کار ادامه دهید. سپس با مشخصات جدید خودتان در آن شبکه فعالیت کنید تا سایرین هم متوجه این تغییرات شوند. مطالب عمیق و مناسبی که حاوی اطلاعات کامل‌تری درباره شما هستند را با پروفایل خود به اشتراک بگذارید. مثلا نظرات خودتان را درباره اتفاق جدیدی که در حوزه شغلی مطلوب شما افتاده را انتخاب کرده و درباره آن بنویسید.

سخن نهایی

هر فرد آمریکایی بطور میانگین هر ساله بیش از 1،800 ساعت را به کار کردن می‌گذراند. این زمان تقریبا یک سوم از زندگی فرد را تشکیل می‌دهد و بدون شک چگونگی گذراندن این زمان تاثیر بسیار زیادی بر میزان شادی در زندگی فرد دارد.

همیشه به دنبال رضایت شغلی خود باشید و برای انتخاب مشاغل مطلوب قدم بردارید. جست‌وجوی موقعیت‌های مناسب و یافتن شغلی که دوستش دارید نهایتا زندگی شما را شاد خواهد کرد.

اگر نواختن پیانو برای شما لذت‌بخش است شاید بتوانید عشق خود به موسیقی را با مهارت‌هایی که از کار کردن در کلینیک روان‌شناسی کسب کرده‌اید ترکیب کرده و از موسیقی برای ایجاد آرامش روانی در بیماران استفاده کنید. شاید یک موسسه وجود داشته باشد که برای چند سال مطالعه در این زمینه به شما کمک مالی کند.

یا اگر عاشق فیلم و سینما هستید و چالش‌های زندگی برای شما همانند حضور در صحنه یک فیلم سینمایی است، چرا بعدازظهرها در یک کلاس آموزشی شرکت نمی‌کنید تا تجربه سال‌ها کار در شغل نوشتن تبلیغات را، به یک حرفه جدید در صنعت فیلم تبدیل کنید؟

شما تنها زمانی می‌توانید در مسیر یک تغییر شغلی موفق ظاهر شوید که از نظر ذهنی برای آن آماده باشید. باید نتیجه هر گامی که بر می‌دارید را از قبل بدانید و حتما مشخصات حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی و محتوایی که به اشتراک می‌گذارید را با شغل جدید خود هماهنگ کنید. شما نهایتا نتیجه تمامی این کارها را در بصورت یک زندگی خوش و سعادتمند در سال‌های بعدی عمر خودتان مشاهده خواهید کرد.

منبع: lifehack