Friday, March 29, 2024
-7 C
Calgary

استارتاپ Properly روشی نوین برای خرید و فروش خانه در کلگری ارائه می‌دهد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

یک استارتاپ کانادایی در حوزه تکنولوژی امیدوار است روش جدیدی که برای خرید و فروش خانه ارائه شده و صنعت مسکن آمریکا را تکان داده، بتواند به مرزهای شمالی هم راه پیدا کند و شرایط را در کانادا تغییر دهد.

انشول روپارل که مدیرعامل استارتاپ Properly است می‌گوید: ما در زمانی زندگی می‌کنیم که شفافیت، آسایش و سهولت انتخاب به طور یکجا در اختیار مالکان قرار داده می‌شود. این افراد امروزه قادر هستند به شیوه‌ای که تا پیش از این هرگز وجود نداشته ملک خود را معامله کنند. Properly در حقیقت یک سازمان برای خرید مسکن یا iBuyer است.

iBuyers که به آن سامانه خریدار مستقیم نیز می‌گویند از الگوریتم‌ها برای تشخیص ارزش یک خانه در بازار استفاده می‌کند. آن‌ها می‌توانند پیشنهادی اولیه برای خرید مستقیم ملک از مالک ظرف 48 ساعت ارسال کنند. کل فرایند خرید ملک می‌تواند تنها ظرف یک هفته نهایی شود و فروشنده خانه قادر است زمان پایان معامله را تعیین کند.

با وجود آن‌که مقر اصلی Properly در تورنتو قرار دارد اما این سامانه در حال حاضر تنها در شهر کلگری فعال است.

اطلاعات جمع‌آوری شده شرکت پشتیبانی کننده این استارتاپ هم‌اکنون تنها برای خرید خانه‌های detached و یا semi-detached در شهر کلگری که پس از سال 1960 ساخته شده باشند و ارزشی بین 250،000 تا 550،000 دلار دارند، متمرکز شده است.

سامانه Properly تابستان گذشته و با سرمایه‌ای 8.5 میلیون دلاری که از سوی سرمایه‌گذاران تامین شده بود کار خودش را شروع کرد. این استارتاپ سرمایه موردنیاز برای خرید خانه‌های بیشتر را نیز در اختیار دارد. گردانندگان این سیستم خرید و فروش ملک ادعا می‌کنند که اولین نوع از اینگونه سامانه‌ها در کشور کانادا هستند و می‌خواهند برنامه‌های بزرگی را در سال 2019 اجرا کنند.

سیستم iBuyers ابتدا در سال 2015 وارد بازار املاک آمریکا شد و ابتدا بعنوان بازیگری مخرب در بازار مورد توجه قرار گرفت. در حال حاضر شرکت‌های آمریکایی مانند Opendoor، Offerpad و Knock پس از گذشت چار سال صدها میلیون دلار در این بازار بزرگ سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در ده‌ها شهر و ناحیه به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

این سیستم چگونه کار می‌کند و هزینه استفاده از آن چقدر است

فروش خانه یکی از بزرگترین و مهمترین معاملات مالی در طول زندگی بسیاری از افراد است. بعلاوه این فرایند می‌تواند به همان اندازه نیز فرد را مضطرب کند و استرس‌زا باشد.

شعار اصلی سامانه Properly آن است که می‌تواند در زمان افراد صرفه‌جویی کرده و از استرس انجام معامله نیز بکاهد.

 

ماری پولین یکی از مالکینی بوده که شدیدا نگران استرس فروش خانه خانوادگی خود بوده و دنبال راهی می‌گشته تا بار آن را از دوش خود بردارد.

او از طریق تبلیغی در فیسبوک با Properly آشنا شده است. خانم پولین پس از 19 سال زندگی در خانه‌ای بزرگ همراه با همسر و چهار فرزند خود در یک محله در حومه جنوب‌شرقی کلگری تصمیم می‌گیرد تا خانه خود را به فروش برساند و به خانه‌ای کوچکتر نقل مکان کند.

پس از آن‌که ماری فرم درخواست آنلاین را پر کرد سامانه Properly به او پیشنهاد 368،000 دلاری برای خرید را داد. خانه بزرگ بزرگ او دارای پنج اتاق خواب است. پس از بازدید بازرسان Properly از خانه، این سامانه همچنان پیشنهاد قیمتی قبلی خود را ارائه کرد. سرانجام پس از رد شدن پیشنهاد اولیه توسط مالک خانه، طرفین بر روی قیمت 375،000 دلاری به توافق رسیدند.

پولین می‌گوید که او بسیار خوشحال بود که وظیفه فروش این خانه بزرگ از روی دوشش برداشته شد. او در ادامه می‌گوید: دیگر نیاز نیست از خریداران مختلف پذیرایی کنم. دیگر نیاز نیست خانه را پیش از برگزاری هر برنامه بازدید تمیز کنم.

پولین طی این قرارداد بجای پرداخت هزینه کمیسیون به نماینده املاک، تنها بابت خدمات Properly مبلغی را پرداخت کرده است.

هزینه استفاده از این سرویس بین 6 تا 11 درصد مبلغ پیشنهادی ملک است. مبلغ دقیق این هزینه به وضعیت سلامت خانه خریداری شده و میزان تعمیراتی که برای فروش مجدد آن نیاز است، بستگی دارد.

هزینه سرویسی که پولین پرداخت کرد 6.6 درصد بود. سامانه Properly می‌گوید بطور میانگین هزینه دریافتی بابت ارائه خدمات 7 درصد است.

به این ترتیب هزینه خدماتی که پولین پرداخت کرده قدری کمتر از 25،000 دلار بوده است. این درحالی است که مجموع هزینه کمیسیون برای افزودن ملک در لیست فروش و نیز هزینه‌های انعقاد قرارداد هتگام فروش در نمایندگی‌های املاک کلگری اکثرا کمی بیشتر از 13،000 دلار است. پولین همچنین هزینه‌های مربوط به زمان انعقاد قرارداد را در نظر نگرفته بود.

علت راه‌اندازی این سامانه در شرایط کنونی و آن هم در شهر کلگری چیست

درحالی که پولین توانست شش هفته پیش خانه خود را از طریق سامانه Properly بفروشد و از شر مراحل طاقت‌فرسای فروختن این خانه قدیمی خلاص شود، یکی از همسایه‌های آن‌ها که خانه‌ای مشابه داشته و از طریق یک نمایندگی املاک قدیمی در ماه نوامبر اقدام به فروش خانه خود کرده بود، بالاخره توانسته در همین روزهای اخیر موفق به فروختن آن شود.

تنها همسابه پولین نیست که خانه‌اش مدت بسیار طولانی را در لیست فروش باقی مانده است. همزمان با شدت گرفتن بحران صنعت نفت و از بین رفتن فرصت‌های شغلی در آلبرتا که صدمات زیادی به اقتصاد این استان وارد کرده، این بحران بازار املاک کلگری را نیز متاثر کرده است.

هیئت مدیره بازار املاک کلگری گزارش داده که فروش خانه‌های detached شهر در ماه ژانویه 2019 کاهشی 16 درصدی نسبت به ژانویه سال گذشته داشته است. این در حالی است که قیمت املاک در همین مدت چهار درصد کاهش پیدا کرده است.

یکی از دلایلی که روپارل بعنوان موسس Properly این سامانه را ابتدا در شهر کلگری راه‌اندازی کرده آن بوده که کلگری شهر محل تولد او است و شناخت کافی را درباره آن دارد. او می‌گوید که در حال حاضر وضعیت بازار مسکن کلگری به شکلی در آمده که تنها تعداد محدودی از خانه‌هایی که در لیست فروش قرار می‌گیرند به فروش می‌رسند. به گفته روپال تنها یکی از هر چهار خانه موجود در لیست فروش در دو ماه گذشته فروخته شده‌اند. به این ترتیب مالکین شهر کلگری در وضعیت بلاتکلیفی بدی هستند و همین موضوع شرایط را برای معرفی سامانه Properly مهیا کرده است.

از سویی همین بلاتکلیفی که در بازار املاک شهر کلگری حاکم است باعث شده برخی از کارشناسان ورود سامانه Properly را نوعی سودجویانه قلمداد کنند.

الن دوایر که استادیار مدرسه اقتصاد بیسِت در دانشگاه مونت رویال است می‌گوید: انتخاب اشتباه در هنگام نقل‌وانتقال خانه می‌تواند مشکلاتی 10 تا 15 ساله برای شما بوجود آورد.

دوایر اعتقاد دارد که سرعت بالای انجام مراحل نقل‌وانتقال در سامانه Properly می‌تواند نظر برخی از مشتریان را به خود جلب کند، اما گاهی اوقات این امکان وجود دارد که برخی از این مالکان در شرایط بسیار آسیب‌پذیری قرار داشته باشند. او در ادامه گفت: وضعیت حال حاضر تا حدودی برای من یادآور مراحل پرداخت وام کسب‌وکار و میزان بالای سودآوری حاشیه اقتصاد است. اگر کسی در بازار مسکن امروز عجله داشته باشد و یا به نوعی از بلاتکلیفی رنج می‌برد ممکن است بتواند از طریق این سامانه به سرعت خانه خود را به فروش برسانند. اما باید این را نیز به یاد داشت که فروختن خانه همیشه بهترین انتخاب نیست.

آیا اطلاعات و الگوریتم این سامانه قیمتی منصفانه برای معامله پیشنهاد می‌دهد؟

روپارل می‌گوید که شرکت او خود را موظف می‌داند تا با استفاده از تکنولوژی قیمتی کاملا منصفانه را به مشتریان پیشنهاد دهد. او در ادامه می‌افزاید: مدل اطلاعاتی ما صدها فاکتور و نکات اطلاعاتی مانند میزان نزدیک بودن ملک به مدارس محلی و بیمارستان‌ها و حتی شدت ترافیک در خیابان‌های اطراف را مورد بررسی قرار می‌دهد. این اطلاعات به ما کمک می‌کنند تا به مالک خانه دقیق‌ترین قیمت ممکن را پیشنهاد دهیم. برخلاف دلالان مسکن که به دنبال خرید خانه‌ها با پایین‌ترین قیمت و فروش آن به قیمت بالا هستند، درآمد اصلی سرویس ما از طریق هزینه خدماتی که دریافت می‌کنیم بدست می‌آید. ما به هیچ عنوان بدنبال کسب سود از راه فروش خانه نیستیم. این سامانه هوشمند برای خانه‌هایی که در شرایط مناسبی باشند این تضمین را نیز به فروشنده می‌دهد که در صورت به فروش رسیدن خانه با قیمتی بالاتر از آن‌چه هنگام خرید پرداخت شده، 75 درصد از تفاوت قیمت را به مالک پیشین پرداخت کند.

روپارل اطلاعاتی درباره تعداد نقل‌وانتقالاتی که از طریق این شرکت از زمان راه‌اندازی در ماه جون انجام شده به ما نداد. با این حال ما این را می‌دانیم که در ماه ژانویه Properly هفت خانه خریداری کرده است که 1.5 درصد از کل معاملات شهر کلگری در حوزه املاک detached را تشکیل می‌دهد.

این شرکت قصد دارد در سال 2019 حدود 50 میلیون دلار خانه در شهر کلگری خریداری کند. این مبلغ می‌تواند بیش از 100 خانه را به دارایی‌های این سرویس اضافه کند.

آ‌ن‌ها پس از این می‌خواهند انقلابی که در حوزه املاک و مستغلات شهر کلگری ایجاد کرده‌اند را ملی کنند. روپارل می‌گوید که این ایده می‌تواند نتنها در کلگری بلکه در هرکدام از شهرهای دیگر کانادا نیز عملی شود.

منبع: cbc