Tuesday, April 23, 2024
9.4 C
Calgary

۹ حقیقت جالب درباره روز سنت پاتریک

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

امروز ۱۷ مارس روز سنت پاتریک است، چقدر دربارهٔ آن می‌دانید؟ آیا این روز مخصوص ایرلندی‌ها ست؟ برای آشنایی با این سُنَت قدیمی با پیکوبینو همراه باشید.

چرا ۱۷ مارس؟

St Patrick s Cathedral ArmaghNEW

ساده است. این روزِ فوت سنت پاتریک است. او به سال ۴۶۱ میلادی در شهر Saul در شهرستان Down ایرلند در گذشت. در این شهر بود که اولین کلیسایش را در یک انبار قدیمی و ساده تاسیس کرد، آن زمان به تازگی در جوار رودخانه Slaney ساکن شده بود.

پیکر سنت پاتریک را در زمین‌های کلیسای جامع Down در Downpatrick دفن کرده‌اند و سنگ یادبودش نیز همانجا ست، که از گرانیت کوه Mourne از همان نزدیکی ساخته شده است.

برای آنهایی که روز سنت پاتریک را به دلیل واقعی‌اش جشن می‌گیرند، این روزی ست برای نوسازی معنوی و روحی.

اولین رژه در چه سالی بود؟

GiantDollsFestivalParadeNEW

جالب است که اولین رژهٔ روز سنت پاتریک اصلا در ایرلند نبود، بلکه در سال ۱۷۳۷ در بوستونِ ایالات متحده برگزار شد. سپس سال ۱۷۶۶ اولین رژه «رسمی» در نیویورک برگزار شد. ایرلند کمی عقب ماند— اولین رژهٔ این روز در ایرلند در سال ۱۹۰۳ در واترفورد برگزار شد، و دوبلین سال ۱۹۳۱ به باشگاه پیوست.

امروزه رژه دوبلین بسیار بزرگ، رنگارنگ، و همراه با نمایش‌های دیدنی ست و قطار جمعیت مثل ماری بزرگ در مرکز تاریخی شهر می‌چرخد و آدم‌های شاد و گروه‌های موسیقی در آن حاضرند.

چه کسی روز سنت پاتریک را تاسیس کرد؟

LukeWaddingNEW

به افتخار لوک وادین کلاه از سر بردارید. این راهب ایرلندی اهل واترفورد بود و با تلاش‌های پیگیرانه‌اش ۱۷ مارس را تبدیل به یکی از اعیاد مسیحی کرد. او در سال ۱۵۵۸ به دنیا آمد و در ۱۶۵۷ در رُم درگذشت و پیکرش را همانجا در کالج سنت ایسیدور —که خودش تاسیس کرده بود— دفن کردند.

اگر گذارتان به گالری ملی ایرلند افتاد، می‌توانید نقاشی این راهب را که کارلو ماراتا کشیده، ببینید. مجسمهٔ او نیز در واترفورد، درست در مقابل کلیسای فرنچ نصب شده است.

هیچ رژهٔ عجیبی هم وجود دارد؟

Saint Patrick s Day BelfastNEW

کوتاه، بلند، مسخره، یا جدی، شما انواع رژه‌ها را در روز سنت پاتریک در ایرلند می‌بینید، از بزرگترین آنها در دوبلین تا رژه Dingle در شهرستان Kerry که ساعت ۶ صبح شروع می‌شود. یک فستیوال هفت روزه در Armagh برگزار می‌شود و یک رژهٔ کارناوالی و کنسرت در بلفاست.

کوتاه‌ترین رژه این روز قبلا در Dripsey بین دو میخانه برگزار می‌شد که البته دیگر برقرار نیست. در عوض می‌توانید برای فصل انگورچینی و نمایش تراکتورها و خودروها به Dripsey بروید.

واقعا سنت پاتریک ایرلندی بود؟

StpatrickNEW

نه، او جای دیگری به دنیا آمده بود. می‌گویند سنت پاتریک متولد وِلز یا اسکاتلند بوده، و در ۱۶ سالگی او را اسیر کرده و به عنوان برده به ایرلند شمالی برده بودند.

در ایرلند او را به عنوان چوپان به کوه Slemish در شهرستان Antrim فرستادند. اما بعد از فرار از آن زندگی سخت، یک روز رویایی دید که باعث شد به ایرلند برگردد و خود را وقف ترویج مسیحیت کند.

در این جزیره بود که بقیه عمرش را به دعا خواندن، تعمید دادن، و ساختن کلیسا گذراند تا اینکه در ۴۶۱ میلادی در شهرستان Down عمرش به پایان رسید.

سبز مربوط به کدام نقاط دنیا ست؟

Nf

مردم به کلاه‌های سبز اکتفا نمی‌کنند، در روز سنت پاتریک همه چیز سبز می‌شود از رودخانه‌ها تا ساختمان‌ها (این مایهٔ افتخار ایرلندی‌های مقیم ایرلند و بقیه نقاط دنیا ست).

از آمفی تئاتر بزرگ رُم گرفته تا کلیسای سکره‌کر دو مون‌مارتر، از چرخ و فلک بزرگ لندن تا ساختمان امپایر استیت، از مجسمهٔ مسیح ایستاده در ریو دوژانیرو گرفته تا آبشار نیاگارا در کانادا، همه در ۱۷ مارس به رنگ سبز در می‌آیند. و در دوبلین، ساختمان‌ها و پُل‌های سرتاسر شهر سبز می‌شوند.

او در ایرلند به کجاها رفت؟

Y Belfast 771 2

مکان‌های زیادی در ایرلند به سنت پاتریک نسبت داده می‌شوند، و این نشانه‌ای است از اینکه این راهب مشهور در قرن پنجم میلادی چه مسافت‌هایی را پشت سر گذاشته بود.

منطقه تاریخی Rock of Cashel، شهرستان Tipperary، کوه Croagh Patrick، شهرستان Mayo، همگی در بین این نقاط معروف هستند ولی سفرهای او به اینها محدود نیست.

مسیر سفرش را که در ایرلند شمالی دنبال کنید به دو کلیسای جامع بسیار دیدنی در Armagh می‌رسید، و البته کلیسای Saul و مرکز سنت پاتریک در شهرستان Down هم هستند.

آیا سنت پاتریک واقعا مارها را رانده بود؟

SnakesNEW

در داستان‌ها آمده که علت نبودن مار در ایرلند، سنت پاتریک است که آنها را تا دریا تعقیب کرد و زمین را از وجودشان پاک.

داستان خوبی ست ولی بیشتر دانشمندان می‌گویند که از ابتدا هیچ ماری در ایرلند وجود نداشته است. در واقع بعید است سنت پاتریک به عمرش ماری را دیده بوده باشد.

بگذریم، اگر به چیزهای تاریخی علاقمندید حتما سری به موزه تاریخ طبیعی در خیابان Kildare در دوبلین بزنید تا کلیه موجودات زنده این جزیره را در ساختمان ویکتوریاییِ این موزه ببینید.

چرا مردم سبز می‌پوشند؟

PaddysdayGREEN NEW

سبز رنگی است که حالا با روز سنت پاتریک مترادف شده است، و مهاجرین ایرلندی در چهارگوشه دنیا روز ۱۷ مارس حداقل یک تکه لباس سبز می‌پوشند.

اما پوشیدن لباس سبز تازه از قرن ۱۹ میلادی رواج یافت. تا آن موقع، رنگی که با روز سنت پاتریک گره خورده بود «آبی» بود.

امروزه مردم انواع سبز را در این روز می‌پوشند. شما هم اگر در ۱۷ مارس به ایرلند رفتید، حداقل یک چیز سبز با خودتان ببرید.

منبع: Celtic Canada