Saturday, April 20, 2024
0.7 C
Calgary

چگونه در فصل مالیاتی پیش رو از خود در مقابل کلاهبرداران محافظت کنیم

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با شروع فصل مالیاتی و انجام حساب و کتاب‌های مربوط به رسیدهای مالیات، احتمالا پرداخت مالیات‌های T4 و RRSP یکی از هواناک‌ترین بخش‌ها باشد. در این میان همیشه خطر کلاهبرداری حس می‌شود. ممکن است کلاهبرداران خیلی راحت پولی را که برای بدست آوردنش سختی زیادی کشیده‌اید را از چنگ شما در بیاورند. آن‌ها خود را بعنوان نمایندگان مالیاتی دولت کانادا معرفی می‌کنند.

راه‌های ارتباطی بسیار متنوعی مانند تماس تلفنی، ارسال پیام، و یا فرم‌های بازپرداخت آنلاین و غیره وجود دارد که کلاهبرداران از طریق آن‌ها شما را فریب می‌دهند. حتی گاهی ممکن است آن‌ها شخصا نزد شما بیایند و خود را بعنوان ماموران مالیاتی دولتی (CRA) جا بزنند. این اشخاص در موارد بسیاری توانسته‌اند با فریب دادن افراد و یا نزدیکان آن‌ها، به اطلاعات شخصی گوناگون مهمی دست پیدا کنند.

دولت کانادا با ارائه تعدادی منابع و راهنمایی‌ سعی کرده مردم را نسبت به این پدیده بیشتر آگاه کند. در این منابع اطلاعاتی به افراد آموزش داده شده تا نحوه تشخیص کلاهبرداران و انواع روش‌های کلاهبرداری آن‌ها را یاد دهند تا کمتر شاهد اینگونه جرایم باشیم.

در ادامه آنچه که باید درباره این کلاهبرداری‌ها، و ویژگی‌های مامورین مالیاتی دولت کانادا بدانید نوشته شده است. با مطالعه این بخش‌ها شما می‌توانید خود را برای مقابله با کلاهبرداران در فصل مالیاتی پیش رو کاملا آماده کنید.

این‌ها برخی از کارهایی هستند که CRA هنگام مکاتبه یا مکالمه با شما ممکن است انجام دهد

برای آن‌که همیشه آماده مقابله با کلاهبرداران باشید باید کارها و رفتارهایی که مامور CRA ممکن است حین فرایند مالیاتی انجام دهد را مدام در خاطر داشته باشید. در صورتی که شخصی قرار گرفته آن سوی خط تلفن و یا ایمیل کاری غیرعادی و خارج از تصور شما انجام دهد باید سریعا شروع به پرسیدن پرسش‌های زیر کنید:

  • از او بخواهید که اطلاعات شخصی شما مانند نام و نام خانوادگی کامل، تاریخ تولد، آدرس و حساب کاربری و یا شماره بیمه اجتماعی شما را بگوید
  • در صورتی که تماس انجام شده برای بررسی اقتصادی گرفته شده از او بخواهید اطلاعات دقیق حساب شما را بگوید
  • از او بخواهید تا برای ادامه فرایند بازرسی با شما تماس بگیرد
  • بخواهید که شما را از طریق ایمیل باخبر کند. این ایمیل در صورت رسیدن پیام و یا یک سند جدید مانند یک اطلاعیه درباره ارزیابی و یا ارزیابی مجدد به شما ارسال می‌شود. ایمیل ارسالی به شما این امکان را خواهد داد تا این اسناد و پیام‌ها را از طریق سامانه‌های امن CRA مانند My Account، My Business Account و یا Represent a Client مشاهده و دنبال کنید.
  • از او بخواهید تا برای شما یک لینک از صفحه اینترنتی CRA، فرم و یا اسناد منتشر شده‌ای که حین تماس تلفنی و یا ملاقات حضوری از او می‌خواهید برایتان از طریق ایمیل ارسال کند (ماموران CRA تنها در هنگام ملاقات حضوری برای شما ایمیلی حاوی اینگونه لینک‌ها ارسال می‌کند)
  • از او بخواهید تا اطلاعات مالی شما مانند نام بانک و آدرس آن را اعلام کند
  • بخواهید که یک اعلان رسمی مبنی بر ارزیابی و یا ارزیابی مجدد برای شما ارسال کند
  • از او بخواهید تا با ارسال یک پیغام رسمی از شما بخواهد تا از طریق هر کدام از روش‌های پرداخت CRA مبلغی که بدهکار هستید را پرداخت کنید
  • بخواهید که در صورت ممانعت از پرداخت مبلغی که بدهکار هستید از طرف شما، اقدامی قانونی انجام دهد
  • از او بخواهید از طریق یک نامه کتبی برای ادامه فرایند بازرسی اقدام کند

برخی از کارهایی که یک مامور CRA هرگز آن‌ها را انجام نمی‌دهد

در ادامه لیستی از کارهایی که مامورین رسمی CRA حین هرگونه مکاتبه و یا مکالمه با شهروندان کانادایی انجام نمی‌دهند آورده شده است. در صورتی که فرد مربوطه هرکدام از کارهای زیر را انجام دهد شما می‌توانید از کلاهبردار بودن او مطمئن شوید:

  • اگر درباره اطلاعات پاسپورت، کارت سلامت و یا گواهینامه رانندگی شما سوالاتی بپرسد
  • اگر با لحن خشن با شما صحبت کند و شما را با چیزهایی مانند دستگیر شدن و یا فرستادن پلیس به محل سکونت تهدید کند
  • پیام‌های صوتی تهدیدآمیز برای شما ارسال کند تا اطلاعات شخصی و یا مالی خود را برای او ارسال کنید
  • از شما بخواهد اطلاعات شخصی یا مالی خود را با کلیک کردن بر روی یک لینک ارسال یا ارائه دهید
  • یک لینک به آدرس ایمیل شما ارسال کند و از شما بخواهد تا اطلاعات دقیق شخصی و مالی خود را در فرمی آنلاین وارد کنید
  • ایمیلی که دارای یک لینک دسترسی به بازپرداخت شما است را برایتان ارسال کند
  • از شما بخواهد تا همین حالا از طریق پرداخت آنلاین، بیت‌کوین، کارت‌های پول شارژ شده و یا کارت‌های هدیه فروشگاه‌هایی مانند آی‌تیونز، آمازون و یا غیره، مبلغی را پرداخت کنید
  • شما را از دستگیر شدن و یا مجازات زندان بترساند
  • با شما در یک محیط عمومی دیدار کند تا مبلغ مالیات را به او پرداخت کنید
  • اگر تحت هر شرایطی با استفاده از پیام‌های متنی و یا توسط پیام‌رسان‌هایی مانند فیسبوک مسنجر و یا واتس‌اپ با مالیات‌دهندگان ارتباط برقرار کند

علائمی که نشان می‌دهند با یک کلاهبردار طرف هستید

اگر شخصی در آن سوی تلفن به شما می‌گوید که باید کاری را به سرعت انجام دهید، به احتمال زیاد آن فرد یک کلاهبردار است. توجه کنید که آیا شخص تماس گیرنده از شما اطلاعاتی خارج از مراحل مربوط به پرداخت مالیات و یا مبلغی که به CRA بدهکار هستید می‌خواهد یا خیر.

همیشه به خاطر داشته باشید که آیا برگه‌های مالیاتی خود را به تازگی پر کرده‌اید یا نه. در صورتی که پیامی از طریق ایمیل و یا نامه‌ای از CRA دریافت کرده‌اید، و در صورتی که CRA جدیدترین اطلاعات کاربری شما را داشته باشد، شما می‌توانید به بهترین و ساده‌ترین روش ممکن از هویت مامور CRA اطمینان حاصل کنید.

اگر فرد تماس گیرنده از شما می‌خواهد تا مالیات برنده شدن جایزه لاتاری را پرداخت کنید مطمئنا او کلاهبردار است. طبق قوانین دولت کانادا، CRA هیچگونه مالیات و یا هزینه‌ای را از برندگان لاتاری در کانادا دریافت نمی‌کند.

کارهایی که شما نباید در هنگام مکالمه با فردی که ادعا می‌کند نماینده دفتر مالیاتی است و اطلاعات شما را می‌خواهد، انجام دهید

در زیر بهرین روش‌هایی معرفی شده که در صورت عمل کردن به آن‌ها امنیت اطلاعات شخصی شما بطور حتم تامین خواهد شد. به این ترتیب خطر دزدی و کلاهبرداری اطلاعات شما تقریبا رفع می‌شود.

  • اطلاعات شخصی خود را از طریق اینترنت و یا ایمیل در دسترس دیگران قرار ندهید.
  • هیچگاه کدهای دسترسی، رمزهای عبور، شناسه‌های کاربری و یا کدهای PIN خود را در اختیار کسی قرار ندهید
  • هنگام پرداخت کمک‌های مالی به سازمان‌های خیریه احتیاط کنید. همیشه قبل از پرداخت به صفحه اینترنتی دولت کانادا رجوع کرده و از ثبت رسمی موسسه خیریه اطمینان حاصل کنید
  • بدون مطالعه دقیق و توجه کافی به ایمیل‌های دریافتی بر روی لینک‌ها کلیک نکنید. اطلاعات شخصی شما می‌توانند تنها با یک کلیک بر روی لینک اشتباهی دزدیده شوند
  • به صحت شماره‌هایی که هنگام تماس بر روی تلفن شما ظاهر می‌شوند اعتماد نکنید زیرا کلاهبرداران حرفه‌ای قادر هستند آن‌ها را دستکاری کنند
  • شماره بیمه اجتماعی خود را تنها در صورتی که از قانونی بودن درخواست اطمینان پیدا کردید در اختیار دیگران قرار دهید
  • در صورت به سرقت رفتن اطلاعات کارت اعتباری و پولی، به سرعت پیگیری‌های قانونی مربوطه را انجام دهید
  • از نوشتن رمز‌های عبور بر روی کاغذ و یا هر شی فیزیکی دیگر و حمل آن همراه خودتان جدا خودداری کنید

برخی از روش‌ها و عباراتی که کلاهبرداران استفاده می‌کنند

دولت کانادا تعدادی نمونه از اطلاعات ایمیل‌ها، تماس‌های تلفنی و تماس‌های صوتی که کلاهبرداران برای ترساندن افراد و به سرفت بردن اطلاعات شخصی آن‌ها استفاده می‌کنند را برای مشاهده در دسترس عموم قرار داده است.

در صورتی که پیغامی با ظاهر و یا محتوایی شبیه به هرکدام از موارد زیر دریافت کردید به احتمال زیاد با یک کلاهبردار طرف هستید:

از طریق تلفن:

این تماس تلفنی برای آن گرفته شده تا به شما اطلاع دهد در حال حاضر یک پرونده جنایی بدلیل فرار و تقلب مالیاتی برای شما در دادگاه مرکزی فدرال تشکیل شده است. در صورتی که اطلاعات بیشتری در اینباره می‌خواهید در اسزع وقت با همین شماره تماس بگیرید تا شما را به مراکز آژانس مالی کانادا متصل کنیم. شماره ما 9919-927-613 است، تکرار می‌کنم شماره 9919-927-613. در صورتی که از جانب شما تماسی دریافت نکنیم باید منتظر عواقب قانونی پرونده خود باشید. مسائل مربوط به مالیات بسیار جدی هستند و باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع آن‌ها اقدام شود. پس لطفا زمان را غنیمت بشمارید.

از طریق نامه:

1080818b-eng

از طریق ایمیل:

از طریق پیام متنی:

در صورتی که فریب یک کلاهبردار را خوردید و یا یک کلاهبردار با شما تماس گرفت چه کارهایی باید بکنید

اگر مطمئن هستید شخصی که با شما از طریق تلفن، ایمیل و یا پیام متنی تماس برقرار کرده کلاهبردار است، دولت کانادا از شما می‌خواهد که مشخصات این تماس را بخاطر ارتکاب جرم قضایی، به مرکز مقابله با کلاهبرداری کانادا گزارش دهید.

در صورتی که فریب کلاهبردار را خورده‌اید و اطلاعات شخصی یا مالی خودتان را در اختیار او قرار داده‌اید با پلیس محلی خود تماس بگیرید.

اگر فرد کلاهبردار شماره بیمه اجتماعی شما را دزدیده حتما با مرکز Service Canada به شماره 7218-206-800-1 تماس بگیرید.

در صورتی که احساس می‌کنید اطلاعات مالیاتی شما نظیر مشخصات ورود و یا رمز عبور در معرض خطر است، حتما توسط این لینک با دولت کانادا تماس بگیرید.

منبع: dailyhive