Friday, April 19, 2024
-1.3 C
Calgary

نگاهی بر شادترین کارناوال‌های سالانه در کشورهای جهان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

این روزها دنیا دارد خودش را آمادهٔ راه‌اندازی کارناوال‌های دیدنی، جشن بهار و رنگین‌سازی خیابان‌ها در شهرهای مختلف دنیا می‌کند.

فستیوال‌های سالانه معمولا هفتهٔ قبل از «روز پرهیز و روزهٔ کاتولیک‌ها» در کشورهای کاتولیک برگزار می‌شوند و شامل رژه، میهمانی‌های خیابانی و بالماسکه هستند.

در حالی که ریشهٔ هر فستیوال خاصِ هر منطقه است، اما سُنت برگزاری جشن کارناوال‌ها به قرون وسطی برمی‌گردد و ریشه اصلی آن در دین است.

جشن‌های امروزی رشد کرده‌اند و تبدیل به طیفی وسیع از رویدادها و شرکت‌کنندگان شده‌اند—تاکید روی طیف است زیرا کارناوال‌ها معمولا انفجاری از رنگ و طراوت هستند که با روندی خارق‌العاده و رام‌ناشدنی خیابان‌ها را زیر می‌گیرند.

اما برسیم به تعدادی از کاناوال‌های مشهور در چهارگوشه دنیا.

ایتالیا

Screen Shot 1397 12 21 at 11 51 18 AM

در جریان کارناوال ونیز، کل شهر ماسک‌های ونیزی به صورت می‌زنند. سُنَت پوشیدن ماسک‌های ونیزی به قرن ۱۲ میلادی برمی‌گردد و معنایش اعتراض به سلسله مراتب اجتماعی است. ماسک‌ها قطعه‌ای کلیدی از جشن‌های امروزی باقی مانده‌اند و مجلس رقص اصلی کارناوال، معروف به Gran Ballo delle Maschere بدون آنها اصلا شدنی نیست.

غیر از ونیز، دیگر شهرهای ایتالیا هم از درخشش کارناوال‌ها برخوردار می‌شوند. کارناوال Carnivale di Viareggio در شهر ویارجو در استان توسکانی برگزار می‌شود و مجسمه‌های کاغذی بزرگ در شهر گردانده می‌شوند که ارتفاع بعضی‌شان به ۲۰ متر می‌رسد. بر خلاف کارناوال ویارجو، در شهر ایوریا در استان تورین «جنگ پرتقال‌ها» را داریم که یک فستیوال بزرگ به شکل جنگ با پرتاب پرتقال است.

تاریخ کارناوال‌های ۲۰۱۹: ۱۶ فوریه تا ۵ مارس. وبسایت کارناوال ونیز برای اطلاعات بیشتر.

اسپانیا

Screen Shot 1397 12 21 at 11 52 41 AM

کارناوال سانتا کروز دِ تنریف تقریبا یک ماه کامل به طول می‌انجامد و مردم محلی حسابی در این ماه به جشن و پایکوبی می‌پردازند. این رویداد دیوانه‌وار با میهمانی تاج‌گذاری ملکهٔ کارناوال همپوشانی دارد که یک میهمانی ۲۴ ساعته است و در آن یک ماهی ساردین کاغذی با ابعاد بزرگ هم آتش زده می‌شود.

تاریخ کارناوال‌های ۲۰۱۹: ۲۷ فوریه تا ۱۰ مارس. اطلاعات بیشتر در اینجا.

راستی در شهر Sitges که همسایهٔ بارسلونا ست، یک میهمانی بزرگ خیابانی برگزار می‌شود که برای یک هفته، تا چهارشنبهٔ توبه ادامه می‌یابد. Sitges یکی از مقصدهای گردشگری LGBT در اروپا هم هست.

تاریخ کارناوال‌های ۲۰۱۹: ۲۸ فوریه تا ۶ مارس، اطلاعات بیشتر در اینجا.

بلژیک

carnival-04.png

در جریان کارناوال بینْش مردان محلی با ماسک به شهر می‌ریزند و آشوبی رنگارنگ به پا می‌شود. برخی افراد جامعه‌هایی شبیه روح‌های شیطانی به تن می‌کنند و برخی دیگر میوه به میان جمعیت پرت می‌کنند. یونسکو این کارناوال را «یک شاهکار شفاهی و میراث ناپیدای انسانی» نامیده است.

تاریخ کارناوال‌های ۲۰۱۹: ۳ تا ۵ مارس. اطلاعات بیشتر درباره این رویداد فولکلور در اینجا.

فرانسه

carnival-06.png

اگر در آخرین عروسی‌ای که دعوت بودید دسته‌گل عروس را در هوا نقاپیده‌اید، به فستیوال نیسْ بروید. علاوه بر رژهٔ اصلی و تم‌های مختلف، کارناوال نیس را به خاطر رژه‌های گُل و جنگ‌های گُل به نام Bataille de Fleurs در دنیا می‌شناسند.

تاریخ کارناوال‌های ۲۰۱۹: ۱۶ فوریه تا ۲ مارس. وبسایت رسمی کارناوال نیس.

آلمان

carnival-15.png

هر چند کارناوال کُلن از نوامبر شروع می‌شود ولی رویداد اصلی آن هر سال در فوریه بر پا می‌گردد. آخر هفتهٔ اصلی شامل جشن‌های مختلفی است، شامل رژه‌ها، مجسمه‌های معلق، لباس‌های خاص، رقص بالماسکه، و میهمانی‌های عجیب.

تاریخ کارناوال‌های ۲۰۱۹: ۲۸ فوریه تا ۵ مارس. اطلاعات همهٔ رویدادها در اینجا.

اسلوونی

carnival-14.png

به جای صبر برای بیدار شدن مارموت سوت‌زن، مردم اسلوونی ترجیح می‌دهند زمستان را با سر و صدا از شهر برانند. کارناوال Kurentovanje در شهر پتوی، بزرگترین کارناوال این کشور است که در آن رژه‌های سُنتی و کاراکترهای شیطانی و بدجنس به خیابان‌ها می‌آیند.

مراقب Kurent ها باشید، مخلوقاتی در پوست گوسفند با زنگوله‌های بزرگ که با هیجان دنبال زمستان می‌گذارند تا آن را فراری دهند.

تاریخ کارناوال‌های ۲۰۱۹: ۱۵ فوریه تا ۵ مارس. اطلاعات Kurentovanje در اینجا و آشنایی با کارناوال اسلوونی در اینجا.

ایالات متحده امریکا

carnival-09.png

«سه‌شنبهٔ چرب» یا Mardi Gras مساوی است با کیک‌های شاهانه، رژه‌های طولانی و مجسمه‌های بزرگ. لباس‌های پرزرق‌و‌برق با رنگ‌های ارغوانی، سبز، و طلایی. اینجا حین برگزار کارناوال آدم‌ها کمی هم از تمدن دور می‌شوند. نگویید که نگفتیم!

تاریخ کارناوال‌های ۲۰۱۹: از ۲ تا ۶ مارس. اطلاعات کامل Mardi Gras در اینجا.

ترینیداد و توباگو

Screen Shot 1397 12 21 at 12 02 22 PM

این کارناوال رنگارنگ طی دو روز منتهی به چهارشنبهٔ خاکستر برگزار می‌شود. شروع آن دوشنبه صبح ساعت ۴ است، جایی که مردم در خیابان‌هایی پوشیده از رنگ و روغن و گل‌و‌لای رژه‌شان را شروع می‌کنند. بعد، آدم‌هایی با لباس مبدل و جامه‌های عجیب برای رقص با موسیقی کالیپسو و سازهای کوبه‌ای به میدان می‌آیند. اینجا انتظار لباس‌های واقعا عجیب و غریب و میهمانی‌های رقص با ضرباهنگ سریع را داشته باشید.

تاریخ کارناوال‌های ۲۰۱۹: ۴ و ۵ مارس. اطلاعات فستیوال در اینجا.

بولیوی

کارناوال Oruro همان Mardi Gras است به توان ۲. بزرگترین رویداد سالانه در بولیوی است که رژه اصلی آن بیش از ۲۰ ساعت طول می‌کشد و موضوع آن چیرگی خیر بر شر است. بهتر از همه اینکه Oruro با یک جنگ آب حماسی هم به پایان می‌رسد.

تاریخ کارناوال‌های ۲۰۱۹: از ۱ تا ۵ مارس. اطلاعات Oruro در اینجا.

برزیل

carnival-16.jpg

کارناوال ریو دژانیرو که نام محلی‌اش Loucura Suburbana به معنای «دیوانگی شهری» ست، دقیقا همین دیوانگی را هم ارایه می‌کند! این مادر همه کارناوال‌ها ست و هر روز ۲ میلیون نفر به تماشای آن می‌آیند.

موسیقی و سامبا دو جزء جدایی‌ناپذیرش هستند که همیشه با پر پرزرق‌و‌برق‌ترین جامه‌ها و اغراق‌آمیزترین رقص‌های دنیا همراه می‌شوند.

تاریخ کارناوال‌های ۲۰۱۹: از ۱ تا ۹ مارس. اطلاعات و بلیت‌ها در اینجا. و راهنمای سفر به ریو در اینجا.

 

اما هیچ نگران نباشید. کانادا هم کارناوال‌های خودش را دارد که البته در فصل‌های دیگر برگزار می‌شوند.

  • Caribana در ۱ تا ۴ آگوست به تورنتو باز می‌گردد.
  • Caribbean Days در ۲۷ و ۲۸ جولای در ونکوور برگزار می‌شود.

برای تماشای عکس‌های دیدنی کارناوال Caribbean که پارسال تورنتو را بلعید، به اینجا سری بزنید.

منبع: Daily Hive