Wednesday, May 1, 2024
2.4 C
Calgary

ثابت ماندن سطح خطر کانادا به دنبال حملهٔ تروریستی نیوزلند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به دنبال حملهٔ تروریسی نیوزلند که ۴۹ کشته و ۴۸ زخمی به جا گذاشت، سطح خطر کانادا بدون تغییر باقی ماند.

به گفتهٔ پلیس نیوزلند، حملات دیروز جمعه ۲ مسجدِ شهر کرایست‌چِرچ (Christchurch) را هدف قرار دادند، که محل اجتماع مسلمانان برای عبادت هستند. پلیس یک مرد ۲۸ ساله را به اتهام این حمله‌ها و ۲ فرد دیگر را نیز به ظن همکاری با او دستگیر کرده است.

رالف گودِیل، وزیر امنیت عمومی و آمادگی اضطراری کانادا گفته است: «کانادا از نزدیک حملهٔ نیوزلند را دنبال می‌کند، در این لحظه هیچ ارتباطی بین این حمله و کانادا کشف نشده و سطح خطر کانادا بدون تغییر در “متوسط” باقی می‌ماند.»

نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو، این حمله را «کاملا ترسناک» دانسته و گفته است:

«حمله به مردمی که در حال عبادت هستند کاملا ترسناک است، و کانادا حمله مسلحانه را محکوم می‌کند. فکر و ذکر ما همراه قربانیان و خانواده‌های آنها ست و در عزاداری برای مردم نیوزلند و جوامع مسلمان، همراه آنها هستیم.»

ترتیب‌دهندگان این حمله تروریستی گروه‌های مهاجر کرایست‌چِرچ را هدف قرار دادند. نخست وزیر نیوزلند، خانم جسیندا آردرن می‌گوید:

«حادثه‌ای که در کرایست‌چِرچ رخ داد یک عمل وحشیانه غیرعادی است. چنین رفتاری جایگاهی در نیوزلند ندارد. بسیاری از آسیب‌دیدگان اعضای جامعهٔ مهاجرین ما خواهند بود —نیوزلند خانهٔ آنها ست— آنها از خود ما هستند. اما آن کسی که این حمله را انجام داد، جایگاهی در نیوزلند ندارد.»

خانم آردرن، در صحبتی خطاب به رسانه‌ها گفت:

«این عملیات فقط می‌تواند به عنوان یک حملهٔ تروریستی توصیف شود.»

گویا فرد تیرانداز همزمان با به قتل رساندن نمازگزاران، آن را به صورت زنده روی شبکه‌های اجتماعی پخش می‌کرده و حالا ویدیوها و عکس‌های آن در اینترنت دست به دست می‌شوند.

فیسبوک می‌گوید که از طریق پلیس در جریان این لایو استریم قرار گرفته و زود آن را حذف کرده است. سپس هر گونه تحسین و پشتیبانی از این جنایت و ترتیب‌دهندگان آن را هم از روی شبکه‌اش برداشته است.

میا گارلیک، از فیسبوکِ نیوزلند می‌گوید: «همزمان با ادامه تحقیق و واکنش نیروهای امنیتی، ما ارتباط‌مان با پلیس نیوزلند را حفظ خواهیم کرد.»

ساعاتی بعد از این حمله، مسلمانان در کانادا برای عبادت روز جمعه‌شان به مساجد خواهند رفت. رییس پلیس تورنتو آقای مارک ساندرز می‌گوید که افسرهای پلیس امروز به گشت‌زنی خواهند پرداخت، به مساجد و سایر مراکز عبادتی سرکشی می‌کنند تا از امنیت همه مطمئن شوند.

در ۲۰۱۷، یکی از مساجد شهر کِبِک هدف حمله‌ای بود که در آن ۶ نفر جان باختند. تیرانداز، الکساندر بیسونت، اخیرا به حداقل ۴۰ سال حبس محکوم شد.

آقای ترودو در بیانیهٔ امروز خود گفته است: «به دفعات دیده‌ایم که مسلمانان در مکان‌هایی که باید حس آرامش داشته باشند، رنج و آسیب غیرقابل‌تصوری را تحمل می‌کنند. کانادا سوگی را که در پی حمله به مرکز فرهگی اسلامی در کبِک تحمل کردیم و جان افراد بی‌گناه را گرفت، هرگز فراموش نمی‌کند.»

نخست وزیر کانادا می‌گوید که نفرت هیچ جایی در دنیای امروز ندارد.

«همهٔ ما باید با اسلام‌هراسی مقابله کنیم و بکوشیم دنیا تبدیل به جایی شود که همه انسان‌ها —جدای از باورها، محل زندگی، یا محل تولدشان— احساس امنیت کنند.»

منبع: Daily Hive