Tuesday, April 16, 2024
0.4 C
Calgary

مروری بر سیل بزرگ سال ۲۰۱۳ در کلگری که میلیاردها دلار خسارت بر جا گذاشت

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

سیلی که ژوئن ۲۰۱۳ در کلگری آمد، از سال ۱۹۳۲ تا امروز سابقه نداشته است. متاسفانه ۵ نفر در آن جان باختند و خسارت‌های مالی هنگفتی در جنوب آلبرتا به جا گذاشت.

افرادی که مجبور به تخلیه محل سکونت‌شان شدند و آنهایی که خانه‌شان دچار آب‌گرفتگی شد، گرفتار آسیب‌های روحی و روانی طولانی شدند و به اجبار یا خانه‌های خود را از نو ساختند یا آنها را رها کردند.

سیل باعث تعطیلی کسب‌و‌کارها، آسیب به زیرساخت‌های کلیدی، و قطع شدن برق در بخش‌هایی از کلگری هم شد.

calgary-flood.jpg

سیل چطور آغاز شد؟

بارش سنگین ابرها بر فراز برف‌های آب‌شدهٔ کوه‌های راکی، همراه با شیب تند دامنه‌ها باعث شکل‌گیری یک سیل سریع و شدید شد که با خروش راه خود را به چندین جُلگهٔ جنوب آلبرتا پیدا کرد.

در حالی که آب به سمت کلگری می‌آمد شهرداری اعلامیه‌های هشدار نسبت به سیل را صادر کرد و برنامهٔ اضطراری مقابله با سیل را به اجرا در آورد. وضعیت اضطراری محلی هم اعلام شد و به محله‌هایی که در خطر بودند دستور رسید. در طول مدتی که سیل بود، تقریبا ۸۰,۰۰۰ نفر از آن مناطق تخلیه شدند.

800px-East_Village_Calgary_Flood_2013.jpg

در واکنش به سیلی که انتظار می‌رفت از راه برسد، شهرداری کلگری سطح آب مخزن Glenmore را پایین آورد تا با افزایش ظرفیت جذب آب این مخزن، و بدون کاهش ظرفیت تصفیه آب شهری، تاثیر سیل را به حداقل برساند.

در بسیاری مناطق مهم شهری موانع موقتی برای هدایت جریان آب ساخته شدند. بدون این موانع خسارت‌های وارده به شهر بسیار بیشتر می‌بود.

البته باز هم با وجود این تلاش‌ها، سطح آب رودخانه‌های Elbow و Bow از بستر رود بالا زد و ۳۲ محلهٔ دیگر نیازمند واکنش سریع و وسیع شدند، و مرکز شهر برای چند روز قابل تردد و دسترسی نبود.

جاری شدن سیل بر روی زمین‌ها، بالا زدن آب‌های زیرزمینی، آب‌گرفتگی و گرفتگی فاضلاب‌ها به املاک دولتی و خصوصی صدمه زدند. تاثیر این سیل بر مردم واقعا بزرگ بود.

calgary-flood-cover-610px.jpg

سیلی مشابه ۲۰۱۳ چندبار در کلگری آمده؟

با اینکه سیل ۲۰۱۳ بزرگترین سیل در حافظهٔ معاصر است، اما این سیل در محدودهٔ طبیعی رود Bow بود و بایگانی‌های قدیمی نشان می‌دهد که سیل‌هایی شبیه این در سال‌های ۱۸۷۹ و ۱۸۹۷ و ۱۹۰۲ هم رخ داده‌اند.

سیل‌های بزرگ دیگری هم در سال‌های ۱۹۲۹ و ۱۹۳۲ در رودهای Elbow و Bow رخ داده‌اند اما از ۱۹۳۲ به بعد مردم کلگری هیچ اتفاقی مشابه سیل ۲۰۱۳ تجربه نکرده‌اند.

خسارت‌های مالی این واقعه بر دوش مردم، شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های بیمه، مالیات‌دهندگانِ کلگری، دولت استانی آلبرتا، و حکومت کانادا سنگینی کرد و به این زودی از خاطر مردم نمی‌رود.

calgary-flooding-june-22-2013.jpg

خسارت سیل ۲۰۱۳

خسارت کامل سیل ۲۰۱۳ در کل آلبرتا حدود ۵ تا ۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. فقط در یک مورد، «نیروی ویژه مقابله با سیل در شهرداری» خسارت وارده به زیرساخت‌های کلگری را ۴۰۹ میلیون دلاری تخمین زده است.

دیگر خسارت‌ها شامل ۵۵ میلیون دلار هزینه واکنش اضطراری به سیل و ۳۲۳ میلیون دلار هزینهٔ برگشت به موقعیت نرمال بوده است. از ۲۰۱۳ تا امروز، شهرداری کلگری و دولت استانی آلبرتا ۱۵۰ میلیون دلار صرف پروژه‌های کاهش خسارت سیل و افزایش آمادگی کرده‌اند تا خطر سیل‌های بعدی کاهش یابد.

منبع: Calgary