Friday, April 26, 2024
3.6 C
Calgary

پژوهش کمپانی Glassdoor: «شکاف جنسیتی درآمدها در کانادا هنوز تا حدی بد است»

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

به گفتهٔ کمپانی Glassdoor شکاف جنسیتی درآمدها در کانادا همچنان به نفع مردان و به ضرر زنان است.

۳ سال پس از پژوهش اولیهٔ کمپانی Glassdoor که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، حالا تحقیقی جدید به نام «پیشرفت در زمینه شکاف جنسیتی در پرداخت‌ها: ۲۰۱۹» (لینک دانلود) نوری تابانده است بر این شکاف در هشت کشورِ کانادا، ایالات متحده، بریتانیا، آلمان، فرانسه، هلند، سنگاپور و استرالیا.

Glassdoor، که پلتفرمی برای بررسی بی‌نامِ شرکت‌ها و مدیریت‌شان توسط افراد است، با هدف بهبود پیش‌بینی‌هایش نگاهی به این کشورها داشته است و نمونه درآمدهایی از ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ گردآوری کرده است.

مردم امریکا ۴۲۵,۰۰۰ مورد و و کانادایی‌ها ۲۱,۰۰۸ مورد دریافت حقوق را روی وبسایت Glassdoor به اشتراک گذاشته‌اند. افرادی که از نمونه‌هایشان در تحقیق استفاده شده بالاتر از ۱۶ سال سن بوده‌اند و یک شغل تمام-وقت هم داشته‌اند.

در کل، در تمام ۸ کشور یاد شده مردان درآمدی بالاتر از زنان داشته‌اند و از ۲۰۱۶ تا امروز شکاف جنسیتیِ درآمدها کاهش اندکی داشته است.

در کانادا، به ازای هر ۱ دلار درآمدِ مردان، شاهد درآمدی ۸۴ سِنتی برای خانم‌ها هستیم. چند ماه پیش در نوامبر، ادارهٔ آمار کانادا گفته بود که بررسی وضع نیروی کار خبر از نسبتی بهتر (۸۷ سِنت خانم‌ها در مقابل ۱ دلار آقایان) می‌دهد. با نگاهی به مجموعِ درآمدهای کل مردم کانادا، هنوز شاهد شکافی ۱۸.۲ درصدی هستیم.

از نظر پایهٔ حقوقی، کانادا با ۱۶.۱٪ ششمین شکاف درآمدیِ تعدیل‌نشده را در بین این ۸ کشور دارد. فرانسه با ۱۱.۶٪ بهترین وضعیت را دارد و آلمان (۲۲.۳٪) و ایالات متحده (۲۱.۴٪) بالاترین شکاف تعدیل‌نشدهٔ درآمدی را دارند. این درصدها بیانگر مزایای مالی بیشتری هستند که مردان نسبت به زنان به دست می‌آورند.

اما بیایید روی این مورد تمرکز کنیم: طبق گزارش Glassdoor، در کانادا پایه درآمد سالانه برای مردان ۶۴,۹۶۶ دلار و برای زنان ۵۴,۷۴۰ دلار است. این اختلافی ۱۰,۰۰۰ دلاری را بین این دو جنسیت نشان می‌دهد. البته فراموش نکنید که این گزارش و جامعهٔ آماری آن وحی مُنزَل نیستند.

در این گزارش به ۵,۴۹۶ کارمند و ۴,۷۵۵ موقعیت شغلی استناد شده است—میانگین سنی ۳۳ سال و ۶۲٪ مرد و ۳۸٪ زن بوده‌اند و کمتر از ۵ سال سابقه کار داشته‌اند. ۷۰٪ از آنها مدرک لیسانس داشته‌اند، ۱۹٪ فوق لیسانس و ۸٪ هم دیپلم دبیرستان.

glassdoor-research.png

در پایین نگاهی داریم به هر دو دادهٔ تحلیلی، هم «شکاف درآمدیِ تعدیل‌نشده» (که کنترل آماری روی میزان مهارت‌ها و تفاوت مشاغل انجام نشده) و هم «اعداد تعدیل‌شده» (که تفاوت بین مشاغل و مهارت‌ها در آن لحاظ شده) تا پایهٔ درآمدی (base pay) و درآمد کلی (total compensation) دو گروه را مقایسه کنیم.

Canada Gender Pay Gap

این جدول دقت بالایی دارد زیرا عواملی مثل سن، مدرک تحصیلی، نوع مشاغل، سِمَت‌های کاری و … در آن لحاظ شده‌اند و اعداد مربوط به شکاف درآمدی با استفاده از آنها طوری تعدیل شده‌اند که واقعیت را بهتر نشان دهند.

چنانکه در زیر می‌بینید تفاوت‌ها بین ویژگی‌های هر کارمند به دو بخش تقسیم می‌شوند: «مستدل، غیرمستدل.» بخش غیرمستدل شامل عناصری می‌شود که هر چند در آمارها موثرند ولی یا مغفول مانده‌اند یا مثل انواعی از تبعیض جنسیتی در محیط کار، آنقدر ناملموس بوده‌اند که کسی نتوانسته آنها را در آمارها منعکس کند.

gender-pay-gap.png

نکته کلیدی این است که وقتی اعداد را تعدیل می‌کنیم، شکاف درآمد به ۴ سِنت کاهش می‌یابد یعنی درآمد ۹۶ سِنتیِ بانوان به ازای هر ۱ دلار درآمد آقایان. این نکتهٔ مثبتی است. در سرتاسر کانادا درآمد تعدیل‌شدهٔ خانم‌ها بین ۹۳ تا ۹۷ درصد از درآمد آقایان است.

در مقایسه با پژوهش سال ۲۰۱۶، امریکا، بریتانیا، فرانسه و استرالیا بیشترین بهبود را به خود دیده‌اند. فقط آلمان شاهد افزایش شکاف از ۵.۵٪ به ۶.۴٪ بوده است.

MenvWomen.png

در ایالات متحده، صنایعی که بیشترین کاهش در شکاف درآمد را داشته‌اند از این قرار هستند: بخش عام‌المنفعه و خیریه (۲.۱٪ کاهش شکاف از ۲۰۱۵)، بخش بهداشت و درمان (۱.۵٪ کاهش از ۲۰۱۵)، و بخش اَملاک و مسکن (۱.۴٪ کاهش شکاف از ۲۰۱۵). بقیه صنایعی که شکاف جنسیتیِ درآمدها در آن‌ها کاهش داشته هم شامل بخش خدمات، بیمه، حمل‌و‌نقل، پشتیبانی عملیات، و آموزش بوده‌اند.

منبع: Dailyhive