Saturday, April 20, 2024
-5.1 C
Calgary

تهدید جدید کنی برای قطع فوری صادرات بنزین به بریتیش‌کلمبیا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در حالی که انتخابات استانی آلبرتا شروع شده است رهبر حزب UCP جیسون کنی موج جدیدی از تهدیدات را علیه استان بریتیش‌کلمبیا اظهار کرده است.

در کمپینی انتخاباتی که جمعه گذشته در ادمونتون برگزار شد کنی مجددا وعده خود برای قطع صادرات بنزین به این استان در کمتر از یک ساعت پس از شروع کار به عنوان نخست‌وزیر را تکرار کرد. او سپس با اشاره به یکی از وعده‌های داده شده از طرف شهردار شهر ونکوور کندی استوارت به صحبت‌های کنایه‌دار خود ادامه داد.

او گفت: شهردار NDP ونکوور وعده داده که قصد دارد این شهر را تا سال 2040 کاملا پاک و بدون کربن کند. حال می‌گویم که اگر دولت New Democrat بریتیش‌کلمبیا به ایجاد مانع برای صادرات انرژی از استان ما ادامه دهد بسیار خوشحال خواهیم شد که ونکوور را خیلی زودتر و در سال 2020 به شهر بدون کربن تبدیل کنیم.

استوارت از برنامه‌های محیط‌زیستی مختلف در سال‌های اخیر حمایت کرده است.

جیسون کنی از مدت‌ها قبل نسبت به موانع ایجاد شده از سوی دادگاه بریتیش‌کلمبیا برای جلوگیری از توسعه خط لوله Trans Mountain اعتراض داشته است. نخست‌وزیر بریتیش‌کلمبیا جان هورگان و چندین شهردار این استان از جمله استوارت جزو کسانی بودند که در دادگاه به توقف این پروژه رای دادند.

دفتر آقای استوارت هیچ واکنشی به صحبت‌های کنی نشان نداده، اما یکی از اعضای شورای شهر ونکوور به نام پت فرای گفته این سخنان جیسون کنی تنها ارزش انتخاباتی داشته و بازی سیاسی هستند. او می‌افزاید: صحبت کردن درباره قطع صادرات بنزین بسیار غیرمسئولانه است. ما دارای بزرگترین بندر در کانادا هستیم و به عنوان دروازه این کشور به اقیانوس آرام شناخته می‌شویم. بدون شک این‌گونه رفتار و اظهارنظرها باعث تغییر سیاست استان ما نخواهد شد.

در صورت ساخت و توسعه پروژه Trans Mountain ظرفیت انتقال نفت از آلبرتا به نواحی Lower Mainland سه برابر خواهد شد.

کنی کسانی چون جاستین ترودو و هورگان را به خاطر متوقف شدن پروژه Trans Mountain مقصر می‌داند. او در روز جمعه با سخنانی خطاب به ترودو گفت: او با انجام این کار خط انتقال انرژی از استان ما را قطع کرده و در قانون اساسی را نیز زیر پا گذاشته است.

پیشبینی‌ها حاکی از پیشتازی حزب UCP و کنی هستند. طبق نتایج نظرسنجی‌ها نزدیک به 50 درصد از رای‌‎دهندگان از کنی حمایت می‌کنند. همین موضوع باعث شده نگرانی از بابت پیروژی کنی در انتخابات و بالارفتن بیشتر قیمت بنزین و رکوردشکنی مجدد آن بالا رود.

هورگان می‌گوید در صورت قطع و یا کاهش واردات انرژی از آلبرتا بلافاصله اقدام به واردات از منابع آمریکایی و آسیایی خواهیم کرد. دادستان بریتیش‌کلمبیا دیوید ایبی نیز واکنشی تند به این سخنان نشان داده و گفته در صورت اجرایی شدن لایحه شماره 12 از ادمونتون به دادگاه شکایت خواهد کرد.

مایکل ویبی که از اعضای شورای شهر ونکوور است می‌گوید باید پیش از نشان دادن هرگونه واکنش به سخنان کنی، تا پایان یافتن انتخابات صبر کنیم. او دراینباره گفت: ما باید ببینیم مردم چه واکنشی به این سخنان نشان خواهند داد. مهم آن است که مثل همیشه تلاش کنیم تا راه‌حلی بی‌طرفانه برای برخورد با این موضوع بیابیم.

منبع: globalnews