Thursday, April 18, 2024
1.6 C
Calgary

کلیسای نوتردام پاریس در آتش سوخت

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

متاسفانه عصر امروز دوشنبه ۱۵ام اوریل، بر اثر یک آتش‌سوزی مهیب، کلیسای نوتردام پاریس که سمبل زیبایی و نماد تاریخ شهر پاریس است در آتش سوخت. در حال حاضر برج مشهور کلیسا و سقف آن بر اثر شدت آتش‌سوزی فروریخته و آسمان پاریس را دود غلیظی فرا گرفته است. هنوز علت آتش‌سوزی به طور دقیق مشخص نیست اما یکی از سخنگویان آتش‌نشانی پاریس گفته که این آتش‌سوزی از زیر شیروانی شروع شده و سپس گسترش پیدا کرده است. مسئولان می‌گویند در این حریق کسی کشته و یا زخمی نشده است.

حریق همچنان ادامه دارد و آتش‌نشانان سخت در حال تلاش برای خاموش کردن آن هستند. حدود 400 آتش‌نشان در این ساختمان حضور دارند. با این حال سخنگوی آتش‌نشانی شهر گفته که به دلیل گسترش شعله‌ها در ناقوس شمالی کلیسا ممکن است نتوانند به این زودی آن را تحت کنترل بگیرند. او گفته که شدت آسیب وارده به این بنای تاریخی بسیار زیاد و غیرقابل جبران است.

شعله‌های بلند برخواسته از سقف چوبی این کلیسا باعث ایجاد نوری قرمز رنگ بر فراز آسمان شهر شده و بسیاری از اهالی شهر و گردشگران در محله‌های اطراف آن تجمع کرده‌اند. آن‌ها در حال دعا هستند و بسیاری از شدت وحشت و ناراحتی اشک می‌ریزند. تماشای خیابان‌های پاریس و مردمی که بهت‌زده و در سکوت از حاشیه رود سن به نوتردام می‌نگرند صحنه‌های دلخراش 11 سپتامبر نیویورک را در خاطره‌ها زنده می‌کند.

این حریق حدود ساعت 6:30 دقیقه به وقت محلی آغاز شد. امانوئل مکرون بلافاصله پس از باخبر شدن از این حادثه، سخنرانی مهم سیاسی خود که در رابطه با تظاهرات جلیقه زردها بود را به تعویق انداخت و به محل آتش‌سوزی رفت. در هفته‌های اخیر تجمعات پیاپی این گروه در شهر پاریس موجب آسیب به بخش‌های تاریخی و محله‌های ثروتمند شهر شده است.

پیر گیوم بانتکه که یک مدیر بازاریابی 45 ساله است درباره این آتش‌سوزی می‌گوید: این حادثه مانند از دست دادن یکی از اعضای قدیمی خانواده است. کودکی من پر از خاطراتیست که در این بنا گذشته است.

این بنای باارزش که به دوره گوتیک میانه تعلق دارد و در قرون 12 و 13 میلادی ساخته شده نه تنها نماد پاریس و نقطه مرکزی شهر ، بلکه یکی از معروف‌ترین بناهای تاریخی دنیا به حساب می‌آید. نوتردام روزانه حدود 30،000 نفر بازدید کننده داشته و سالانه در حدود 13 میلیون گردشگر از آن دیدن می‌کردند.

محمد مگدول 33 ساله که سازنده فیلم است در حالی که اشک می‌ریزد می‌گوید: این یک اتفاق وحشتناک است. این آتش‌سوزی همچون پاک شدن تاریخی هزارساله است. نوتردام به تمام دنیا تعلق داشته و حالا شاهد نابودی آن هستیم.

حاضران می‌گویند در حالی که امروز آخرین گروه از توریست‌ها قصد ورود به کلیسا را داشته‌اند ناگهان و بدون هیچ توضیحی درهای آن بسته شده است. کمی پس از آن دودی سفیدرنگ و اندک شروع به خارج شدن از برج کلیسا می‌کند. این برج 295 فوتی بلندترین نقطه این کلیسا بود که متاسفانه پس از شدت گرفتن آتش سقوط می‌کند. با گذشت زمان دود به رنگ خاکستری و سیاه در می‌آید. درون این کلیسا هم‌اکنون به منظور مرمت با داربست پوشیده شده و پس از سقوط برج و سقف، این داربست‌ها کاملا در تصاویر پیدا هستند. جنس دیوارهای نوتردام از سنگ است اما سقف و برج معروف از چوب ساخته شده بودند و به همین دلیل در آتش سوخته‌اند.

وینسنت دان که مشاور آتش‌نشانی و رئیس سابق آتش‌نشانی نیویورک بوده می‌گوید جریان آب شلنگ‌های آتش‌نشانی قادر نبوده‌اند به بالای برج کلیسا برسند. بعلاوه آتش‌نشانان به خاطر خطرناک بودن و باریک بودن راهروها نمی‌توانستند خود را به نزدیکی حریق برسانند.

شهردار پاریس خانم آن هیدالگو در توییتر گفته که متاسفانه آتش‌سوزی مهیب کلیسای جامع را در بر گرفته و دادستان شهر تجسس درباره علت آن را آغاز کرده است. هم‌اکنون تمامی خیابان‌های اطراف نوتردام مسدود شده‌اند.

هفته گذشته به منظور شروع عملیات بازسازی برج کلیسا، تعداد 16 مجسمه مسی از 12 حواریون و 4 پیامبر با جرثقیل از کلیسا خارج شدند. آندره فینوت که سخنگوی کلیسا است می‌گوید نوتردام نیاز به یک بازسازی ضروری و پرهزینه داشته است. در سال‌های اخیر یک انجمن آمریکایی به نام دوستان نوتردام هزینه بازسازی این بنا را حدود 40 میلیون دلار تخمین زده بود. دولت فرانسه که مالک کنونی کلیسا است سالانه چیزی حدود 2 تا 2.4 میلیون دلار برای عملیات ترمیم آن اختصاص داده بود.

به گفته گلن کوربت که دانشیار علوم آتش در کالج جان جی نیویورک است، عملیات بازسازی و ساخت‌وساز در این بنا شرایط بسیاری مخاطره‌آمیزی را ایجاد کرده بود. او در ادامه توضیح می‌دهد: کلیساها، کنیسه‌ها، و اماکن مذهبی بسیاری در گذشته بر اثر همین بازسازی‌ها طعمه آتش‌سوزی شده‌اند. برپایی این تاسیسات می‌تواند خطر ایجاد جرقه ناشی از مشعل، جوش‌کاری و سایر فعالیت‌ها را در این فضاهای شدیدا قابل اشتعال، افزایش دهد.

رییس‌جمهور امانوئل مکرون در توییتر گفت: من هم مانند سایر شهروندان کشور به خاطر سوختن این عضو قدیمی فرانسه شدیدا متاثر هستم.

این آتش‌سوزی تنها باعث تخریب بنای این نمونه باشکوه و مهم معماری گوتیک نشده است. آثار معروف بسیاری همچون پنجره‌های رنگی رز که شهرت جهانی دارند و تزئینات مختلف داخلی آن نیز مطمئنا به شدت آسیب دیده‌اند. بزرگترین ناقوس کلیسا که به سال 1681 تعلق دارد توانست در جریان انقلاب فرانسه سالم بماند. این ناقوس در برخی از بزرگترین اتفاقات تاریخ از جمله هر دو جنگ جهانی نیز به صدا در آمده است. اما سرانجام امروز آتش در میان این ساختمان 850 ساله که روزهای پرتلاطم بسیاری از تاریخ فرانسه را دیده بود شعله کشید و آن را سوزاند.

همزمان با این آتش‌سوزی، یک حریق در مسجدالاقصی اتفاق افتاده است. تصاویر حاکی از بلند شدن دود و آتش از سقف بنایی که به اتاق دعای مروانی شهرت دارد، هستند. بنا به گزارش مرکز خبری فلسطین این آتش‌سوزی از اتاق نگهبانی در خارج از حریم سقف اتاق مروانی آغاز شده و سپس گسترش پیدا کرده است. خوشبختانه آتش‌نشان‌ها موفق به مهار آن شده‌اند.

آتش‌سوزی کلیسای نوتردام مردم دنیا را بسیار ناراحت و بهت‌زده کرده است. باید دید پس از کنترل حریق و در روزهای آینده چه میزان خسارت به این بنا وارد شده و آیا آسیب‌های وارد قابل جبران خواهند بود یا خیر. اما در این شکی نیست که این اتفاق کمکی به شرایط کنونی شهر پاریس و وضعیت سیاسی دولت فرانسه نخواهد کرد.

منابع: nytimes، newsweek