Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

کانادا وارد اتحاد بین المللی جدید با آلمان، فرانسه و ژاپن شد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت فدرال کانادا تعهد خود به اصول لیبرالیسم و همکاری بین‌المللی را با پیوستن به ائتلاف چندجانبه‌گرایی تحت رهبری آلمان، تعمیق می‌بخشد.

این ائتلاف تشکیل شده تا با تعهد رو به کاهش برخی کشورها در زمینه همکاری بین‌المللی برای حل مشکلات مبارزه کند.

به گزارش Democracy Without Borders، این ائتلاف توسط وزیر امور خارجه آلمان آقای هایکو ماس (Heiko Maas) ایجاد شده که برای اولین بار این طرح را در سال ۲۰۱۸ در سخنرانی‌اش در ژاپن رونمایی کرد.

پیشنهاد او ایجاد یک رویکرد چندجانبه‌گرا —مشارکت سه یا چند کشور بر روی یک موضوع مشترک— برای کار روی مشکلات اصلی دنیا بود. سخنرانی او دیدگاهش درباره ائتلافی را به تصویر کشید که سود زیادی برای جامعهٔ بین‌الملل دارد. ائتلافی که…

  • از قوانین فعلی حمایت می‌کند و در موقعیت‌های لازم گسترش آنها را ادامه می‌دهد؛
  • در زمان زیر پا گذاشته شدن قوانین بین‌المللی، از خودش اتحاد و انسجام نشان می‌دهد؛
  • خلاء ناشی از کناره‌گیری بقیه کشورها از صحنهٔ جهانی در موقعیت‌های مختلف را پر می‌کند؛
  • به بهبود شرایط جوی زمین به عنوان یکی از بزرگترین چالش‌های جامعهٔ انسانی تعهد دارد؛
  • و برای سازمان‌های بین‌المللی نه فقط مسئولیت مالی بلکه مسئولیت سیاسی قائل است.

آقای ماس در آن زمان گفت که آلمان و ژاپن ظرفیت بالقوه‌ای برای قرار گرفتن در قلب این چند‌جانبه‌گرایی را دارند.

خانم کریستینا فری‌لند (Chrystia Freeland)، وزیر امور خارجه کانادا، در ۶ آوریل با ارسال توییتی خبر از پیوستن کانادا به این ائتلاف داد.

او در توضیح عکسی از خودش و وزرای امور خارجه این سه کشور، نوشت:

«بسیاری از چالش‌های بزرگ امروزی، جهانی هستند و حل آنها فقط با همکاری همه ما ممکن است. به همین خاطر است که کانادا به دوستان آلمانی، فرانسوی و ژاپنی خواهد پیوست.»

این ائتلاف رسما در ۳ آوریل ۲۰۱۹ توسط وزرای خارجهٔ آلمان و فرانسه رونمایی شده بود و طبق اعلام کمیتهٔ روابط خارجی سنای امریکا، آنها ائتلاف چند‌جانبه‌گرایی را در سپتامبر ۲۰۱۹ در مجمع عمومی سازمان ملل رونمایی خواهند کرد که «اکثریت کشورها از همکاری در آن در زمینه مشکلاتی مثل تغییرات جوی و نابرابری حمایت می‌کنند.»

اما ایالات متحده غایب بزرگ این ائتلاف است و نه فقط صحبتی از نقش آن در چنین ائتلافی نمی‌شود بلکه هیچ صحبتی از آن در بحث‌های بین اعضای G7 در این ائتلاف نیز نیست.

وزیر خارجه فرانسه، ژان-ایو لو دریان در یکی از جلسات خبری سازمان ملل گفت که هدف این ائتلاف این است که «نشان دهد دولت‌هایی که از چند‌جانبه‌گرایی حمایت می‌کنند و در سازمان ملل حضور دارند، همچنان در اکثریت هستند. این اکثریت برای مدتی طولانی ساکت بوده است، زیرا فرض بر این بوده که همکاری بین‌المللی چیز واضحی است که نیاز به تاکید ندارد.»

«اما، امروزه دیگر چنین وضوحی در کار نیست، و کشورهای متعهد به چند‌جانبه‌گرایی باید حضور خود را نشان دهند و نیرو و صدای خود را با یکدیگر ترکیب کنند تا شنیده شوند.»

در دوره‌ای که چهره‌های سیاسی مدافع ملی‌گرایی شانس بیشتری برای حضور در عرصه سیاست‌گذاری دارند، باید به انتظار نشست و دید که کدام رویکرد به موفقیت جامعهٔ جهانی منجر خواهد شد.

منبع: Daily Hive