Friday, April 26, 2024
7.2 C
Calgary

کمپانی فضایی استراتولانچ بزرگترین هواپیمای دنیا را برای اولین بار به پرواز درآورد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بزرگترین هواپیمای دنیا که توسعهٔ آن در کمپانی استراتولانچ (Stratolaunch Systems Corporation) انجام شده است، برای اولین بار در آسمان آبی به پرواز در آمد.

استراتولانچ یک هواپیمای تجاری نیست، بلکه یک پرندهٔ حامل است که قرار است در ماموریت‌های اصلی خود یک وسیله پرتاب را تا جو فوقانی زمین بالا ببرد تا از آنجا پرتاب به مدار فراجوی توسط موشک‌های حمل شده انجام شود و محموله‌ها به پایگاه‌های فضایی در مدار زمین منتقل شوند.

هواپیمای استراتولانچ مشخصات عجیبی دارد: عرض بال‌های آن ۱۳۷ متر است که از این نظر بزرگترین هواپیمای دنیا لقب می‌گیرد، ۶ موتور، ۲۸ چرخ، و ارتفاع ۱۵ متری از زمین از دیگر ویژگی‌های آن هستند.

این هواپیما در اولین پرواز رسمی‌اش برای ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه بر فراز صحرای موهاوِی گشت‌زنی کرد و به سرعت ۳۰۴ کیلومتر در ساعت و ارتفاع ۵.۱۸ کیلومتر رسید.

استراتولانچ طوری طراحی شده که بتواند سکوی پرتابی متحرک برای چندین وسیلهٔ پرتاب باشد و ماهواره‌ها و محموله‌های فضایی را به مدار برساند؛ در واقع یک رقیب بالدار برای موشک‌های کمپانی‌هایی مثل اسپیس اِکس و بلو اوریجین.

Stratolaunch

بخش مرکزی بالِ این هواپیما به خوبی تقویت شده تا بتواند چندین وسیلهٔ پرتاب با مجموع وزن ۲۲۷ تُن را حمل کند.

آقای جین فلوید، مدیرعامل استراتولانچ در باره این پرواز آزمایشی گفته است:

«پرواز فوق‌العاده‌ای داشتیم. آزمایش امروز ماموریت ما برای ارائه راهکارهای منعطف در حوزه سیستم‌های پرتاب زمینی را یک گام به جلو برد. ما به تیم استراتولانچ، خدمه پرواز، شرکایمان در کارخانهٔ Scaled Composites [که این هواپیما را ساخته‌اند]، و پایگاه هوایی و فضایی موهاوِی افتخار می‌کنیم.»

گام بعدی

launch_family-1024x577.jpg

حالا که هواپیمای اصلی آزمایش شده است، کمپانی استراتولانچ چندین وسیلهٔ پرتاب را هم معرفی کرده که تصاویر آنها را در بالا می‌بینید.

کوچکترین وسیلهٔ پرتاب با نام پگاسوس قادر به انتقال محموله‌هایی تا ۳۷۰ کیلوگرم به فضا ست و بزرگترین وسیله که MLV -Heavy نام دارد قادر به انتقال محموله‌هایی تا ۶,۰۰۰ کیلوگرم است. این موشک‌ها تا سال ۲۰۲۰ وارد عملیات خواهند شد.

اما وسیلهٔ پرتاب دیگری که Space Plane قابلیت استفاده برای ماموریت‌های متعدد را دارد و به انتقال فضانوردان و محموله‌های متوسط کمک می‌کند.

مقر استراتولانچ در سیاتل است و این کمپانی در سال ۲۰۱۱ توسط آقای «پاول آلن» (موسس افسانه‌ای مایکروسافت که اکتبر ۲۰۱۸ به خاطر سرطان درگذشت) تاسیس شده است تا در صنعت هوا-فضا فعالیت کند.

آقای پاول آلن دیگر در بین ما نیست ولی استراتولانچ رویاهای فضایی او را دنبال می‌کند.

منبع: Daily Hive