Wednesday, April 24, 2024
16.1 C
Calgary

ریزش بهمن در پارک ملی بنف جان سه کوهنورد باتجربه را گرفت

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

وقوع یک بهمن بزرگ در بنف باعث ناپدید و کشته شدن سه کوهنورد نام‌آشنا شده است.

بنا به گفته اداره پارک‌های کانادا طی آخرین تماسی که با این سه نفر گرفته شده، آن‌ها قصد صعود رخ شرقی قله Howse در منطقه یخچالی Parkway را داشته‌اند.

این سازمان می‌گوید بلافاصله پس از باخبر شدن از وقوع این حادثه نیروهای ویژه امدادی خود را از طریق هلیکوپتر به منطقه اعزام کرده است. این نیروها پس از رسیدن متوجه آثار چندین بهمن و بقایای تجهیزات کوهنوردی در محل حادثه شده‌اند.

سازمان پارک‌های کانادا می‌گوید این سه کوهنورد که دو تن از آن‌ها اهل اروپا و یک نفر کانادایی بوده بسیار حرفه‌ای و باتجربه بوده‌اند.در حال حاضر تحقیقات بیشتر درباره این حادثه در حال انجام است اما به خاطر احتمال وقوع بهمن‌های مجدد و شرایط خطرناک منطقه، امکان شروع عملیات جست‌وجو برای پیدا کردن آن‌ها وجود ندارد.

رخ شرقی قله Howse بسیار دورافتاده است و صعود از آن به مهارت فنی بسیار بالایی نیاز دارد. کوهنوردان باید در طول مسیر صعودهای دشوار سنگ و یخ را پشت سر بگدارند و بالا رفتن از آن به مهارت‌های گوناگون کوهنوردی آلپاین  دارد.

دیوید لاما، هنزیوگ آئور و جس روسکلی سه تن از بهترین کوهنوردان حال حاضر دنیا محسوب می‌شوند که متاسفانه در این حادثه کشته شده‌اند.

دیوید لاما که صعودهای شاخص بسیاری را در کارنامه خود دارد در اواخر اکتبر سال گذشته توانست در سومین تلاش بر روی قله لوناگ ری 6898 متری در مرز نپال و تبت، سرانجام اولین صعود آن را رقم بزند. هنزیوگ آئور نیز در جولای سال گذشته موفق به صعود انفرادی جبهه غربی لوپغارسار به ارتفاع 7157 متر در پاکستان شده بود. این دو کوهنورد در کارنامه خود گشایش مسیرهای متعددی را دارند. احتمال می‌رفت که امسال نیز نام این دو به خاطر صعودهای شاخصی که داشته‌اند در لیست نامزدهای دریافت کلنگ طلایی قرار گیرد.

جس روسکلی کانادایی نیز به خاطر گشایش مسیرهای چالشی متعدد در دنیای کوهنوردی شناخته می‌شود. او در سن 20 سالگی با صعود قله اورست به جوانترین فاتح این کوه در آن زمان تبدیل شد. همچنین در قالب تیمی بلژیکی توانست دو قله صعود نشده در قراقروم را برای نخستین بار فتح کند.

بهمن ریزش کرده در این حادثه از نوع درجه 3 بوده است. در درجه‌بندی بهمن‌ها این نوع قادر به دفن ماشین، نابود کردن ساختمان‌های کوچک و شکستن درختان است. سازمان پارک‌های کانادا در این گزارش گزارش مراتب همدردی خود با خانواده‌ها، دوستان و جامعه کوهنوردان را اعلام کرده است.

منبع: dailyhive