Friday, April 26, 2024
4.8 C
Calgary

دولت ترامپ با هدف صفر کردن درآمد نفتی ایران همه معافیت‌های نفتی را لغو کرد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت ترامپ دیروز دوشنبه ۲۲ آوریل اعلام کرد که دیگر معافیت واردات نفت از ایران را برای هیچ کشوری تمدید نخواهد کرد تا به مرور درآمد نفتی این کشور را به صفر برساند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای می‌گوید پرزیدنت ترامپ تصمیم گرفته که بعد از پایان معافیت فعلی در ۲ مِی ۲۰۱۹، دیگر معافیتی به ۸ کشور اصلی واردکننده نفت از ایران ندهد و عملا همهٔ کشورها از این پس با خرید نفت از ایران هدف تحریم امریکا قرار می‌گیرند.

دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، خانم سارا سندرز می‌گوید: «این تصمیم با هدف رساندن درآمد نفتی ایران به صفر، و مسدودسازی منبع درآمد اصلی حکومت ایران گرفته شده است.»

امروز ابتدا واشینگتن پُست این خبر را منتشر کرد و به نقل از منابع ناشناس در وزارت امور خارجهٔ امریکا خبر از پایان معافیت کشورهای واردکننده نفت از ایران داد.

وزیر امور خارجهٔ امریکا آقای مایک پُمپئو ساعاتی بعد از این خبر، در یک کنفرانس گفت: «هدف ما ساده است: می‌خواهیم حکومت انقلابی ایران را از منابعی که در چهار دههٔ اخیر برای بی‌ثباتی منطقه استفاده کرده است، به شکل موثری محروم کنیم و آنها را قانع کنیم تا تبدیل به یک کشور عادی شوند.»

پمپئو گفت که نفت خام «منبع اصلی درآمد حکومت ایران است و تا پیش از این سالانه تا ۵۰ میلیارد دلار از صادرات آن کسب می‌کرد.» طبق تخمین دولت امریکا تحریم‌های قبلی توانسته بود ۱۰ میلیارد دلار از این منبع را از حکومت ایران بگیرد و پیش‌بینی‌ها حاکی از آنند که با تحریم کامل، درآمد نفتی ایران به ۱۰ میلیارد دلار سقوط خواهد کرد.

پمپئو می‌گوید که عربستان سعودی و امارات متحده عربی با امریکا توافق کرده‌اند تا «مانع از هر گونه کمبود عرضه در بازارها» شوند و به این شکل حذف نفت ایران از بازار جهانی را جبران کنند.

این تحریم جدید تقریبا یک سال بعد از کناره‌گیری دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران (برجام) اعلام می‌شود که پارسال باعث بر هم خوردن نظم اقتصادی ایران و افزایش قیمت دلار به ۴ برابر رقم قبل از تحریم‌ها شده بود.

در واکنش به این اقدام امریکا، سخنگوی وزارت امور خارجهٔ ایران هم گفته است:

«با توجه به تاثیرات منفی عملی این تحریم‌ها و احتمال افزایش این اثرات منفی با عدم تمدید معافیت‌ها، وزارت امور خارجه امروز به صورت مستمر با تمامی نهادهای ذیربط داخلی در تماس بوده و نیز رایزنی‌های فشرده‌ای با بسیاری از شرکای خارجی اعم از اروپایی، بین‌المللی و همسایگان صورت داده است.»

«نتیجه این تماس‌ها و رایزنی‌های داخلی و خارجی به مراجع عالی تصمیم‌گیری منعکس شده و به زودی تصمیم مقتضی در این خصوص اتخاذ و اعلام خواهد شد.»

منبع: CNN