Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

لغو دیدار تیم‌های ملی کانادا و ایران

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تیم ملی فوتبال کانادا در تصمیمی پرهزینه مسابقه خود با تیم ملی ایران را لغو کرد و حال مشغول برنامه‌ریزی برای یافتن حریف تدارکاتی جدید است.

تیم ملی فوتبال مردان کانادا پیش از این قرار بود در تاریخ 5 جون در ورزشگاه BC Place ونکوور دیداری دوستانه با تیم ملی ایران داشته باشد. اما حال در فاصله تنها ده روز مانده تا زمان برگزاری دیدار تیم ملی کانادا خبر از لغو این دیدار می‌دهد.

فدراسیون فوتبال کانادا در اطلاعیه‌ای مطبوعاتی که عصر پنجشنبه منتشر شد گفت: “فدراسیون فوتبال کانادا تمام تلاش خود را خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند تیم ملی مردان حداکثر آمادگی برای حضور در مسابقات Qatar 2022 را برابر تیم‌های حاضر در جام جهانی کسب می‌کند. طی هفته‌ای که گذشته شرایط ژئوپلتیک غیرقابل دفاع میزبانی از ایران به قدری اختلاف برانگیز گشت که بازی لغو شد. ما عوامل بیرونی را در فرایند انتخاب حریف خود در نظر گرفته بودیم و حال تلاش خواهیم کرد تا تصمیمات بهتر برای آینده بگیریم.”

لغو این مسابقه نه روز پس از آن صورت می‌گیرد که نخست‌وزیر جاستین ترودو از تصمیم فدراسیون فوتبال بمنظور دعوت از ایران برای بازی دوستانه انتقاد کرده بود.

ترودو در اینباره گفت: “بنظر من دعوت از تیم ملی ایران برای بازی با کانادا ایده خیلی خوبی نبوده، اما این برگزارکنندگان هستند که باید درباره این موضوع توضیح دهند.”

دعوت فدراسیون فوتبال از ایران برای انجام بازی دوستانه هدف انتقادات بسیار قرار گرفته بود.

در تاریخ 8 ژانویه 2020 هواپیمای مسافربری با 176 سرنشین که 55 شهروند و 30 ساکن دائمی کانادا در آن حضور داشت دقایقی پس از بلند شدن از تهران مورد اصابت موشک‌های ایرانی قرار گرفت. خانواده کشته‌شدگان این پرواز در میان مخالفان سرسخت این دیدار بودند.

در بخش دیگر اطلاعیه فدراسیون فوتبال کانادا آمده: “ما در حال بررسی کامل برنامه‌های خود برای میزبانی از تیم‌های ملی هستیم تا مطمئن شویم در مسیر کسب بیشترین آمادگی در داخل و خارج از زمین، حضور داریم. ما متعهد به ایجاد محیطی محترمانه و فراگیر برای تیم‌ها، بازیکنان و هواداران هستیم.”

لغو این مسابقه برای تیم ملی فوتبال کانادا زیان مالی چشمگیر خواهد داشت، مخصوصا آنکه تمام بلیت‌های ورزشگاه 54,000 نفره BC Place فروخته شده بود.

بگفته فدراسیون فوتبال کانادا آن‌ها سخت در تلاشند تا یک حریف جایگزین پیدا کنند، با اینحال چنین کاری در کوتاه‌مدت بسیار دشوار است.

همزمان سفیر اوکراین در کانادا این ایده را مطرح کرده که کانادا با تخصیص هزینه 400,000 دلاری برگزاری رقابت برای مصارف بشردوستانه مردم اوکراین، از تیم ملی این کشور میزبانی کند.

این ایده هرچند ایده‌آل بنظر می‌رسد اما هم‌اکنون تیم ملی اوکراین برنامه فشرده‌ای در پیش دارد. اوکراین در تاریخ 1 جون و در چارچوب رقابت‌های انتخابی جام جهانی باید به مصاف اسکاتلند برود و برنده این دیدار در تاریخ 5 جون با ولز مسابقه خواهد داد تا تکلیف یکی از آخرین سهمیه‌ها مشخص شود. بعلاوه تیم ملی اوکراین در رقابت‌های Nations League در تاریخ 8، 11 و 14 جون رقابت خواهد کرد.

با اینحال احتمال برگزاری این مسابقه در پنجره بازی‌های ملی ماه سپتامبر وجود دارد.

هواداران کانادایی فوتبال در سواحل غربی همچنان این شانس را دارند تا در تاریخ 9 جون مسابقه دوستانه تیم ملی کانادا با کوراسائو در ورزشگاه BC Place را از نزدیک تماشا کنند. تمام بازیکنان اصلی تیم ملی ازجمله آلفانسو دیویز و جاناتان دیوید در لیست تیم ملی برای این دیدار حضور دارند.

منبع: Daily Hive