Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

رشد چشمگیر تعداد دوچرخه‌سواران در کلگری

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با توجه به سرمایه‌گذاری وسیع انجام شده برای گسترش دوچرخه‌سواری در کلگری مانند ساخت خطوط دوچرخه‌سواری، پارکینگ دوچرخه و برنامه‌های وسیع دیگر، اصلا جای تعجب ندارد که استفاده از دوچرخه در کلگری به شدت افزایش پیدا کرده است.

البته فاکتورهای دیگری مانند بالا رفتن قیمت بنزین، افزایش هزینه‌های بیمه خودرو و رشد آگاهی جامعه در مورد آلاینده‌ها و تلاش برای حفظ محیط زیست نیز در این امر بی‌تاثیر نبوده‌اند.

در سال 1991 شهرداری کلگری یک برنامه آماری به نام Cordon Count را آغاز کرد که طی آن داده‌های مربوط به یک منطقه خاص و انواع سیستم‌های حمل‌ونقلی که در آن استفاده می‌شد، ثبت می‌گردید. این آمار شامل تعداد افراد پیاده، دوچرخه‌سواران، مسافران لوازم حمل‌ونقل عمومی، رانندگان خودرو و مسافرانی که به این منطقه وارد می‌شوند می‌شود. این بررسی‌ها تقریبا یکبار در سال انجام می‌گردد و تغییرات ایجاد شده در انواع سیستم‌های حمل‌ونقل تحلیل و بررسی می‌شود.

اولین سری اطلاعات مربوط به برنامه Cordon Count که در سال 1991 جمع‌آوری شده نشان می‌دهد به طور میانگین هر هفته 2،326 دوچرخه‌سوار به مرکز شهر کلگری رفت‌وآمد داشته‌اند.

حال پس از سال‌ها با تماشای آمار مربوط به سال 2018 شاهد آن هستیم که روزانه 18،117 دوچرخه‌سوار به این ناحیه رفت‌وآمد می‌کنند. مقایسه این داده‌ها نشان‌ دهنده افزایش 679 درصدی در تعداد دوچرخه‌سواران مرکز شهر کلگری است.

از آنجایی که شمارش‌های سالانه برنامه Cordon Counts در روزهای کاری هفته و بین ساعت 6 صبح تا 10 شب انجام می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که این تعداد از افراد از دوچرخه برای رفتن به محل کارشان در این ناحیه استفاده می‌کنند. این موضوع نشان دهنده بالا رفتن آگاهی جامعه و روی آوردن به روش‌های پاک‌تر برای حمل‌ونقل است.

بررسی‌های آماری Cordon Counts در یک بازه سه هفته‌ای در ماه می انجام می‌شوند. مدل چندبخشی بدست آمده از داده‌های سال 2012 نشان می‌دهد که در یک بازه 16 ساعته، 1.75 درصد از تمام ترافیکی که به مرکز تجاری شهر وارد شده‌اند را دوچرخه‌سواران تشکیل داده‌اند.

در سال 2018 و در همان بازه زمانی، این میزان به 2.65 درصد افزایش پیدا کرده است.

بر اساس آمار جمع‌آوری شده بین ماه‌های سپتامبر و اکتبر 2018، بیشترین تراکم دوچرخه‌سواران در خیابان‌های ساحلی شهر حضور داشته‌اند. البته با تماشای نقشه‌های تهیه شده بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده می‌توان حضور پررنگ دوچرخه‌سواران در خیابان‌های مرکزی شهر را نیز مشاهده کرد.

برای جمع‌آوری این اطلاعات در سطح شهر کلگری تعداد 28 سنسور نصب شده که دائما دوچرخه‌سواران عبوری را می‌شمارند. هرکدام از این سنسورها تعداد کل دوچرخه‌سواران عبوری در طول روز را نیز محاسبه می‌کنند.

این سنسورها همزمان در بخش‌های کم رفت‌وآمد و شلوغ شهر نصب شده‌اند تا برآوردی دقیق‌تر از تعداد دوچرخه‌سواران کلگری بدست بیاید. سنسورها سطح شهر علاوه بر دوچرخه‌سواران قادر به شمارش تعداد عابرین پیاده، خودروهای عبوری و سایر روش‌های حمل‌ونقل شهری نیز هستند.

انتظار می‌رود برنامه Cordon Count برای سال 2019 از اواسط ماه جاری آغاز به کار کند.

منبع: dailyhive