Friday, April 26, 2024
3.6 C
Calgary

اعزام ناوگان تهاجمی امریکا به خاورمیانه برای مقابله با حملات احتمالی ایران

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

ایالات متحده امریکا در حال اعزام یک ناو هواپیمابر با آرایش تهاجمی و نیروی ویژه بمب‌افکن به خاورمیانه است زیرا به ادعای مقامات دولت ترامپ «نشانه‌های واضحی» از تلاش ایرانی‌ها و متحدین منطقه‌ای‌شان مشاهده شده است که حاکی از برنامه‌ریزی برای حمله به منافع امریکایی‌ها در این منقطه است.

اواخر یکشنبه شب، کاخ سفید ناگهان اعلام کرد که ناو هواپیمابر یو.اس.اس آبراهام لینکُلن (USS Abraham Lincoln) و یک اسکادران بمب‌افکن را به منقطه اعزام می‌کند تا پاسخی باشد به «نشانه‌ها و هشدارهای رو به تشدید و مشکل‌ساز» ولی به منبع این تهدیدها اشاره‌ای نکرد.

اما بیانیه‌ای از مشاور امنیت ملی دولت امریکا، «جان بولتون» به طور مشخص اشاراه می‌کند که این ماموریت‌ها با هدف «ارسال یک پیام آشکار و خالی از سوءتفاهم برای ایران است تا بداند که هر گونه حمله به منافع ایالات متحده یا شرکایش در منطقه با پاسخی بی‌رحمانه روبرو خواهد شد.»

بولتون در ادامه اشاره کرده است: «ایالات متحده به دنبال جنگ با ایران نیست، ولی ما کاملا برای هر حمله‌ای آماده هستیم، چه حملهٔ مستقیم، چه حملهٔ نیابتی، چه درگیری با سپاه پاسداران، چه نیروهای ارتش ایران.»

یکی از اعضای دولت امریکا به طور ناشناس می‌گوید که این ماموریت‌های جدید در پاسخ به «نشانه‌های آشکار» از قصد ایرانی‌ها و متحدین‌شان برای یک حملهٔ احتمالی بوده است، و اینکه تصمیم برای ارسال نیروها به خاورمیانه همین دیروز یکشنبه گرفته شده است.

او گفته است: «تصمیم به ارسال ناو لینکُلن به منطقه آنی بوده و دستور آن هم بلافاصله صادر شده است.»

این ناو هواپیمابر اکنون در مدیترانه است و قبل از آن ۱ آوریل بندر نورفولک در ویرجینیا را ترک کرده بود. چند وقتی است که نیروی دریایی امریکا مقصد ماموریت‌های آبی ناوگانش را از پیش اعلام نمی‌کند ولی انتظار می‌رفت که این ناو بزرگ با عبور از خاورمیانه برای پایان ماموریتش به سن‌دیگو برود.

قبل از این در سال ۲۰۱۹ ناو هواپیمابر یو.اس.اس جان استِنیس (USS John Stennis) دو بار در ماموریت‌هایی ۳ هفته‌ای و ۱ هفته‌ای در خاورمیانه به گشت‌زنی پرداخته بود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا هم می‌گوید: «این چیزی است که ما از مدتی قبل به آن پرداخته‌ایم. قطعا فعالیت‌های تشدیدکننده‌ای را از ایرانی‌ها دیده‌ایم و آنها را مسئول هر گونه صدمات وارده به منافع امریکا در منطقه می‌دانیم.»

پمپئو هیچ نمونهٔ خاصی از فعالیت‌های احتمالی ایران ارائه نکرده است ولی می‌گوید «ایران باید بداند که ما چطور به رفتارهایش واکنش نشان خواهیم داد» و البته از نظر دولت فعلی امریکا مسئولیت درگیری‌های نیابتی هم «مستقیما با حکومت ایران» است.

بسیاری از کارشناسان، فشارهای رو به افزایش امریکا را برای مجبور کردن ایران به خروج از برجام و زمینه‌سازی دوباره تشکیل اتحاد جهانی علیه فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی آن ارزیابی می‌کنند.

منبع: ABC News