Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

با وجود کاهش نرخ جرایم در کانادا، هنوز مناطق روستایی جرم‌خیزی بیشتری دارند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طبق گزارش اداره آمار کانادا (Statistics Canada) نرخ جرایم در مناطق روستایی آلبرتا ۳۸ درصد بالاتر از مناطق شهری است.

جرایمی که در سال ۲۰۱۷ توسط پلیس گزارش شده‌اند، معادل ۱۰,۹۶۴ عدد به ازای هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر جمعیت بوده است. اما در مناطق شهری آلبرتا این نسبت ۷,۹۲۰ به ازای هر ۱۰۰,۰۰۰ نفر بوده است.

در این گزارش می‌خوانیم که در سال ۲۰۱۷ «نرخ بالاتر جرایم در مناطق روستایی بیشتر تقصیر دشت‌های کانادا بوده است.» دشت‌های کانادا به منطقه‌ای در غرب کشور می‌گویند که استان‌های آلبرتا، ساسکاچوان و مانیتوبا و بخش‌هایی از شمال شرقی بریتیش کلمبیا را در بر گرفته است.

«در دشت‌های کانادا نرخ جرایم بین ۳۶ تا ۴۲ درصد بالاتر از مناطق شهری بوده است.»

statscan-crime-rates-provinces.JPG

به طور میانگین در کل کانادا نرخ جرایم در بخش‌های روستایی ۲۳ درصد بالاتر از شهری بوده است. البته جرایم رانندگی در این آمار لحاظ نشده‌اند.

در این گزارش می‌بینم که آلبرتا از نظر محل وقوع و شیوع جرایم روستایی با بقیه کشور تفاوت دارد.  چطور؟

در مجموع نرخ جرایم در بخش‌های شمالیِ استان‌ها ۳ برابر بیشتر از بخش‌های جنوبی بوده است، به خصوص در ساسکاچوان. این روند در همهٔ استان‌ها و مناطق غیر از آلبرتا مشاهده می‌شود. ولی در آلبرتا نرخ جرایم در جنوب استان بیشتر بوده است.

این گزارش اشاره می‌کند که بالا بودن نرخ جرایم در مناطق روستایی بیشتر به خاطر چند منطقهٔ کوچک است که گزارش‌های ایستگاه‌های پلیسِ آنها، آمار جرم خیلی بالایی را نشان می‌دهد.

«در واقع بیشتر ایستگاه‌های پلیس که جمعیت زیر پوشششان مردم غیرشهری هستند، آمار جرم نسبتا پایینی داشته‌اند.»

بیشتر گزارش‌های جرم در این مناطق مربوط به درگیری فیزیکی، اذیت و آزار، و بر هم زدن آرامش هستند.

کاهش کلی نرخ جرم در کانادا

با وجود تفاوت ۱۰ درصدی بین نرخ جرایم شهری و روستایی کانادا، باید خوشحال باشیم زیرا در مجموع هر دو نرخ به پایین‌ترین سطح در ۱۰ سال اخیر کاهش یافته‌اند.

در مناطق روستایی، نرخ جرایم ۱۳ درصد و در مناطق شهری ۱۹ درصد پایین‌تر از سال ۲۰۰۹ است.

در این گزارش می‌خوانیم که نرخ قتل و جرایم خشونت‌بار دیگر —مانند حمله با اسلحه، حملات شدید، جرایم جنسی علیه کودکان— در مناطق روستایی خیلی بالاتر از مناطق شهری بوده‌اند. حتی نرخ رانندگی خطرساز در این مناطق ۲ برابر مناطق شهری بوده است.

ولی این گزارش می‌گوید: «برعکس، دزدی‌ها و بزه‌کاری‌های مربوط به قاچاق انسان یا فعالیت‌های غیرمجاز جنسی در مناطق شهری بالاتر بوده است.»

منبع: CBC