Thursday, April 18, 2024
-1.2 C
Calgary

بنزین در ونکوور باز هم گران خواهد شد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

انتظار می‌رود که در طول تابستان پیش‌رو قیمت بنزین در سرتاسر کانادا به جز ونکوور از این بیشتر نشود. به احتمال زیاد فاکتورهای گوناگون و متنوع باعث خواهند شد تا رانندگان ونکوور با قیمت‌های بالاتری در پمپ بنزین‌ها روبرو شوند.

تحلیلگران بازار سوخت می‌گویند که میانگین قیمت فروش سوخت در کانادا بین یک یا دو سنت با نرخ سال پیش تفاوت دارد که یکی از بالاترین رکوردهای ثبت شده در بسیاری از بازارهای این کشور محسوب می‌شود.

میانگین قیمت سوخت در بازارهای بزرگ کانادا طی هفته گذشته حدود 1.34 دلار در هر لیتر بوده است. با این حال این نرخ در نواحی گوناگون تفاوت داشته و برای مثال در کلگری حدود 1.23 دلار به ازای هر لیتر و در ونکوور تا 1.70 دلار به ازای هر لیتر به فروش رسیده است.

وقفه در تامین سوخت

به گفته تحلیلگران قیمت بنزین در طول بهار به دلایل مختلفی مانند هزینه‌های بیشتر تولید بنزین در طول تابستان افزایش پیدا می‌کند. این هزینه‌ها شامل افزایش چهار تا پنج سنتی به خاطر افزودن برخی مواد به سوخت است که از تبخیر آن جلوگیری می‌کند. بعلاوه در این زمان شاهد وقفه‌هایی کوتاه در تولید و توزیع سوخت هستیم که به خاطر تعطیلی موقت پالایشگاه‌ها به منظور انجام عملیات تعمیر و نگهداری ایجاد می‌شوذ.

علاوه بر این‌ها به دلیل اعمال مالیات کربن بر سوخت در ساسکاچوان، اونتاریو، نیو برانزویک و مانیتوبا از ابتدای آوریل شاهد بالا رفتن قیمت سوخت بوده‌ایم.

از سویی با افزایش مسافرت‌ها در فصل تابستان، که باعث بیشتر شدت تعداد خودروها در جاده و استفاده از خودروهای بزرگ و سنگین می‌شود، تقاضا برای سوخت نیز بالا خواهد رفت.

دن مک‌تیگ که تحلیلگر سایت GasBuddy.com است می‌گوید: تقاضا برای سوخت در ایالات متحده واقعا زیاد است و در کانادا هم شاهد تقاضای نسبتا خوبی هستیم، اما تمام شرایط به اوضاع سیاسی بستگی دارد و در صورت بروز یک جنگ تجاری جدید همه چیز به هم خواهد ریخت. در شرایط کنونی هیچ چیز را نمی‌‎توان به صورت قطعی پیشبینی کرد.

فشار بر نخست‌وزیر بریتیش‌کلمبیا

افزایش قیمت سوخت در ونکوور باعث شده تا فشارها بر جان هورگان بیشتر شود. او هفته پیش از کمیسیون انرژی بریتیش‌کلمبیا خواست تا علل افزایش بیشتر قیمت‌های در این استان به نسبت سایر نواحی کانادا را پیگیری کند.

به گفته تحلیلگران شرایط رخ داده در بریتیش‌کلمبیا اصلا غیرقابل پیشبینی نبوده است. علت بالاتر بودن قیمت سوخت در این استان آن بوده که دو واحد پالایشگاهی بریتیش‌کلمبیا قادر به تولید سوخت کافی که جوابگوی تقاضای بازار باشند نیستند. علت کم بودن تولید نیز از کم بودن خوراک این واحدهای پالایشگاهی نشات می‌گیرد که از نفت خام واردانی آلبرتا و خط لوله Trans Mountain تامین می‌شوند. این خط لوله هم‌اکنون با حداکثر ظرفیت خودش در حال فعالیت است. همچنین بخش دیگری از سوخت این استان که از ایالات متحده تامین می‌شود، به دلیل تاخیرهای غیرعادی پالایشگاه واقع در واشنگتن در موعد تعیین شده به بریتیش‌کلمبیا ارسال نشده است.

به گفته مک‌تیگ میانگین قیمت یک لیتر بنزین در ونکوور را اگر بخواهیم دقیق حساب کنیم، 52 سنت بر لیتر آن برای نفت، 33 سنت آن برای پالایشگاه آمریکا، چهار سنت آن برای فروشندگان عمده، 12 سنت آن برای خرده فروش‌ها، 52.5 سنت آن برای مالیات‌های فدرال، استانی و شهرداری‌ها و 10 تا 15 سنت آن نیز ناشی از قوانین و استانداردهای کاهش کربن تولیدی در بریتیش‌کلمبیا است.

آخرین مورد از موارد بالا هزینه پنهانی است که اندازه‌گیری آن دشوار است. استانداردهای کاهش کربن به حداقل محتوای تجدیدپذیر و میزان سطح کربن در سوخت توجه می‌کند و در صورت به حدنصاب نرسیدن این مقادیر، شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

قیمت‌های بالاتر در ایالات متحده

شرکت Parkland Fuel Corp. که 55،000 بشکه در روز از ظرفیت پالایشگاهی برنابی در بریتیش‌کلمبیا را در اختیار دارد می‌گوید که در سه ماه اول سال 2019 از 92 درصد توان بهره‌برداری خود استفاده کرده است. این واحد اعلام کرده که اقدام به تولید سوخت بایو مانند کلزا و تالوو کرده تا بتواند تولید سوخت‌های دارای میزان کربن کمتر در واحد خود را افزایش دهد.

به گفته اروین در طول تابستان قیمت سوخت در کانادا با قیمت‌های بالاتر سوخت در ایالات متحده حمایت خواهد شد. او می‌گوید که در این فصل تقاضای داخلی در آمریکا بسیار بالا می‎‌رود و صادرات سوخت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

در طول هفته گذشته اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده پیشبینی خود را برای قیمت میانگین بنزین در ماه سپتامبر تا 2.92 دلار برای هر گالن بنزین آمریکایی اعلام کرد. این نرخ حدود هفت سنت بیشتر از نرخ تابستان گذشته است و این افزایش تا حدودی به دلیل هزینه‌های حاشیه‌ای مربوط به پالایش بنزین می‌باشد.

منبع: cbc