Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

کانادا تا سال ۲۰۲۱ پلاستیک‌های یکبار مصرف مضر را ممنوع می‌کند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با کیسه‌ها و نِی‌های پلاستیکی خداحافظی کنید. دولت کانادا امروز اعلام کرد که استفاده از «پلاستیک‌های یک‌بار مصرف مضر» را تا سال ۲۰۲۱ به طور کامل ممنوع خواهد کرد.

این تلاشی است برای کاستن از تولید سالانه ۳ میلیون تُن زبالهٔ پلاستیکی توسط مردم کانادا و شباهت زیادی به قانون مصوب اتحادیه اروپایی دارد که آقای ترودو آن را الهام‌بخش کانادا توصیف کرده است.

طبق آمارهای دولت کانادا، سالانه ۱۵ میلیارد کیسه و ۵۷ میلیون نِیِ پلاستیکی در کانادا مصرف می‌شود. نه فقط این، بلکه تنها ۱۰ درصد از زباله‌های پلاستیکی این کشور به چرخهٔ بازیافت وارد می‌شوند.

از آنجا که چین در سال گذشته واردات پلاستیک برای بازیافت را متوقف کرد، به نظر می‌رسد که مشکلات پلاستیکی کانادا (و مشکلات بازیافتیِ آن) وارد مرحله‌ای اضطراری شده است.

کانادا تنها کشوری نیست که با غول پلاستیک دست و پنجه نرم می‌کند. پلاستیک‌ها حالا همه جای زمین را فرا گرفته‌اند، از عمیق‌ترین اقیانوس‌ها تا مناطق یخ‌زدهٔ قطبی. ماهی‌ها، پرندگان، و بقیه موجودات زنده در زباله‌های پلاستیکی به دام می‌افتند و جان خود را از دست می‌دهند.

دولت کانادا قصد دارد برای کمپانی‌های تولیدکننده و فروشنده محصولات پلاستیکی «اهداف مشخصی» تعیین کند تا برای جمع‌آوری و بازیافت زباله‌های پلاستیکی مسئولیت بپذیرند.

آقای جاستین ترودو آلودگی پلاستیکی را یک «چالش جهانی» توصیف کرده است.

هنوز دقیقا اعلام نشده که کدام پلاستیک‌ها ممنوع خواهند شد و دقیقا از چه زمانی این ممنوعیت اجرا خواهد شد، اما دولت کانادا اخیرا دستور یک تحقیق علمی در بارهٔ آلودگی پلاستیک را داده و تصمیم رسمی دربارهٔ آیتم‌های آلاینده، پس از دریافت آن گرفته می‌شود.

اما در بیانیهٔ دولت می‌خوانیم که قطعا تولید کیسه‌، نِی، کارد و چنگال، بشقاب، و موارد مشابه از جنس پلاستیک ممنوع خواهند شد.

آقای ترودو می‌گوید: «به عنوان پدر یا مادر فرزندان‌مان را به ساحل می‌بریم ولی در یافتن یک بخش دست‌نخورده از ساحل شکست می‌خوریم زیرا جایی نمانده که پسماندهای پلاستیکی از ظروف گرفته تا بطری‌های پلاستیکی آن را آلوده نکرده باشند.»

«این مشکل بزرگی است و ما می‌خواهیم کاری در موردش انجام دهیم.»

در قانون ممنوعیت پلاستیک که اتحادیه اروپایی در سال ۲۰۱۸ تصویب کرد، علاوه بر ظروف و کارد و چنگال و نِی، مواردی مثل گوش پاک‌کن، همزن‌های دستی، نِیِ نگهدارنده بادکنک، لیوان و ظرف غذا هم ممنوع شده‌اند.

plastic-planet-ban.png

اعلام این قانون چند ماه مانده به انتخابات کانادا در پاییز انجام می‌شود. مشکلات محیط زیست و آب‌و‌هوا در بین بحث‌های داغ انتخابات خواهند بود و در سرتاسر کانادا شاهد روند ممنوعیت پلاستیک توسط دولت‌های استانی و شهرداری‌ها هستیم.

آقای ترودو با آگاهی از این روند گفته است «راه‌حل نهایی بایستی در سطح ملی دنبال شود.»

البته که در برخی حوزه‌ها استفاده از پلاستیک واقعا مفید است. مصنوعات پلاستیکی برای افراد کم‌توان، دستکش‌های پلاستیکی و بسته‌بندی پلاستیکی اغلب در حوزه‌های دارویی، پزشکی و علمی بی‌جایگزین هستند. برای همین هم دولت خود را ملزم به مشورت عمومی قبل از اعلام رسمی ممنوعیت‌ها می‌داند.

پایان اسارت دلفین‌ها و وال‌ها

ضمنا دوشنبه قانونگذاران کانادایی طرحی را تصویب کردند که صید، اسارت و تولید مثل آبزیان اسیر بزرگ یعنی وال‌ها و دلفین‌ها را ممنوع می‌کند.

قوانین و شروط خاصی در نظر گرفته شده تا سازمان‌ها زیر نظر دولت بتوانند این پستانداران آبی را برای توان‌بخشی یا درمان، نگهداری کنند.

البته این قانون شامل حال آن دسته از آبزیان پستاندار که اکنون در اسارتند نمی‌شود و به اصطلاح، عطف به گذشته نمی‌شود.

این قانون قبلا در سال ۲۰۱۵ از دستور کار مجلس خارج شده بود ولی همیشه فعالان حقوق حیوانات به آن نظر داشتند زیرا نگهداری این آبزیان غول‌پیکر برای نمایش را کاری غیراخلاقی می‌دانند.

خانم ملیسا مَتلاو از World Animal Protection Canada می‌گوید: «هیچ آکواریوم یا مخزنی برای نگهداری وال‌ها و دلفین‌ها به اندازه کافی بزرگ نیست.»

به این ترتیب کانادا به چند کشور دیگر پیوست که نگهداری چنین موجوداتی در اسارت برای مقاصد تجاری را ممنوع می‌کنند.

منبع: The Verge و BBC