Friday, March 29, 2024
-5.3 C
Calgary

سیستم قیمت‌گذاری کربن فدرال در آلبرتا اجرا می‌شود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تنها دو هفته پس از آن‌که دولت آلبرتا Bil 1 را به تصویب رساند و به موجب آن مالیات کربن در این استان لغو شد، دولت فدرال اعلام کرد که از 1 ژانویه قیمت‌گذاری کربن فدرال را در این استان اجرا می‌کند.

لایحه تصویب شده از ساعت 12:01 بامداد روز 30 مه اجرایی شد. تصویب این لایحه شرکت‌ها و واحدهای تجاری (از جمله کشاورزان) را از پرداخت هزینه‌های کربن تولیدی که برای کنترل این گاز از سال 2017 در آلبرتا به اجرا درآمده‌ بود، معاف کرد.

بر اساس یک اطلاعیه که در تاریخ 22 مه از سوی دولت استانی آلبرتا منتشر شده، تصویب این لایحه سالانه باعث صرفه‌جویی 1،150 دلاری در هزینه‌های خانواده‌های آلبرتایی خواهد شد. در این گزارش گفته شده که اعمال این هزینه‌ها بر شرکت‌ها و واحدهای تجاری موجب شده بود تا آن‌ها قیمت کالاها و خدمات خودشان را افزایش داده و به صورت غیرمستقیم خانواده‌ها و شهروندان را تحت فشار قرار دهند.

نخست‌وزیر جیسون کنی در این اطلاعیه گفته: ما به شما قولی داده‌ بودیم که سرانجام به آن وفا کردیم. ما در کمپین‌های انتخاباتی به شما گفتیم که مالیات کشنده کربن که موجب از بین رفتن مشاغل ساکنین آلبرتا شده را لغو خواهیم کرد و شما نیز در روز انتخابات موافقت خود با این کار را به روشنی اعلام کردید. ما به وعده خود برای برچیدن این مالیات و ایجاد شغل‌های بیشتر عمل کردیم تا بتوانیم پول را مجددا به جیب‌ اهالی سخت‌کوش آلبرتا برگردانیم.

از 1 ژانویه 2020 و با اعمال سیستم قیمت‌گذاری کربن دولت فدرال در استان آلبرتا، این استان از مدل اختصاصی خود که به ازای هر تن کربن 30 دلار مالیات دریافت می‌کرد و برنامه‌ای برای افزایش این مقدار در آن پیش‌بینی نشده بود، خارج خواهد شد. از این تاریخ به بعد مدل فدرال در این استان اجرایی می‌شود که در حال حاضر به ازای هر تن کربن تولیدی 20 دلار مالیات دریافت می‌کند و قرار است از سال 2022 نیز این مقدار به 50 دلار به ازای هر تن افزایش یابد.

وزیر محیط‌زیست دولت فدرال کاترین مک‌کنا بر این نکته تاکید دارد که این اقدام اجباری از سوی دولت فدرال، آلبرتا را از داشتن مدل اختصاصی خود محروم خواهد کرد.

او در روز 13 ژوئن و طی یک کنفرانس خبری گفت: این اتفاق به هیچ عنوان به سود آلبرتا نیست، زیرا آن‌ها پیش از این یک برنامه هزینه‌ای طراحی شده برای استان خودشان را داشتند. از آن‌جایی که آلبرتا تولیدکننده بیشترین میزان آلاینده‌ها در میان استان‌های کانادا است ما چاره‌ای جز الزام آن‌ها برای ماندن در برنامه ملی آب‌وهوایی کانادا نداریم.

مک‌کنا در ادامه بر این نکته تاکید کرد که 100 درصد از درآمدهای بدست‌ آمده از طریق مالیات‌ کربن در نهایت به استان باز خواهد گشت. 90 درصد از این درآمدها برای اعطای تخفیف به خانواده‌ها و 10 درصد نیز برای ساخت مدارس، بیمارستان‌ها، مراکز تجاری، تاسیسات شهرداری و بالا بردن بهره‌وری انرژی در میان قبایل بومی مصرف می‌شود.

مک‌کنا در سخنرانی خود این را هم افزود که کنی پس از لغو سیستم مالیات کربن آلبرتا با نخست‌وزیر اونتاریو داگ فورد برای مقابله با قیمت‌گذاری بر آلاینده‌ها وارد یک همکاری و ائتلاف دوطرفه شده است.

او در ادامه گفت: شرایط پیش آمده واقعا ناراحت‌کننده است. ما هم‌اکنون با یک نخست‌‍وزیر محافظه‌کار دیگر روبرو هستیم که هنوز درک نکرده قیمت‌گذاری بر آلاینده‌های تولیدی موجب افزایش سرعت رشد در استان و کشور خواهد شد. آن‌ها باید این را متوجه شوند که قیمت‌گذاری بر آلاینده‌ها کارآمدترین و بهترین راه برای کاهش دادن آن‌ها و مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی است.

او افزود: ما هم‌اکنون شاهد تاثیرات تغییرات آب‌وهوایی به صورت طوفان و بارندگی‌های غیرعادی و گرمای بی‌سابقه هستیم. این شرایط در آلبرتا نیز مشاهده می‌شود و در حال حاضر آتش‌سوزی‌های گسترده خیلی زودتر از سال‌های قبل در جنگل‌های این استان آغاز شده است. این شرایط بدون شک تاثیراتی جدی بر وضعیت زندگی و سلامتی شهروندان آلبرتا و همچنین اقتصاد این استان دارد. ما باید برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی تلاش کنیم. مطمئنا این به سود تمام کانادایی‌ها است که در کنار هم برای این منظور همکاری کنند.

با تمامی این‌ها تاریخ تعیین شده 1 ژانویه به دولت آلبرتا این فرصت را داده که به مدت هفت ماه بدون مالیات کربن استان خود را اداره کند.

منبع: dailyhive