Friday, April 19, 2024
-1.3 C
Calgary

سفر گردشگران به فضا از سال 2020

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

همه ما ناسا را با دستاوردهای تکنولوژیک و علمی گسترده‌اش در زمینه فرستادن انسان به فضا، علوم هوانوردی و علوم فضایی می‌شناسیم. اما به نظر می‌رسد این آژانس مطرح در حال ورود به عرصه جدیدی به نام توریست نیز هست!

آژانس فضایی ناسا در بیانیه‌ای که اوایل ماه جاری منتشر کرد اظهار داشت که به زودی این امکان را محیا خواهد کرد تا فضانوردان خصوصی و توریستی را برای ماموریت‌هایی حداکثر 30 روزه به ایستگاه فضایی بفرستد. به گفته ناسا اولین ماموریت از این دست در اوایل سال 2020 انجام خواهد شد.

هزینه این سفرها نیز کم نیست و هر شب حدود 35،000 خواهد بود!

ناسا در اینباره گفت: در صورتی که این سفرها مورد استقبال قرار گیرند این آژانس می‌تواند در طول سال تا دو ماموریت خصوصی و کوتاه‌مدت را به ایستگاه فضایی برنامه‌ریزی کند. هزینه این سفرها از منابع خصوصی تامین می‌شوند و این گردشگران توسط سفینه‌های تجاری به ایستگاه خواهند رسید. ماموریت‌های خصوصی توسط فضاپیماهای آمریکایی که تحت نظارت تیم تجاری ناسا توسعه یافته‌اند انجام خواهند شد.

به گفته بی‌بی‌سی تا کنون ناسا اجازه انجام پروازهای تجاری به ایستگاه فضایی را نداده است. با این وجود از آن‌جایی که ناسا صاحب ایستگاه فضایی نیست و این ایستگاه تحت مالکیت کشوری خاص قرار ندارد، گردشگران پیش از این نیز توانسته‌اند به آن سفر کنند. یکی از این موارد سفر تاجر آمریکایی دنیس تیتو در سال 2001 به این ایستگاه است که با پرداخت 20 میلیون دلار به دولت روسیه برای انجام سفری رفت ‌و برگشتی انجام شد. به این ترتیب او به اولین توریستی تبدیل شد که از این ایستگاه دیدن می‌کرد. آقای تیتو نزدیک به هشت روز در ایستگاه فضایی حضور داشت.

اگر شما نیز رویای سفر به مدار زمین را در سر می‌پرورانید بهتر است شروع به پس‌انداز کردن کنید!

آژانس فضایی می‌گوید که نهادهای ارائه‌ دهنده سفرهای تجاری باید ترکیب خدمه خود برای هر ماموریت را تعیین کنند و از آمادگی گردشگران فضایی از نظر پزشکی و جسمانی برای یک سفر فضایی اطمینان کامل را حاصل کرده باشند.

شرکت‌هایی همچون SpaceX الون ماسک و بویینگ که تحت استخدام ناسا هستند به ترتیب از کپسول‌های Dragon و فضاپیماهای Starliner خود برای تحقق بخشیدن به رویای پرواز به فضا برای گردشگرانی که توانایی پرداخت هزینه‌های بالا را دارند، استفاده خواهند کرد.

به گفته بی‌بی‌سی این شرکت‌ها نیز احتمالا به صورت نهادی جداگانه و همانند ناسا هزینه‌ای از هر فضانورد تحت عنوان کرایه تاکسی دریافت خواهند کرد. هزینه انجام هر پرواز در مجموع چیزی بالغ بر 60 میلیون دلار خواهد بود.

این سرمایه‌گذاری و برنامه جدید در حوزه گردشگری فضایی احتمالا خبر خوشی برای دوستداران سفر در سراسر دنیا خواهد بود. البته آن دسته از گردشگران که پول کافی در بانک داشته باشند می‌توانند به سفرهایی از این دست فکر کنند. از طرفی اجرای برنامه‌هایی اینچنین باعث خواهد شد تا آژانس فضایی سرمایه کافی برای اجرای پروژه‌هایی نظیر فرستادن اولین زن و نیز مرد به ماه تا سال 2024 را به عنوان بخشی از برنامه‌های خود داشته باشد. بعلاوه در ادامه برنامه‌های بلندمدت ناسا قصد دارد به مریخ نیز گام بگذارد که مطمئنا به سرمایه بسیار زیادی احتیاج دارد.

منبع: dailyhive