Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

تدوین قانون جدید مهاجرت به کانادا با هدف حذف موانع تایید صلاحیت متخصصین خارجی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مهندس‌ها، معمارها، پرستارها، و دندان‌پزشک‌هایی که در خارج از کانادا تحصیل کرده‌اند در بین اهداف دولت جدید آلبرتا هستند. دولت آقای کنی قرار است در همکاری با متخصصین، فرآیند تایید صلاحیت شغلی مهاجرین را ساده و تسریع کند.

با اعلام وزیر کار و مهاجرت، آقای جیسون کاپینگ طرح تاسیس دفتری جدید اعلام شده که قرار است بخشی از قانون ثبت فعالیت‌های منصفانه باشد.

در صورت تصویب نهایی، این قانون به دفتر وزیر این قدرت را می‌دهد که سازمان‌ها و افرادی که به خاطر جایگاه قانونی خود، قادرند در گرفتن گواهی توسط مهاجران متخصص مانع ایجاد کنند، را کنار بزند.

خود وزیر می‌تواند یک سازمان حرفه‌ای جدید را برای این مورد اداره کند تا مطمئن شود که درخواست‌های افراد برای دریافت مجوز، در فرآیندی منصفانه و سریع بررسی می‌شوند. و کار آنها به جریمه‌های ۵۰,۰۰۰ دلاری نمی‌رسد.

اما این دفتر جدید قرار نیست به این افراد راهنمایی یا مشاوره بدهد. پس اگر مهندسی هستید که برای کار در شغل خودتان در اقتصاد آلبرتا منتظر تصمیم مقامات هستید، کمکی دریافت نخواهید کرد.

آقای کاپینگ می‌گوید که مایل است این دفتر جدید با سازمان‌های حرفه‌ای و مهاجرتی کار کند، اما هیچ الزامی نیست که آن‌ها به متقاضیان درباره این دفتر و همکاری با آن توضیحی بدهند.

هدف این است که یک بازهٔ شش ماهه برای سازمان‌های شغلی در نظر گرفته بشود تا به متقاضیان مهاجرت، تصمیم موقت خود را اعلام کنند، اما هیچ محدودیتی درباره زمان اعلام تصمیم نهایی، وضع نخواهد شد.

x000-72130884-20190619-ik-003-s.jpg

یک نظامنامهٔ تصمیم‌گیری منصفانه

قرار است در کنار تاسیس این دفتر جدید، یک نظامنامهٔ جدید هم اجرا شود.

این نظامنامه، مشابه طرحی است که اکنون در اونتاریو، منیتوبا، و نوا اسکوشیا اجرا می‌شود، و الزامات فرآیند ثبت‌نام برای متقاضیان جدید را مشخص می‌کند. از جمله: فرآیندهای بازبینی داخلی، مدارک کار و صلاحیت‌ها، و دسترسی به سوابق کاری.

مسئولین دولت آلبرتا می‌گویند که این طرح قرار است تعادلی بین حفظ امنیت عمومی و تایید مدارک خارجی برقرار کند.

با این حال، به سازمان‌های قانونی اجازه داده می‌شود تا برای تایید صلاحیت‌ها، اطلاعات تکمیلی مثل تاریخچه استخدام را به جای مدارک شغلی یا تحصیلی رسمی بپذیرند.

این طرح بخشی از مجموعه طرح‌های ۲.۵ میلیون دلاری است که در جریان انتخابات استانی، محافظه‌کارها وعده داده بودند.

قرار بود با اجرای طرح عملیاتی برای تازه‌واردها، حزب محافظه‌کار جلسه‌ای در سطح مقامات عالی برگزار و برای تسهیل کار تازه‌مهاجرین طرح‌های تصویب کند. اجرای برنامه راهبری تازه‌واردین در دولت آلبرتا یکی از آنها بود.

مورد بعدی افزایش وام‌های کم‌بهره برای متخصصینِ مهاجر بود؛ و البته همکاری با دولت فدرال برای تشویق تازه‌مهاجرینِ آلبرتا برای ثبت‌نام در پروسه‌های تایید مدارک و ارزیابی تحصیلی، قبل از حضور ورود به کانادا.

آقای جیسون کِنی می‌گوید که بسیاری از تازه‌واردین به کانادا، احساس می‌کنند که سیستم مهاجرتی به آنها خیانت می‌کند و سرشان کلاه می‌گذارد.

بسیاری مواقع، مهاجرینی که به آلبرتا می‌آیند، فقط برای ماندن و گذران زندگی به مشاغل غیرمرتبط با تخصصشان روی می‌آورند و این منجر به کمرنگ شدن مهارت‌هایشان می‌شود.

کِنی می‌گوید: «این یک ضرر اقتصادی بزرگ است و از منظر پیشرفت، عملا یک هزینهٔ فرصت بزرگ ایجاد می‌کند.»

«در ضمن من بر این باور هستم که تبدیل کردن پزشک‌ها به راننده تاکسی، یک کار غیراخلاقی است. اینکه به عنوان جامعه‌ای پیشرفته و موفق، مردمی با بالاترین صلاحیت و تجربه را به اینجا بیاوریم ولی آنها را درگیر سیستم ناکارآمدمان کنیم، اخلاقی نیست.»

آقای کنی این هشدار را هم به سازمان‌های حرفه‌ای داده است که متوجه سواستفاده‌شان از قدرت قانونی برای ایجاد موانع برای مهاجرین هست، و می‌گوید که اگر با قانون پیشنهادی همراه نشوند، احتمال دارد مجوزشان را از دست بدهند.

منبع: Edmonton Journal