Saturday, April 20, 2024
-5.1 C
Calgary

شروع تبادل اطلاعات مسافرین بین مامورین مرزی کانادا و امریکا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در حرکتی که گفته می‌شود هدف از آن حمایت از «یک مرز قوی، امن و بهینه» است، وزارت امنیت داخلی امریکا (DHS) اعلام کرد که ماموران مرزی کانادا و ایالات متحده اکنون قادرند اطلاعات مختلفی درباره شهروندانِ مسافر بین دو کشور را با هم به اشتراک بگذارند.

طبق اعلام DHS همکاری دو کشور شامل اطلاعاتی نظیر «داده‌های بیوگرافی، مدارک مسافرتی، و دیگر اطلاعات عبور از مرزها» می‌شود.

این مبادلهٔ داده‌ها «به دو دولت کمک می‌کند تا هوشیاری مرزی خود را بالا ببرند و ثبت اطلاعات ورود مسافر، با ثبت اطلاعات خروج او از کشور مبدا، یکسان باشد.»

DHS می‌گوید که این حرکت، فاز سوم توافقنامه مشترک «طرح اقدام فراتر از مرز» است که این دو کشور قبلا امضا کرده‌اند و در ۴ فوریه ۲۰۱۱ توسط پرزیدنت اوباما و نخست وزیر استیون هارپر اعلام شده بود.

هدف این برنامه کمک به ایالات متحده و کانادا برای «تشخیص افرادی که بیش از مجوز حضورشان در یک کشور می‌مانند؛ پایش مداوم افرادی که حکم اخراج برای آنها صادر شده است؛ و تایید برخورداری از الزامات اقامتی توسط درخواست‌دهندگان برای ادامه حضور در برنامه‌های مهاجرتی.»

اولین فاز این برنامه در سال ۲۰۱۲ اجرا شد، زمانی که ایالات متحده و کانادا تبادل اطلاعات مسافرین دیگر کشورها و شهروندان قانونیِ دائمی را در ۴ پایگاه در مرز کانادا-امریکا شروع کردند.

در ادامه، به تاریخ ژوئن ۲۰۱۳، تبادل اطلاعات در تمام پایگاه‌های مرزی، به شکل قانونی در دو کشور تصویب شد تا فاز ۲ این برنامه شروع شود.

حالا فاز ۳ این طرح از راه رسیده که سرپرست وزارت امنیت داخلی امریکا، کوین کِی. مک‌آلینان درباره آن می‌گوید: «همکاری کانادا و ایالات متحده در اجرای این توافق بزرگ مایه افتخار است.»

«تعهد ما به تبادل اطلاعات بین مسافرینی که از مرزمان عبور می‌کنند باعث بهبود امنیت عمومی، شناسایی عوامل خرابکار و افرادی که از ویزای خود تخطی کرده‌اند، خواهد شد و قانون مکتوب را به اجرا در می‌آورد.»

وزیر امنیت عمومی کانادا، رالف گودِیل هم این توافق را «باعث قوی شدن مدیریت مرزهای مشترک» دو کشور دانسته است.

او درباره نگرانی‌های حریم خصوصی که پیرامون این تبادل اطلاعات ابراز شده، می‌گوید: «دولت فدرال مصمم است که همزمان با حفاظت از مرزهای کشور، از حقوق و آزادی‌های فردی هم حفاظت کند و به این منظور حفاظت از حریم خصوصی را در مرکز این طرح خروج/ورود قرار داده است.»

در بیانیهٔ DHS نیز آمده است که فرآیند گردآوری، تبادل و حفاظت از اطلاعات در «تطابق کامل با قوانین و سیاست‌های حریم خصوصی هر کشور» انجام خواهد شد.

منبع: Daily Hive