Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

تغییرات اساسی در قوانین مرزی کانادا و ایالات‌متحده

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کانادا و ایالات‌متحده توافق کردند تا قوانین Safe Third Country Agreement را با هدف جلوگیری از عبور غیرقانونی مهاجران از ورودی‌های غیررسمی ازجمله Roxham Road، در سراسر مرز زمینی مشترک خود اجرا کنند.

براساس اطلاعیه مشترک نخست‌وزیر جاستین ترودو و رئیس‌جمهور جو بایدن، این تغییرات از روز شنبه اجرا می‌شوند. به این ترتیب کسانی که بطور غیرقانونی اقدام به عبور از مرز کنند به نزدیکترین ورودی منتقل خواهند شد.

کانادا همچنین موافقت کرده طی سال آتی و بعنوان بخشی از این توافق 15,000 مهاجر جدید از کشورهای قاره آمریکا بپذیرد.

این توافق پس از اولین سفر رسمی بایدن پس از ریاست‌جمهوری به کانادا حاصل می‌شود.

از سال 2004 براساس توافق Safe Third Agreement (STCA) پناهجویان باید درخواست اقامت خود را در اولین کشور امن که به آن می‌رسند ثبت کنند. بنابراین ماموران مرزی در کانادا پناهجویان وارد شده از مبادی مرزی ایالات‌متحده را بر می‌گردانند. با اینحال از آن‌ها خواسته نشده بود تا پناهجویان را از ورودی‌هایی چون Roxham Road به آمریکا بازگردانند.

براساس داده‌های فدرال سال گذشته حدود 40,000 مهاجر از طریق Roxham Road وارد کانادا شده‌اند. تنها در ماه دسامبر 4,689 پناهجو از این گذرگاه وارد خاک کشور شده که بیش از تمام موارد ثبت شده در سال 2021 است.

روند رو به رشد ورود مهاجران از گذرگاه Roxham Road و دیگر ورودی‌های غیررسمی ازجمله Emerson در مانیتوبا باعث شده تا فشار بیشتری بر جوامع محلی، مخصوصا در مونتریال، وارد شود و بسیاری ازجمله فرانسوا لگو نخست وزیر کبک و پیر پویلیور رهبر حزب محافظه‌کار خواستار بسته شدن Roxham Road شوند.

بگفته یک منبع مطلع مقامات هر دو کشور به دنبال راه‌حلی بودند که بتوان آن را بسرعت اجرا کرد. بنابراین از هرگونه اصلاحات در توافقنامه خودداری کردند تا نیازی به تایید سنا نباشد.

با اینحال همچنان این سوال اساسی پابرجاست که دو کشور چگونه می‎‌خواهند از مرز مشترک 5,000 کیلومتری خود بگونه‌ای محافظت کنند که هیچ مهاجر غیرقانونی از آن عبور نکند.

بگفته پیرل الیادیس، دستیار پروفسور در دانشگاه مک‌گیل و پژوهشگر حوزه حقوق بشر و مهاجرت، افزایش مامور در گذرگاه‌هایی چون Roxham Road بسیار مهم است.

او افزود: “اگر Roxham Road را نداشته باشیم نمی‌توانیم پناهجویان ورودی را ردیابی کنیم. به این ترتیب نام آن‌ها را ندانسته، از وضعیت آن‌ها بی‌اطلاع بوده و در صورت ناپدید شدن آن‌ها قادر به پاسخویی به خانواده‌ها نخواهیم بود.”

این توافق بلافاصله مورد انتقاد برخی قرار گرفت که معتقد بودند امنیت پناهجویان را به خطر انداخته و باعث خواهد شد حمایت موردنیاز را در دو سوی مرز دریافت نکنند.

طی سال گذشته ورود مهاجران غیرقانونی از کانادا به ایالات‌متحده نیز پنج برابر بیشتر شد! براساس داده‌های موجود طی ماه فوریه 628 پناهجو غیرقانونی قصد ورود به ایالات‌متحده از کانادا را داشتند که گشت مرزی همسایه جنوبی آن‌ها را متوقف کرد.

با اینحال این رقم در مقایسه با 220,000 پناهجو دستگیر شده در مرز جنوبی ایالات‌متحده طی ماه دسامبر بسیار ناچیز است.

همزمان ترودو و بایدن بر افزایش اقدامات مشترک برای شناسایی و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر نیز تاکید کردند. در همین راستا کانادا به یک ائتلاف جهانی برای مبارزه با مواد مخدر صنعتی خواهد پیوست.

ازجمله اقدامات دیگر که هر دو رهبر بر آن تاکید کردند ارائه یک جدول زمانی برای شروع نوسازی NORAD یا سیستم دفاع مشترک قاره‌ای، است.

بر این اساس کانادا بخشی از سرمایه‌گذاری 6.94 میلیارد دلاری لازم برای نوسازی دو سیستم نظارت راداری پیشرفته را متقبل می‌شود که قابلیت‌های نظارتی NORAD را در شمال گسترش داده و تهدیدهای مدرن در قطب شمال از طرف دو کشور روسیه و چین را شناسایی می‌کند.

بگفته ترودو اولین سیستم در جنوب آنتاریو مستقر شده و از سال 2028 آغاز به کار خواهد کرد و سیستم بعدی در Canadian High Arctic را تکمیل می‌کند.

نیاز به این سیستم پس از شناسایی بالن‌های جاسوسی چین در آسمان آمریکای شمالی بیش از پیش احساس شده است.

همزمان گفت‌وگو درباره بودجه 7.3 میلیارد دلاری برای حمایت از ورود جنگنده‌های F-35 برای جایگزینی ناوگان هوایی فرسوده کانادا ادامه دارد. این بودجه بهبود امکانات زیرساخت برای اطمینان از سوخت‌رسانی و اسکان پرسنل را هم شامل می‌شود.

در بخشی از این توافق به حمایت از هاییتی بعنوان یکی از مبداهای پناهجویان نیز تاکید شده است. این کشور به دلیل درگیری‌های خشونت‌بار بحران مهاجرت در آمریکای شمالی را تشدید کرده است.

بر این اساس کانادا یک بودجه 100 میلیون دلاری اضافی برای پشتیبانی و ارسال تجهیزات نظامی بیشتر به نیروی پلیس ملی هاییتی اختصاص خواهد داد.

ترودو و بایدن وعده تشکیل یک کارگروه انرژی مشترک و یکساله به ریاست وزیر دارایی کریستیا فریلند و هماهنگ‌کننده ویژه ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده برای ایجاد زیرساخت‌های جهانی را داده‌اند. این گروه بر انرژی‌ها تجدیدپذیر، وسایل حمل‌ونقل الکتریکی، مواد معدنی حیاتی و انرژی هسته‌ای تمرکز خواهد کرد.

منبع: Global News