Thursday, April 18, 2024
1.2 C
Calgary

ناسا به دنبال سیارکی از جنس طلا که می‌تواند همه مردم زمین را میلیاردر کند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

سازمان فضایی امریکا (NASA) چشم به سیارکی در منظومه شمسی دوخته که آنقدر طلا در خود دارد که می‌تواند تک تک مردم روی زمین را تبدیل به یک میلیاردرِ دلاری کند.

این سیارک که با نام Psyche 16 شناخته می‌شود، اینک بین مدارهای دو سیارهٔ مریخ و مشتری است و از فلزاتی نظیر طلا، پلاتین، آهن و نیکل تشکیل شده است.

در مجموع، ارزش فلزات این سیارک را ۱۰,۰۰۰ کوادریلیون دلار تخمین می‌زنند. هر ۱ کوادریلیون مساوی است با ۱,۰۰۰ تریلیون. پس با یک محاسبه سر انگشتی، ارزش Psyche 16 مساوی است با «۱۰ هزار هزار تریلیون دلار». برای مقایسه، جالب است بدانید که ارزش اقتصاد کل دنیا مساوی است با ۷۵.۵ تریلیون دلار.

ارزش Psyche 16 حدودا ۱۳,۲۵۰ برابر ارزش اقتصاد کل کشورهای جهان است.

این یعنی اگر کسی بتواند سیارک مذکور را به زمین منتقل کند، قیمت تمام دارایی‌ها و فلزات و اصولا ساختار اقتصاد جهانی زیر و رو خواهد شد چرا که به یک باره عرضهٔ طلا، با افزایشی افسانه‌ای روبرو می‌شود.

دچار اشتباه نشوید، Psyche 16 به تازگی کشف نشده است. رصد این سیارک که قطر آن ۲۰۰ کیلومتر است، به سال ۱۸۵۲ بر می‌گردد و شانزدهمین سیارک کشف شده در تاریخ نجوم است. اما تاثیر طوفانی آن بر اقتصاد زمین را به تازگی یکی از معدن‌کاوان با سابقه به ما گوشزد کرده است.

Psyche

تب طلای قرن ۲۱

آقای اسکات مور، که رییس EuroSun Mining است می‌گوید طلای خامی که داخل این سیارک وجود دارد می‌تواند تهدیدی بزرگ برای صنعت طلا بر روی زمین باشد.

او در مصاحبه با Oil Price قضیه را اینچنین باز می‌کند:

«غول‌های بازار طلا امروز صدها معدن پربازده را در چهارگوشه دنیا اداره می‌کنند. اما تولید طلای آنها که هر سال فقط ۱۲۵ تُن است. این در مقایسه با آنچه در فضا سرگردان است، هیچ هم نیست.»

ناسا قصد دارد در تابستان ۲۰۲۲ ماموریت اکتشافی خود را برای این سیارک شروع کند. این ماموریت که Discovery نام گرفته با رسیدن فضاپیما به Psyche 16 در سال ۲۰۲۶ به نتیجه خواهد رسید.

اما آوردن چنین سیارکی به سمت زمین، داستان جداگانه‌ای را دارد. ارزش آن به قدری زیاد است که اقتصاد دنیا را دچار تزلزل خواهد کرد و خوشبختانه ناسا با هدف اقتصادی این ماموریت را انجام نمی‌دهد و صرفا اهداف علمی دارد.

معمولا سیارک‌ها محصول برخوردهایی‌اند که در جریان شکل‌گیری یک منظومهٔ خورشیدی به وقوع پیوسته‌اند. به بیان ساده‌تر، بررسی آنها می‌تواند اطلاعات با ارزشی درباره فرآیند شکل‌گیری هستهٔ زمین و هستهٔ دیگر سیارات به ما بدهد.

اما در بخشی دیگر از صحنهٔ اکتشافات فضایی، دو شرکت استخراج فضایی، از سال ۲۰۱۵ که مالکیت سیارک‌ها قانونی شد، دارند خود را آمادهٔ اکتشاف‌های معدنی در ورای زمین می‌کنند.

این دو که Deep Space Industries و Planetary Resources نام دارند، چشم به سیارک دیگری به نام 2011UW158 دوخته‌اند که اندازه آن دو برابر برج لندن است و ارزشش ۵.۷ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود.

منبع: Fox News