Thursday, April 25, 2024
14.5 C
Calgary

رشد چشمگیر مشارکت نیروی کار خارجی در صنعت تکنولوژی کانادا در مقایسه با آمریکا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

صنعت تکنولوژی در ایالات‌متحده فوق‌العاده پررونق است. اما تعداد نیروی کار خارجی شاغل در این صنعت به هیچ وجه زیاد نیست.

دلیل این موضوع نیز آن است که با وجود نیاز مبرم این کشور به نیروی کار بسیار ماهر در زمینه تکنولوژی، سیستم مهاجرتی آمریکا هر روز رفتار خود با مهاجران را سخت‌تر و نامهربان‌تر می‌کند.

هرچند از ابتدای سال 2018 سهم نیروی کار خارجی در صنعت تکنولوژی ایالات‌متحده ثابت باقی مانده، اما بر اساس داده‌های جدید که از سایت Indeed استخراج شده‌اند، به طور طبیعی این نرخ باید هم‌اکنون افزایش پیدا می‌کرد.

به گفته اندرو فلاورز که اقتصاددان سایت Indeed است، اگر تنها به بازار قدرتمند شغلی ایالات‌متحده نگاه کنیم، قاعدتا باید انتظار رشد نرخ نیروی کار خارجی در صنعت تکنولوژی آمریکا را داشت.

در سال گذشته میزان مشارکت نیروی کار خارجی در صنعت تکنولوژی کانادا نیز بر اساس داده‌های سایت Indeed ثابت بوده، اما در کانادا شاهد نرخ بالاتری به نسبت آمریکا هستیم. در ماه مه 14 درصد از شاغلین این صنعت در کانادا خارجی بودند، در حالی که تنها 9 درصد از مشاغل بخش تکنولوژی ایالات‌متحده در اختیار نیروی کار خارجی بود.

در چهار سال گذشته شاهد رشد چشمگیر مشارکت نیروی کار خارجی در صنعت تکنولوژی کانادا بوده‌ایم و این میزان 55 درصد رشد داشته است. متاسفانه داده‌های مربوط به مشارکت نیروی کار خارجی در آمریکا برای این بازه زمانی وجود ندارد و نمی‌توانیم مقایسه‌ای بین این دو کشور انجام دهیم.

یکی از دلایل اصلی که موجب بدست آمدن این نرخ‌های پایین در ایالات‌متحده شده قوانین سخت مهاجرتی است. به عنوان مثال ویزای آن دسته از نیروی کار خارجی که از نوع H-1B بود پس از اجرای دستور رییس‌جمهور دونالد ترامپ در سال 2017 مبنی بر خرید کالای آمریکایی و استخدام نیروی کار آمریکایی دیگر امکان استفاده در این کشور را نداشت. همچنین افزایش موانع و زمان برای طی کردن فرایند مهاجرت به آمریکا که هم‌اکنون به ماه‌ها و حتی سال‌ها رسیده باعث شده تا برخی از نیروی کار تکنولوژی، ایالات‌متحده را از لیست مقاصد کاری خود خط بزنند.

برخی از متخصصان می‌گویند که ایالات‌متحده و کانادا از یک فقدان در نیروی کار بومی و ماهر رنج می‌برند که ادامه رشد صنایع تکنولوژی آن‌ها را تهدید می‌کند. اما همزمان با سخت‌تر شدن شرایط ورود نیروی کار خارجی به این صنعت در آمریکا، کانادا سیاست‌های خود برای مهاجرت نیروی کار بخش تکنولوژی را تسهیل کرده است. همین امر باعث شده تا هم‌اکنون کانادا به یک قطب تکنولوژیکی تبدیل شود. اخیرا تعدادی از شرکت‌های تکنولوژی آمریکایی مانند آمازون و مایکروسافت اقدام به گسترش دفاتر خود در کانادا کرده‌اند. به نظر این شرکت‌ها گسترش دفاتر در کانادا به نسبت مجادله با سیستم سفت ‌و سخت مهاجرتی ایالات‌متحده ساده‌تر است. همین موضوع نشان می‌دهد که ترس از ورود مهاجران و تصاحب جایگاه‌های شغلی نه‌تنها باعث رشد مشاغل در آمریکا نشده، بلکه موجب فرار برخی از موقعیت‌های شغلی آمریکا به خارج از مرزها نیز شده است.

به این ترتیب شرایط کنونی به چالشی برای پیشرفته‌ترین صنعت ایالات‌متحده تبدیل شده است. از اینرو مدیران اجرایی بسیاری از شرکت‌های تکنولوژی خواستار اجرای اصلاحاتی در قوانین مهاجرتی آمریکا شده‌اند.

سالهاست که شرکت‌های تکنولوژی از دولت آمریکا می‌خواهند تا فرایند مهاجرت را ساده‌تر کند و سهم دریافت گذرنامه H-1B را بالا ببرد. از سال 2006 تاکنون تنها 85،000 عدد از این گذرنامه‌ها صادر شده که تنها قادر است سهم اندکی از بازار کار ایالات‌متحده را تامین کند.

چالش‌های شرکت‌های تکنولوژی کوچک‌تر اساسی‌تر نیز هست

بن اشمیت که معاون امنیت اطلاعات Swolla، شرکتی واقع در لووا و فعال در زمینه پرداخت‌های آنلاین است به ریکود گفت: شما برای پیدا کردن نیروی کار کاملا خاص، بسیار ماهر و مناسب برای رفع نیازهای خود باید تا جای ممکن کاندیداهای مختلف را بررسی کنید. پیدا کردن یک نیروی کار ماهر با دانش پیشرفته در زمینه رمزنگاری بسیار دشوار است. حدود یک سال‌ونیم پیش شرکت ما شخصی عالی را در این زمینه پیدا کرد و برای استخدام او در شرکت احتیاج به ویزای H-1B داشتیم. او تجربه کار در یک شرکت رمزنگاری معروف را داشت و تمام نیازهای ما را رفع می‌کرد.

در نهایت Dwolla توانست این استخدام را نهایی کند زیرا این شرکت که بیش از 100 نفر نیروی کار دارد تجربه کافی در زمینه دریافت ویزای H-1B را داشت و در اولین تلاش خود موفق به اخذ آن شد. پروسه اخذ این ویزا ممکن است تا دو سال طول بکشد و برخی از شرکت‌ها مجبور شده‌اند حتی تا 9 بار برای آن درخواست دهند.

در مقابل بارت لورنگ که موسس و مدیرعامل Fullcontact است موفقیت کمتری در زمینه دریافت این ویزا داشته است. این شرکت دارای دفاتری در لیتوانی، هند و تلاویو است و پس از یک مدت افراد ماهر را به دفتر خود در کلرادو منتقل می‌کند. اخیرا این شرکت دچار مشکلات بسیاری برای دریافت ویزای H-1B شده و به دلایل گوناگون مانند نداشتن شهروندی ایالات‌متحده، نداشتن تخصصی خیلی خاص و یا سطح تحصیلات کافی قادر به انتقال نیروی کار خود به آمریکا نبوده است.

آقای لورنگ می‌گوید: در دو سال گذشته شرایط بدتر شده و ما تقریبا دست از تلاش برداشته‌ایم. هم‌اکنون ما بر خلاف استراتژی‌های اولیه شرکت در حال افزایش نیروی کار خود در کشورهای دیگر هستیم. ما در ابتدا قصد انتقال شغل به آمریکا را داشتیم اما شرایط این اجازه را به ما نمی‌دهند.

سیاست‌های ترامپ بطور سازمان‌یافته باعث سخت‌تر شدن مهاجرت به آمریکا شده‌اند. این سیاست‌ها با تدوین معیارهای سخت‌تر، درخواست مدارک بیشتر و به طور کلی طولانی‌تر کردن فرایند درخواست مهاجرت به این مشکلات دامن زده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش سالانه اداره خدمات شهروندی و مهاجرت آمریکا تعداد ویزاهای پردازش شده افزایش پیدا کرده، اما نرخ ویزاهایی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند با کاهش روبرو شده است.

به گفته سارا پیرس که تحلیلگر موسسه سیاست مهاجرت think tank است، این گزارش نشان می‌دهد که اداره مهاجرت آمریکا تقاضاهای بیشتری را به نسبت گذشته مورد بررسی قرار می‌دهد. با اینحال زمانی که به این آمار به صورت مجموعی از درخواست‌های رد شده و درخواست‌های جدید نگاه می‌کنیم مشخص می‌شود که تعداد درخواست‌های جدید کاهش پیدا کرده است.

هند که بیشترین میزان دریافت ویزای H-1B را به خود اختصاص داده بین سال‌های 2018 تا 2019 شاهد کاهش 8 درصدی در میزان علاقه نیروی کار خود برای مهاجرت به ایالات‌متحده بوده است. در همین زمان نرخ درخواست از کشورهای آلمان، فرانسه و روسیه بیش از 25 درصد رشد داشته است.

به گفته پیرس این احتمال وجود دارد که شرکت‌های آسیب دیده به خاطر سیاست‌های مهاجرتی جدید همان گروهی باشند که بیشترین تعداد نیروی کار هندی را جذب می‌کردند و همین موضوع باعث کاهش نرخ ورود نیروی کار از این کشور شده باشد.

همزمان با این کاهش در ورود نیروی کار هندی به ایالات‌متحده، سهم این نیروی کار ماهر در کانادا در حال افزایش است. به این ترتیب شاید سیاست‌های مهاجرتی جدید ترامپ بیشترین سود را نه متوجه مردم آمریکا، بلکه متوجه همسایه شمالی خود می‌کند!

منبع: vox