Friday, April 19, 2024
-1.3 C
Calgary

تسهیل شرایط دریافت وام مسکن با کاهش نرخ stress test

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بانک کانادا نرخ مورد استفاده در stress test وام را برای تعیین توانایی وام‌گیرندگان در پرداخت وام تعیین کرده است. حال برای اولین بار در سه سال گذشته شاهد کاهش این نرخ هستیم.

هم‌اکنون نرخ معیار پنج‌ساله بانک‌ مرکزی برای بهره‌مندی از وام از میزان 5.34 درصد پیشین به 5.19 درصد کاهش پیدا کرده است. این اولین کاهش مشاهده‌ شده در نرخ وام ثابت پنج‌ساله از سپتامبر 2016 تا به امروز است. در سپتامبر 2016 نیز این نرخ از میزان 4.74 به 4.64 درصد کاهش پیدا کرد، اما از آن زمان شاهد افزایش نرخ با روندی آرام بوده‌ایم.

نرخ صلاحیت برای بهره‌مندی وام در stress test ها برای وام‌های با بیمه و بدون ‌بیمه (insured and uninsured) مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرخ پایین‌تر بدین معنا است که وام‌گیرندگان می‌توانند راحت‌تر شرایط بهره‌مندی وام موردنظر خود را کسب کنند.

شری کوپر که اقتصاددان ارشد مراکز Dominion Lending است در یک بیانیه گفت: این کاهش 15 امتیازی در نرخ بهره‌مندی، قادر نیست شرایط بازار مسکن در نواحی ملتهب و درگیر رکود را تغییر دهد. با اینحال انتظار می‌رود که موجب افزایش جو روانی مثبت در میان خریداران شود. این کاهش نرخ باید در برخی نواحی کوچکتر نیز اعمال شود که در پنج سال گذشته دارای پایین‌ترین رشد دریافت وام بوده‌اند.

فروش خانه در سال گذشته و پس از معرفی قوانین جدید stress test از سوی دولت فدرال برای دریافت وام‌های بدون ضامن و وام‌هایی با پرداخت اولیه بیش از 20 درصد قدری کاهش پیدا کرد. همزمان تعداد وام‌های پرداختی با قدری رشد روبرو شد.

این stress test ها نیاز به داشتن خریداران بالقوه‌ای دارند که بتوانند ثابت کنند در صورت بالا رفتن نرخ بهره و یا کاهش درآمدها همچنان قادر به پرداخت اقساط وام خود هستند. نرخ معیار پنج‌ساله بانک کانادا با محاسبه نرخ‌های پیشین ثبت شده در شش بانک بزرگ کشور بدست می‌آید.

از تاریخ 1 ژانویه 2018 وام‌گیرندگان برای آن‌که مشمول دریافت یک وام بدون‌ ضامن شوند، باید ثابت کنند که در صورت بالا رفتن نرخ بهره به میزان بیش از دو درصد بیشتر از نرخ بهره توافق شده و یا نرخ معیار پنج‌ساله بانک مرکزی، همچنان قادر به پرداخت اقساط خود هستند.

در حال حاضر stress test موجود این شرط را در خود دارد که خریداران خانه با پرداخت اولیه کمتر از 20 درصد که به دنبال دریافت یک وام بدون ضامن می‌گردند باید بتوانند شرایط نرخ معیار بازپرداخت پنج‌ساله وام بانک مرکزی را دارا باشند.

به گفته یکی از قانون‌گذاران مالی فدرال قوانین سختگیرانه‌تر جدید قصد دارد میزان پرداخت وام را کاهش دهد و تا حدی از ریسک موجود در بازار کم کند.

در همین حال طی ماه‌های اخیر نرخ فروش خانه همزمان با پایین‌تر آمدن نرخ‌های وام بهبود پیدا کرده است.

با این وجود روز پنجشنبه انجمن املاک و مستغلات اونتاریو در یک تقاضانامه خواسته تا قدری از سختگیری قوانین جدید وام کاسته شود. آن‌ها می‌گویند که باید تغییر سیاست‌های جدیدی نیز برای مقابله با روند نزولی مالکیت خانه اتخاذ گردد.

تیم هوداک که مدیر اجرایی ارشد در OREA است در نامه‌ای به قانون‌گذاران فدرال گفته که اتاوا باید مجددا وام‌های 30 ساله و دارای بیمه را بازگرداند، نرخ‌های بهره stress test را کاهش دهد و test را به طور کلی برای کسانی که وام خود را با وام‌دهنده‌ای دیگر تجدید می‌کنند، حذف کند.

در حال حاضر وام‌گیرندگانی که به دنبال تجدید وام‌های خود هستند در صورت تغییر دادن وام‌دهنده مشمول stress test ها می‌شوند، اما اگر با وام‌دهنده فعلی خود باقی بمانند دیگر مشمول stress test نیستند.

در نامه‌ای که ماه مه به قانون‌گذاران فرستاده شده، مدیر ارشد اجرایی شرکت املاک و وام کانادا از وضع قوانین سختگیرانه‌تر حمایت کرده و تاکید داشته که stress test دقیقا به وظایفی که از آن انتظار می‌رود عمل می‌کند.

منبع: globalnews