Friday, March 29, 2024
-5.3 C
Calgary

کشف سنگ 1.5 میلیارد ساله حین حفاری در تورنتو

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

عملیات عمرانی در مناطق شهری همیشه مخصوصا کلان‌شهرهایی همچون تورنتو موجب ناراحتی تعداد زیادی از شهروندان می‌شود. اما گاهی اوقات در همین عملیات چیزهایی عجیب و گرانبها در زیر پوست شهر کشف می‌گردند.

اخیرا حین اجرای پروژه جایگزین کردن لوله‌های آب 142 ساله در Bloor Street Wet حد فاصل خیابان Bathurs و خیابان Spadina یک سنگ بسیار قدیمی در زیر زمین یافت شده که به گفته کارشناسان قدمت آن بسیار زیاد است.

برآورد می‌شود که این سنگ 2،000 کیلوگرمی و گرانیتی بین 1.2 تا 1.5 میلیارد سال قدمت داشته باشد.

پروفسور جوزف دزلوجز از دانشگاه تورنتو می‌گوید که این سنگ احتمالا همزمان با ایجاد دریاچه Iroquois و بین 12 تا 15 هزار سال پیش با حرکت یخچال‌ها، از خلیج Georgian به این نقطه جابجا شده است.

جالب اینجاست که قرار است همزمان با احداث لوله‌های آب جدید، مسیری پارکت نیز در خیابان Bloor ساخته شود که دارای مبلمان و نیمکت‌هایی حجاری شده از جنس گرانیت خواهد بود.

به گفته شرکت طراحی شهری DTAH که مسئول ساخت این نیمکت‌های گرانیتی است، سنگ‌های موردنیاز برای ساخت آن‌ها از ماه‌ها پیش از یک معدن تهیه شده‌اند. این نیمکت‌ها توسط رابرت کرم حجاری شده و دارای ظاهری یکپارچه و هماهنگ با پارکت‌های طراحی شده توسط DTAH است.

مایک لیتون که از اعضای شورای شهر است در پاسخ به این پرسش که آیا این سنگ کهنسال می‌تواند به عنوان بخشی از عناصر تزیینی این پارکت در محل نصب شود یا خیر گفت که این موضوع در حوزه تصمیم‌گیری BIA است.

او در توییتر گفت: من حتما این موضوع را با آن‌ها مطرح خواهم کرد. در صورتی که قبول نکنند فضای وسیعی برای نصب آن در پارک محلی وجود دارد.

منبع: blogto