Thursday, April 25, 2024
10.1 C
Calgary

کانادا به انحصار بازار داروی ایالات‌متحده پایان خواهد داد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

روز چهارشنبه دولت ترامپ اعلام کرد که یک سیستم برای اعطای مجوز واردات قانونی داروهای تجویزی و ارزان‌تر از کانادا را برای شهروندان آمریکا ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب ممنوعیت دیرینه‌ای که برای تقویت صنعت سیاسی و قدرتمند داروی آمریکا وضع شده بود، قدری تضعیف خواهد شد.

وزیر بهداشت و خدمات انسانی الکس آذر صبح روز چهارشنبه این خبر را اعلام کرد. تا قبل از این دولت‌های پیشین بنا به دلایلی همچون محافظت از بیماران در برابر داروهای تقلبی و غیراستاندارد بر اهمیت حمایت از صنعت تولید داروی داخلی تاکید می‌کردند.

آذر که خود قبلا مدیر اجرایی صنعت دارو بوده می‌گوید که با این سیستم جدید بیماران آمریکایی می‌توانند داروهای موردنیاز خود را به صورت ایمن و ارزان و با نظارت وزارت غذا و دارو وارد کنند. بنا به پیشنهاد دولت ایالت‌ها می‌توانند به فروشندگان عمده و داروخانه‌ها اجازه دهند با دریافت مجوز FDA به وارد کردن برخی از داروها که در ایالات‌متحده نیز وجود دارند، اقدام کنند.

هنوز مشخص نیست بیماران و مصرف‌کنندگان آمریکایی تاثیرات مثبت این طرح جدید را از چه زمانی لمس خواهند کرد.

بسیاری از بیماران برای کنترل فشار خون بالا و یا افزایش قند خون خود از داروهای ارزان قیمت و عمومی استفاده می‌کنند. با این حال نگرانی در مورد قیمت بسیار بالای داروهای بیماری‌های خاص مانند سرطان وجود دارد که گاهی به 100،000 دلار و یا بیشتر نیز می‌رسید. علاوه بر این داروهایی مانند انسولین که برای سال‌ها در دسترس بیماران بوده‌اند به تازگی آنچنان رشد قیمت سرسام‌آوری داشته‌ که بیماران مبتلا به دیابت را مجبور به جیره‌بندی دوزهای مصرفی خود کرده است.

آذر طی یک بیانیه که در آن به تقدیر از دونالد ترامپ بابت پافشاری بر صدور مجوز واردات پرداخته می‌گوید: سال‌های طولانی است که بیماران آمریکایی هزینه‌های بسیار زیادی را بابت تهیه داروهایی که در سایر کشورها با قیمت‌های ارزان‌تر وجود دارند پرداخته‌اند.

این اقدام دولت همزمان با رشد شکایت مصرف‌کنندگان بابت قیمت بالای داروها و نیز وضع مقررات جدید از طرف هر دو جناح کنگره به منظور تامین هزینه‌های دارو انجام شده است.

ترامپ از لایحه سنا برای وضع سقف هزینه‌های دارو برای دارندگان Medicare حمایت می‌کند. به موجب این لایحه تولیدکنندگان دارو باید در صورت افزایش بیش از حد قیمت داروها (رشد بیش از نرخ تورم) تخفیف‌هایی را برای این برنامه لحاظ کنند. نمایندگان دموکرات مجلس در تلاش هستند تا به لایحه‌ای برای معامله مستقیم درباره قیمت‌ها به نمایندگی از میلیون‌ها سالمند ثبت‌نام شده در این برنامه تجویز دارو، رای دهند. دولت ترامپ نیز به طور جداگانه در حال پیگیری وضع مقرراتی است که هزینه دارندگان Medicare برای داروهای تجویز شده در مطب پزشکان را با قیمت‌های جهانی و پایین‌تر محاسبه خواهد کرد.

چاک گرازلی که رییس هیئت نظارت بر برنامه Medicare است در توییتر خود گفته که واردات دارو می‌تواند منجر به کاهش قیمت داروها شود. البته به گفته او سلامت این داروها باید پیش از هر چیز به تایید FDA برسد.

ترامپ در حال حاضر در تلاش است تا سمت ریاست جمهوری خود را برای چهار سال دیگر تمدید کند. او در کمپین‌های انتخاباتی خود بر پایین آوردن قیمت داروهای تجویزی به عنوان یکی از اهداف اصلی دولت آینده مانور زیادی داده است. او به عنوان یک کاندیدا به آمریکایی‌ها وعده داده تا امکان واردات داروهای تجویز شده را به آن‌ها بدهد و اخیرا نیز از یک قانون ایالت فلوریدا که به ساکنین اجازه می‌دهد به داروهای تولیدی در کانادا دسترسی داشته باشند، حمایت کرده است.

در کشورهای دارای اقتصاد پیشرفته دولت با کنترل کامل و وضع قیمت‌ها مانع از افزایش قیمت دارو می‌شود. اما از آن‌جایی که برنامه Medicare ایالات‌متحده مجاز به معامله با شرکت‌های داروسازی نیست، این امکان وجود ندارد.

برخی از متخصصان نسبت به تاثیر مثبت صدور مجوز واردات دارو از کانادا دچار شک و تردید هستند. بخشی از این نگرانی‌ها از آن‌جا نشات گرفته که مشخص نیست آیا تولیدکنندگان کانادایی دارای ظرفیت کافی برای رفع نیازهای بازاری بزرگتر مانند ایالات‌متحده هستند یا خیر.

با این حال گروه‌های مصرف‎کننده به شدت از این ایده حمایت کرده‌اند و می‌گویند باز شدن مرزها برای واردات دارو موجب فشار بر تولیدکنندگان آمریکایی می‌شود و آن‌ها را مجبور خواهد کرد تا قیمت‌های خود را کاهش دهند. علاوه بر این آن‌ها می‌گویند که صنعت دارو یک تجارت جهانی است و بسیاری از مواد اولیه به کار رفته در داروهای تولید شده در آمریکا باید در خارج تولید و سپس وارد شوند.

در گذشته لابی صنعت دارو، محققان دارو و تولیدکنندگان آمریکا همواره در ناکام گذشتن تلاش‌های پیشین در واشنگتن برای صدور مجوز واردات موفق بوده‌اند. آن‌ها همیشه بر این نکته تاکید کرده‌اند که بیماران را باید از دریافت داروهای تقلبی و غیراستاندارد در امان نگاه داشت.

منبع: globalnews