Wednesday, April 17, 2024
2.1 C
Calgary

ناراحتی والدین و دانش‌آموزان آلبرتایی از تعویق بورسیه‌های تحصیلی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دانش‌آموزانی که قرار است از ماه سپتامبر به یکی از دانشگاه‌های آلبرتا بروند ممکن است نتوانند برای پرداخت شهریه و یا هزینه‌های مسکن از بورسیه‌‌های اختصاصی استفاده کنند. بر اساس گزارش‌ها سیستم برنامه‌های بورسیه استان تا اواخر پاییز غیرفعال شده است.

لایزا یانگ که یک دانشمند سیاسی در دانشگاه کلگری است و فرزندش به تازگی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده در توییتر به این شرایط واکنش نشان داده و توجهات را به آن جلب کرده است.

او در پیامی نوشته که برنامه‌های بورسیه استانی Rutherford قرار بوده از 1 آگوست آغاز شوند. اما زمانی که روز یکشنبه برای آگاهی درباره زمان بازگشایی برنامه به سایت مراجعه کرده متوجه شده که تمام برنامه‌های بورسیه 2019-2020 تا اواخر فصل پاییز آغاز به کار نخواهند کرد.

در این وبسایت گفته شده: تلاش‌ها برای اعمال تغییرات و بروزرسانی‌های برای تسهیل برنامه‌‌ها و پرداخت‌های جوایز و بورسیه‌ها در جریان است. ما به سختی در حال پیشبرد اقدامات برای رسیدن به این هدف هستیم و پیشبینی می‌کنیم سیستم جدید از اواخر پاییز عملیاتی شود.

با این حال هنوز امکان دریافت وام برای دانشجویان وجود دارد.

یک روز بعد از این خبر یکی از سخنگویان دولت به سوالات خبرگزاری CBC پاسخ داد. او پیش از هر چیز تاکید کرد که برنامه‌های اعطای بورسیه متوقف نشده‌اند.

لوری چندلر در یک ایمیل گفت: بروزرسانی‌های تکنولوژیک مورد بحث از سال 2018 آغاز شده‌اند. دانشجویان معمولا بعد از تاریخ 1 آگوست برای ثبت‌نام بورسیه‌ها اقدام می‌کنند و در اواخر ماه اکتبر و فصل بهار مبلغی به آن‌ها اعطا می‌شود. ما می‌دانیم که دانشجویان و خانواده‌ها مایل هستند درخواست‌های خود را ارائه کنند و امیدواریم هرچه سریع‌تر بروزرسانی‌های سایت به اتمام برسند.

دیمیتریوس نیکولائیدز که وزیر آموزش پیشرفته است نیز نکاتی که چندلر به آن‌ها اشاره کرده را مجددا در توییتر تکرار کرده است.

سوالی که مطرح شده آن است که چرا خبر تعویق بورسیه‌ها تا هفته جاری در سایت قرار داده نشده بود. والدین به خبرگزاری CBC گفته‌اند که دو هفته پیش در این وبسایت گفته شده بود ثبت‌نام برنامه‌های بورسیه از 1 آگوست آغاز خواهد شد. چرایی این موضوع سوالی است که هنوز پاسخی به آن داده نشده است.

برخی نیز در توییتر درباره زمان‌بندی این برنامه‌ها سوالاتی را مطرح کرده‌اند.

بت الن که مشاور مدرسه است در توییتی پرسیده که چرا این تعویق زودتر اعلام نشده است. او می‌افزاید: چرا مدارس و مشاوران مدرسه زودتر درباره این تعویق مطلع نشده‌اند تا بتوانند برنامه‌ریزی بهتری برای بودجه دانش‌آموزان و خانواده‌ها ارائه دهند؟ از آن‌جایی که بنده یکی از مشاوران مدرسه هستم با اطمینان می‌گویم که به ما درباره این برنامه‌ها هیچ اطلاعی داده نشده است.

آرون فیچت که معلم و از حامیان حزب NDP هست نیز نظرات خود را اعلام کرده است. او در توییتی گفته: شرکت‌های بسیار سودآور آلبرتا نیازی به انتظار برای دریافت تخفیف‌های بسیار بزرگ مالیاتی ندارند، اما دانش‌آموزانی که برای دریافت بورسیه‌ها به سختی تلاش می‌کنند حال باید منتظر باشند تا ببینند آیا دولت آن‌ها را حمایت خواهد کرد یا خیر.

هر ساله میلیون‌ها نفر از بورسیه‌ها استفاده می‌کنند

بورسیه Alexander Rutherford هر ساله هزاران دانش‌آموز آلبرتایی را تحت پوشش قرار می‌دهد و برای دهه‌ها است که به عنوان یک کمک‌هزینه مالی برای دانش‌آموزان استان که نمرات بالایی کسب می‌کنند به حساب می‌آید.

دانش‌آموزان در صورتی که میانگین نمره حداقل 75 درصد را در تمام سال‌های دبیرستان داشته‌ باشند قادر هستند تا سقف 2،500 دلار را از بورسیه Rutherford دریافت کنند. حداکثر کمک مالی نیز به کسانی داده خواهد شد که در سال‌های 10، 11 و 12 میانگینی بیش از 80 درصد را کسب کرده باشند.

این بورسیه تنها یکی از ده‌ها برنامه بورسیه‌ای است که فعلا به تعویق افتاده‌اند.

یانگ می‌گوید: برنامه بورسیه Alexander Rutherford سال‌هاست که به حیات خودش ادامه می‌دهد و برای همین جایگاه مهمی در برنامه‌ریزی تحصیلی افراد پیدا کرده است.

کیتلین کارتر برای گذراندن سال اول تحصیل خود در دانشگاه Lethbridge بر روی این بورسیه حساب کرده بود. او شرایط آن را دارد که مبلغ 2،500 دلار را به طور کامل دریافت کند.

کارتر می‌گوید: پس از آن‌که درباره این تعویق مطلع شدیم تا حد زیادی برنامه‌های ما بهم ریخت و مجبور شدیم درباره تبعات این اتفاق و تاثیر آن فکر کنیم.

او هم‌اکنون دارای دو شغل است و دو بورسیه دیگر نیز دریافت کرده تا بتواند شهریه دانشگاه خود را بپردازد. اما او می‌گوید در صورتی که می‌دانست این برنامه به تعویق می‌افتد به این زودی از خانواده‌اش استقلال مالی پیدا نمی‌کرد. او می‌افزاید: این شرایط واقعا ناامید کننده است. این برنامه بورسیه برای دهه‌هاست که در حال فعالیت است و حال باید ناگهان متوقف شود.

لوری هارسم می‌گوید که یکی از پسرهای او دو سال پیش بورسیه Rutherford را دریافت کرده بود و حتی همسرش نیز بیست سال پیش در زمان ورود به دانشگاه از این بورسیه استفاده کرده است. به همین دلیل پسر کوچکش لوی هارسم نیز در دبیرستان به سختی تلاش کرده تا بتواند شرایط بهره‌مند شدن از بورسیه و دریافت کمک‌هزینه را برای سال اول تحصیل خود پیدا کند.

اما او می‌افزاید که روز جمعه لوی متوجه شد این اتفاق نخواهد افتاد. مادر او نیز همانند یانگ به طور شانسی متوجه می‌شود که برنامه بورسیه باز نخواهد شد. پیش از آن هیچ اطلاعی به دانش‌آموزان در اینباره داده نشده بود.

مادر او می‌گوید: لوی بسیار ناراحت و سرشکسته شد، زیرا سال‌ها بود که به دریافت این بورسیه فکر می‌کرد. بدون شک ده‌ها هزار دانش‌آموز دیگر نیز وجود دارند که تصور می‌کردند این ماه می‌توانند درخواست خود را ارسال کنند.

حال لوری و پسرش به دنبال ارسال درخواست و دریافت سایر بورسیه‌های مالی غیراستانی هستند تا شانس ورود به دانشگاه او برای ماه آینده به خطر نیافتد.

با اینحال بسیاری از دیگر دانش‌آموزان احتمالا شانس حضور در دانشگاه را پیدا نخواهند کرد.

لوری می‌گوید: من نگران آن هستم که بسیاری از این دانش‌آموزان تنها در صورت دریافت سایر کمک‌هزینه‌ها قادر به رفتن به دانشگاه باشند، و همین موضوع شرایط را برایشان سخت کند.

قرار است در اواخر ماه اکتبر بودجه استانی آلبرتا اعلام شود، و لوری می‌گوید این نگرانی وجود دارد که برخی از بورسیه‌ها از آن حذف شده باشند. او می‌افزاید: بدون شک در صورت نبود این بورسیه‌های مالی شرایط برای بسیاری از دانش‌آموزان سخت خواهد شد و خیلی از آن‌ها امکان ادامه تحصیل را نخواهند داشت.

او نامه‌ای به MLA نوشته تا مراتب نگرانی خود را اظهار دارد و درخواست کند برنامه بورسیه هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود. او همچنین درخواست کرده که دانش‌آموزان سود ناشی از تاخیر دولت در پرداخت کمک‌های مالی را نیز دریافت کنند.

دیوید ایگن که از منتقدان آموزش پیشرفته در حزب مخالف است گفته که نیکولائیدز باید هرچه سریع‎‌تر اطمینان حاصل کند که این پول به دانش‌آموزان داده خواهد شد. او می‌افزاید: دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل در مقاطع عالی بر روی این پول حساب می‌کنند.

برنامه کارآموزی نیز به تعویق افتاده است

بورسیه تنها برنامه مالی استانی نیست که فعلا پذداخت آن منتفی شده است.

برنامه کارآموزی خدمت به جامعه نیز که کمک مالی 1،000 دلاری به دانشجویانی می‌کرد که کارآموزی کوتاه‌مدت خود برای سازمان‌ها را به پایان رسانده‌اند نیز تا سال تحصیلی 2019-2020 به تعویق افتاده است.

در سایت این برنامه گفته شده: ما در حال حاضر اطلاعات بیشتری نداریم تا در اختیار شما بگذاریم. ما درک می‌کنیم که این موضوع می‌تواند موجب بروز مشکلاتی برای شما شود و در سریع‌ترین زمان ممکن اطلاعات جدید را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

منبع: cbc