Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

گزارش OECD درباره وضع سیستم مهاجرت کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

احمد حسن (Ahmed Hussen)، وزیر مهاجرت کانادا می‌گوید که دولت باید سریعا روی به استراتژی‌ها و نوآوری‌هایی بیاورد که این کشور را همچنان پرچمدار جذب نیروهای متخصص دنیا نگه می‌دارند.

حسن از گزارش جدید OECD استقبال کرده، گزارشی که در آن کانادا پیشروی سیستم اقتصاد مهاجرتی نام گرفته و موفقترین کشور دنیا در این عرصه است. او می‌گوید که کانادا باید همچنان معیار و شاخصی برای سنجش بقیه کشورها باشد.

به نظر حسن کانادا کارهای درست زیادی را انجام می‌دهد ولی باید آماده پذیرش و استفاده از استراتژی‌های هوشمندانه برای سیاست‌های مهاجرتی خود باشد و درهای تحقیق و یادگیری را همیشه باز نگه دارد.

برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که اکثریت کانادایی‌ها خواهان محدودسازی تعداد مهاجرین خارجی در هر سال هستند، اما حسن می‌گوید که همزمان اکثر مردم موافقند که باید نیروی کار متخصص بیشتری برای پر کردن گپ‌ها و ترقی اقتصاد وارد کشور شود.

CBC چندی پیش تحقیقی داشت که در آن معلوم شد حساب‌های ترول توییتری کانادایی‌ها را هدف می‌گیرند تا نظر آنها نسبت به مهاجرین را منفی کنند. حسن با اشاره به آن بررسی، می‌گوید: «به اشتباه نیفتید. من فکر می‌کنم ما باید مقابلهٔ بهتری با این اطلاعات غلط و وحشت‌زا داشته باشیم تا مردم فکر نکنند که زیر حملهٔ خارجی‌ها هستند.»

در حالی که به انتخابات فدرال نزدیک می‌شویم انتظار داریم مشکلات مهاجرتی در مرکز مناظره‌ها قرار بگیرند، از عملکرد دولت در زمینهٔ پذیرش پناهندگان گرفته تا سایر موارد. اما طبق گزارش OECD روش دولت در جذب مهاجرین متخصص تا امروز درست بوده است. از جمله نشانه‌های این موفقیت، پذیرش آسان و عمومی این مهاجرین در بین مردم کانادا است.

در ضمن کانادا هنوز یکی از داغ‌ترین کشورهای دنیا برای مهاجرین متخصص است.

حسن می‌گوید: «در قلب این موفقیت می‌توان به سیستم استادانهٔ انتخاب نخبگان اشاره کرد، و البته به کل زیرساختی که این سیستم بر آن استوار است و مدام به بازنگری معیارها مشغول است.»

این گزارش سه‌شنبه در تورنتو با حضور حسن و نویسندهٔ آن، توماس لای‌بیگ، منتشر شد. کانادا دهمین کشوری ست که OECD به بررسی سریالی آنها پرداخته است و لای‌بیگ می‌گوید که در این گزارش رتبهٔ محبوبیت بالایی به دست آورده است.

لای‌بیگ می‌گوید که کانادا بزرگترین، پرقدمت‌ترین، و کامل‌ترین سیستم مهاجرت از راه استخدام نیروی کار ماهر را دارد و جاافتادن مهاجرین در بین مردم کانادا بیشتر از دیگر کشورها ست.

او می‌گوید: «این سطح پذیرش بالا مطمئنا به این مربوط است که مردم کانادا رویکرد مهاجرتی کشورشان را کارآمد و دقیق می‌دانند. نه فقط این سیستم بسیار معتبر است بلکه عوامل زیادی نیز آن را پشتیبانی می‌کنند که می‌تواند کلاس درسی برای بقیه کشورها باشد.»

یکی از منتقدین محافظه‌کار مهاجرت در کانادا، میشل رِمپِل، می‌گوید که تحسین کانادا توسط OECD به خاطر اصلاحات دولت محافظه‌کار قبل از ترودو است.

وی می‌افزاید: «OECD بازنگری‌های نوآورانهٔ دولت محافظه‌کار قبلی را تایید می‌کند، به خصوص معرفی سیستم Express Entry را که نمونه‌ای از عملکرد مثبت، منصفانه، و منظم سیستم مهاجرتی کانادا است.»

کانادا یک الگو ست

لای‌بیگ در رویدادِ تورنتو گفت که کانادا یک الگو برای بقیه کشورها ست.

حسن هم اشاره‌ای داشت به اصلاحات دولت لیبرال از سال ۲۰۱۵، از جمله معرفی Global Skills Strategy که باعث جذب ۴۰,۰۰۰ نفر نیروی بسیار ماهر از سال ۲۰۱۷ شده است.

حسن می‌گوید که ۸۰ درصد از رشد جمعیت کانادا از راه مهاجرت است. در سال ۱۹۷۱، به ازای هر فرد بازنشسته، هفت نفر شاغل وجود داشت. اما پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش این نسبت است و تا سال ۲۰۳۵ به ازای هر نفر بازنشسته، ۲ نفر شاغل در کانادا خواهیم داشت که می‌تواند بحران‌ساز باشد.

«به خاطر سالخوردگی جمعیت، ما باید مطمئن شویم که سیستم مهاجرتی‌مان همچنان جاه‌طلبانه به جذب نیروهای مفید ادامه می‌دهد.»

بخشی از برنامه‌های تحسین شده در این گزارش، از جمله Express Entry، که باعث می‌شود دریافت اقامت دائم برای نیروی کارِ بسیار ماهر تسریع شود، توسط دولت محافظه‌کار قبلی معرفی شده بودند.

newcomer-protections-20190531.jpg

این گزارش تحسین دیگری هم برای دولت کانادا دارد: سیستم جامع گردآوری اطلاعات و تحلیل که باعث بهبود چشمگیر توانایی کانادا برای واکنش سریع به شرایط جدید و تغییر استراتژی مهاجرتی شده است.

پیشنهادها برای بهبود

اما این گزارش بخش‌هایی را هم نیازمند بهبود می‌داند. از جمله:

  • ساده‌سازی، استانداردسازی، و حاشیه‌زدایی از سیستم رتبه‌بندی نیروی کار ماهر، به جای درگاه‌های ورودی مختلف فعلی؛ کنار گذاشتن برنامهٔ Federal Skilled Trades.
  • اعطای ویزاهای کوتاه-مدت برای احراز شایستگیِ افراد حرفه‌ای؛ بهبود اطلاعات و ایجاد هارمونی در فرآیند تشخیص صلاحیت.
  • تشویق به رشد سکونت در مناطق خارج از شهرهای بزرگ؛ با تکیه بر موفقیت طرح‌های آزمایشی آتلانتیک و مهاجرت به مناطق حاشیه شهرها.
  • در نظر گرفتنِ گزینه‌های معرفی کارفرمای-معتمد برای شرکت‌هایی که استفادهٔ موقتی زیادی از نیروی کار خارجی دارند.

این گزارش کانادا را به خاطر ارایه خدمات پیش از ورود به مهاجرین و حمایت از آنها برای ورود به زندگی کانادایی، حل مشکلات در زمینه مسکن، و یافتن شغل، تحسین کرده است. اما اشاره می‌کند که فقط ۸.۵ درصد از مشمولین دریافت این خدمات، در عمل موفق به دریافت آنها شده‌اند و جای بهبود زیادی وجود دارد.

منبع: CBC News