Friday, March 29, 2024
-5.3 C
Calgary

بهترین دانشگاه‌های کانادا کدام‌اند؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در حقیقت براساس رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۹، ۲۷ مؤسسه کانادایی در بین بهترین‌های جهان قرار دارند. در این مطلب، فهرستی از بهترین دانشگاه های کانادا را تهیه کرده‌ایم. شاید حتی اسم بعضی از آنها به گوش‌تان نخورده باشد، بنابراین اگر قصد تحصیل در کانادا با دریافت ویزای تحصیلی کانادا را دارید، این مطلب و جدول انتهای مطلب می‌تواند راهنمای خوبی برایتان باشد. با ما همراه باشید.

کانادا با داشتن ۹ مورد از ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان، فرصت‌های فراوانی برای تحصیلات در سطح جهانی دارد. در مقایسه با آمریکا، در کانادا می‌توانید از گزینه‌های تحصیلی کم‌هزینه‌تر و فرایند درخواست ساده‌‌تری برخوردار شوید. علاوه‌برآن، در این کشور می‌توانید فرصت‌های بیشتری برای اقامت دائم داشته باشید.

دو مورد از بهترین دانشگاه های کانادا یعنی دانشگاه تورنتو و دانشگاه بریتیش کلمبیا، امتیازهای بالایی به‌ویژه برای کارهای پژوهشی دریافت کرده‌اند که این به‌معنای سطح بالای کیفی کارهای علمی این دانشگاه‌هاست.

بسیاری از دانشگاه‌های کانادا، به‌دلیل جذب دانشجویان از سراسر جهان، اعضای هیئت علمی از کشورهای مختلف و تشویق به همکاری‌های بین‌المللی مشهور هستند؛ به‌همین‌دلیل با ورود به این دانشگاه‌ها می‌توانید شاهد فضایی کاملا بین‌المللی باشید.

براساس نظرسنجی بین‌المللی از دانشجویان که اداره آموزش بین‌المللی کانادا آن را انجام داد، بیش از ۹۰ درصد دانشجویان در پاسخ به پرسش رضایت‌شان از تحصیل در کانادا گزینه راضی یا بسیار راضی را انتخاب و ۹۵ درصد از آنها کانادا را به‌عنوان محل تحصیل توصیه کردند.

۵ مورد از بهترین دانشگاه های کانادا

۱. دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو

کلیسای انگلستان، دانشگاه تورنتو را اداره می‌کند. این دانشگاه، اولین دانشگاهی محسوب می‌شود که در مستعمره کانادای علیا تأسیس شده است. این دانشگاه به‌عنوان یک سیستم دانشگاهی ساختاریافته، کاملا به دانشگاه‌های معتبر در انگلستان شباهت دارد. هر هفت کالج این دانشگاه، تاریخچه و آداب‌ورسوم متمایز از یکدیگر دارند.

دانشگاه تورنتو (UofT) دستاوردهای پیشگامانه زیادی در کارنامه‌اش دارد که از آن جمله می‌توان به اولین انتشارات دانشگاهی کانادا و اولین دانشکده علوم جنگل در این کشور اشاره کرد. این دانشگاه اولین دانشگاه کانادایی است که به مرز بیش از یک میلیارد دلار کانادا (معادل ۵۸۶ میلیون پوند) به‌عنوان کمک‌هزینه تحصیلی رسیده است.

حرکت‌های دانشگاهی تأثیرگذار و مهم از جمله دانشکده ادبیات انتقادی و نظریه ارتباطات تورنتو، نظریه تمامیت NP در علوم کامپیوتر و تحقیق در زمینه درمان سلول‌های بنیادی در این دانشگاه آغاز شد.

محوطه مرکزی این دانشگاه شامل چد ساختمان تاریخی و حیاط‌هایی زیبا است که با بهترین نمونه‌های اروپایی رقابت می‌کند.

در این دانشگاه بیش از ۷۰۰ مدرک دانشگاهی لیسانس و ۲۰۰ مدرک فوق لیسانس ارائه می‌شود. دانشگاه تورنتو یکی از بهترین دانشگاه‌های جهان در زمینه علم پزشکی است.

از جمله فارغ‌التحصیلان برجسته این دانشگاه می‌توان به پنج نخست‌وزیر این کشور، نویسندگانی مانند مایکل اونداجی (Michael Ondaatje) و مارگارت آتوود اشاره کرد. در مجموع، ۱۰ نفر از برندگان جایزه نوبل به نوعی با این دانشگاه در ارتباط هستند.

۲. دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) قدیمی‌ترین دانشگاه در ایالت بریتیش کلمبیا و یکی از رقابتی‌ترین دانشگاه‌های این کشور است.

این دانشگاه دو پردیس (محوطه دانشگاهی) دارد: یکی در ونکوور و دیگری در کلونا (Kelowna). پردیس اصلی در ونکوور، در نزدیکی سواحل متعددی واقع شده است و مناظر کوه‌های شمالِ مشرف به ساحل جلوه زیبایی به آن می‌دهد. تعدادی باغ گیاه‌شناسی و باغ یادبود در پردیس دانشگاه و نیز یک مرکز هنرهای نمایشی معروف در آن وجود دارد.

این دانشگاه تعدادی بورسیه تحصیلی به دانشجویان اعطا می‌کند که از آن جمله می‌توان به جایزه بین‌المللی دونالد اِی. ورونگ برای دانشجویانی که از کشورهای جنگ‌زده هستند، اشاره کرد.

هشت تن از برندگان جایزه نوبل، ۷۱ تن از برندگان بورسیه رودز (بورسیه مخصوص دانشجویان آمریکا و کشورهای مشترک‌المنافع انگلستان) و ۶۵ برنده مال المپیک از این دانشگاه هستند.

بزرگ‌ترین سیکلوترون جهان (نوعی شتاب‌دهنده ذرات) در این دانشگاه و در مرکز تریومف (TRIUMF) که آزمایشگاه ملی این کشور برای فیزیک ذرات و هسته‌ای است، قرار دارد.

این دانشگاه متشکل از ۱۲ دانشکده در ونکوور و ۷ دانشکده دیگر در پردیس کلونا است. بریتیش کلمبیا دوره کارشناسی ویژه‌ای را به‌شکل مشترک با دانشگاه ساینس پو (Sciences Po) در پاریس ارائه می‌دهد.

سه تن از نخست‌وزیران کانادا از جمله جاستین ترودو (نخست‌وزیر فعلی) در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند. جاستین با مدرک کارشناسی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است.

۳. دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل (University McGill) تنها مؤسسه کانادایی حاضر در انجمن سران دانشگاه‌های جهان در مجمع اقتصاد جهانی است. این مجمع متشکل از رؤسای ۲۶ مؤسسه آموزش عالی در جهان است.

این دانشگاه در سال ۱۸۲۱ تأسیس شد و پردیس اصلی آن در مونت رویال در شهر مونترال قرار دارد. بیشتر ساختمان‌های دانشگاه در محوطه‌ای شبیه به پارک هستند که بسیاری از دانشجویان سال اول در آن زندگی می‌کنند.

همه ساختمان‌های اصلی با استفاده از سنگ‌آهک خاکستری بومی همان منطقه ساخته شده است که به محوطه پردیس، زیبایی قابل‌توجهی بخشیده است.

در سال ۱۸۲۹، مک گیل اولین دانشکده پزشکی ملی را تأسیس کرد و تا به امروز، این دانشگاه برای موضوعات بالینی مختلف امتیازات ویژه‌ای در رتبه‌بندی جهانی کسب کرده است.

دانشگاه مک گیل برای بیش از ۳۰۰ رشته تحصیلی مختلف به بیش از ۳۰ هزار دانشجو از ۱۵۰ کشور مدرک تحصیلی ارائه می‌دهد. به‌همین‌دلیل این دانشگاه به‌عنوان یکی از مؤسسات متنوع بین‌المللی در کانادا مطرح است.

لئونارد کوهن خواننده و ترانه‌سرا و بازیگر ویلیام شاتنر از فارغ‌التحصیلان مشهور مک گیل هستند. تعداد برندگان بورسیه رودز این دانشگاه، از هر دانشگاه کانادایی دیگری بیشتر است.

۴. دانشگاه مک مستر

 دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر (McMaster University) در همیلتون در ایالت انتاریو واقع شده است و پردیس اصلی آن در ۱۲۱ هکتار زمین در نزدیکی باغ گیاه‌شناسی سلطنتی همیلتون قرار دارد.

این دانشگاه به نام ویلیام مک مستر، سناتور و بانکدار برجسته کانادایی که مبلغ ۹۰۰ هزار دلار کانادا برای تأسیس این نهاد اهدا کرد، نام‌گذاری شده است.

دانشکده پزشکی مک مستر شهرتی جهانی دارد و دانشکده‌های مهندسی، تجارت، علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم دیگر نیز در آن وجود دارد. این دانشگاه تأکید بسیاری بر تحقیقات دارد که هدف آن رسیدگی به بعضی از نیازهای فوری جامعه به‌ویژه در زمینه علوم بهداشتی است. این تحقیقات، شامل تحقیقاتی از مؤسسه تحقیقی سرطان و سلول‌های بنیادی است که بخشی از پوست انسان را به سلول‌های خونی تبدیل می‌کند که می‌تواند کمبود اهداکنندگان خون را کاهش دهد.

دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه مک مستر از بیش از ۹۰ کشور جهان هستند. این دانشگاه دارای حدود ۷۰ توافق‌نامه مبادلات ارزی بین‌المللی با دانشگاه‌های سراسر جهان است.

شعار دانشگاه، از انجیل عهد جدید ۱:۱۷ انتخاب شده که به این صورت است: «مسیح همه‌چیز را به هم پیوند می‌دهد». البته این شعار کمی غیرمعمول است، چراکه به‌جای زبان لاتین یا انگلیسی (که مرسوم است) به یونانی نوشته شده است.

۵. دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال که تنها دانشگاه فرانسوی‌زبان در این فهرست است، دومین دانشگاه بزرگ کانادا به لحاظ تعداد دانشجویان است و بیش از ۴۱ هزار دانشجوی ثبت‌نامی دارد. یک‌چهارم کل دانشجویان این دانشگاه بین‌المللی هستند.

پردیس اصلی دانشگاه مونترال در دامنه کوه‌های مونت واقع شده است. نشان برجسته ساختمان اصلی این دانشگاه به سبک هنرهای تزئینی (Art Deco) ساخته شده است.

۷۴ درصد از دانشجویان این دانشگاه در مقطع کارشناسی ثبت‌نام کرده‌اند. اتحادیه دانشجویان متشکل از دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است و سه انجمن برادری (fraternities) و خواهری (sororities) وابسته به اتحادیه هم وجود دارد.

تیم‌های ورزشی این دانشگاه تحت عنوان کارابینز بسیار محبوب هستند و در بدمینتون، فوتبال کانادایی و هاکی و رشته‌های ورزشی دیگر به رقابت می‌پردازند.

بسیاری از مدیران شناخته‌شده در کسب‌وکارهای مختلف، فارغ‌التحصیل همین دانشگاه هستند. از جمله این افراد می‌توان به لوییس آر. چنورت (Louis R. Chênevert) مدیرعامل شرکت یونایتد تکنولوژی اشاره کرد. فارغ‌التحصیلان دیگری هم که سهم عمده‌ای در تحقیقات علمی شامل نوآوری‌ها در انرژی هسته‌ای، ادراک دیداری (visual perception) و رمزنگاری کوانتومی دارند، از جمله فارغ‌التحصیلان برجسته این دانشگاه هستند.

در کارنامه این دانشگاه، فارغ‌التحصیلانی همچون پیر الیوت ترودو (نخست‌وزیر پیشین کانادا و پدر جاستین نخست‌وزیر فعلی) و ۱۰ نفر از نخست‌وزیران استان کبک (Quebec) حضور دارند.

جدول رتبه‌بندی، امتیاز جهانی و موقعیت بهترین دانشگاه های کانادا

شهر ایالت دانشگاه رتبه جهانی ۲۰۱۹ رتبه کانادا ۲۰۱۹
تورنتو انتاریو دانشگاه تورنتو ۲۱ ۱
ونکوور بریتیش کلمبیا دانشگاه بریتیش کلمبیا ۳۷ ۲
مونترال کبک دانشگاه مک گیل ۴۴ ۳
همیلتون انتاریو دانشگاه مک مستر ۷۷ ۴
مونترال کبک دانشگاه مونترال ۹۰ ۵
ادمونتون آلبرتا دانشگاه آلبرتا ۱۳۲ ۶
اتاوا انتاریو دانشگاه اتاوا ۱۷۶ ۷
لندن انتاریو دانشگاه وسترن (غربی) ۱۹۰ ۸
کلگری آلبرتا دانشگاه کلگری ۱۹۹ ۹
واترلو انتاریو دانشگاه واترلو ۲۰۱-۲۵۰ ۱۰
هالیفاکس نوا اسکوشیا دانشگاه دالهاوزی ۲۵۱-۳۰۰ ۱۱
کبک سیتی کبک دانشگاه لاوال ۲۵۱-۳۰۰ ۱۱
کینگستون انتاریو دانشگاه کویینز ۲۵۱-۳۰۰ ۱۱
برنابی بریتیش کلمبیا دانشگاه سایمون فریزر ۲۵۱-۳۰۰ ۱۱
ویکتوریا بریتیش کلمبیا دانشگاه ویکتوریا ۳۰۱-۳۵۰ ۱۵
تورنتو انتاریو دانشگاه یورک ۳۵۱-۴۰۰ ۱۶
وینی پگ مانیتوبا دانشگاه مانیتوبا ۴۰۱-۵۰۰ ۱۷
ساسکاتون ساسکاچوآن دانشگاه ساسکاچوآن ۴۰۱-۵۰۰ ۱۷
اتاوا انتاریو دانشگاه کارلِتون ۵۰۱-۶۰۰ ۱۹
گوئلف انتاریو دانشگاه گوئلف ۵۰۱-۶۰۰ ۱۹
سنت جان نیوفاندلند و لابرادور دانشگاه مموریالِ نیوفاندلند ۵۰۱-۶۰۰ ۱۹
مونترال کبک دانشگاه کنکوردیا ۶۰۱-۸۰۰ ۲۲
کبک سیتی کبک دانشگاه کبک ۶۰۱-۸۰۰ ۲۲
رجینا ساسکاچوآن دانشگاه رجینا ۶۰۱-۸۰۰ ۲۲
شربروک کبک دانشگاه شربروک ۶۰۱-۸۰۰ ۲۲
ویندسور انتاریو دانشگاه ویندسور ۶۰۱-۸۰۰ ۲۲
پرنس جورج بریتیش کلمبیا دانشگاه بریتیش کلمبیا شمالی ۸۰۱-۱۰۰۰ ۲۷

 

منبع: timeshighereducation