Thursday, April 18, 2024
-1.2 C
Calgary

آمازون در میان شعله‌های آتش

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

هم‌اکنون بیش از دو هفته از آغاز آتشسوزی‌ها در جنگل‌های آمازون می‌گذرد و شعله‌های آتش هر لحظه در حال نابود کردن بخش‌های بیشتری از این جنگل‌های بارانی و ذخایر ارزشمند زیست‌کره هستند.

بنا به گفته پایگاه Save the Amazon Coalition، این جنگل‌ها که به ریه‌های کره زمین شهرت دارند بیش از 20 درصد اکسیژن موردنیاز سیاره ما را تامین می‌کنند. پوشش جنگلی این منطقه به طور مداوم در حال تصفیه دی‌اکسید‌کربن تولیدی است و با تولید باران به رشد و حیات پوشش گیاهی خود ادامه می‌دهد.

به گفته World Wildlife Fund این اکوسیستم وسیع منزلگاه 10 درصد از گونه‌های شناخته شده بر روی کره زمین است. همچنین Rainforest Alliance جنگل‌های آمازون را به عنوان راه‌حلی کلیدی برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی نامیده است.

دولت برزیل گزارش کرده که امسال به نسبت سال گذشته شاهد افزایش 84 درصدی تعداد آتش‌سوزی‌ها بوده‌ است. عصر روز دوشنبه آسمان سائوپائولو به دلیل دود ناشی از آتش‌سوزی اخیر جنگل‌ها که در فاصله نزدیک به 3،000 کیلومتری شهر ادامه داشت، کاملا تاریک شده بود.

ویتوریا سانتوس که جوانی 22 ساله و ساکن سائوپائولو است به دیلی‌هایو گفت: آسمان به دلیل آتش‌سوزی‌ها به رنگ زرد در آمد و شهر چهره‌ای آخرالزمانی به خود گرفت. هوا پر از گازهای سمی شده بود.

سازمان World Meteorological با انتشار تصویر زیر که توسط ناسا ثبت شده و حرکت ابر دود ناشی از آتشسوزی‌ها را نشان داده است توجه بسیاری را به وسعت این فاجعه جلب کرده است.

هرچند جنگل‌های بارانی آمازون هر سال شاهد بروز آتشسوزی‌های طبیعی هستند، اما رشد بی‌سابقه تعداد آن‌ها در فصل خشک امسال همه را نگران کرده است.

فعالان محیط‌زیستی، NGO ها و بسیاری دیگر از افراد خواستار رفتار و واکنشی مسئولانه‌تر در قبال این رخداد شده‌اند.

یکی از طرفداران محیط‌زیست به نام پائول روزوری در اینستاگرام نوشته: زمین در حال مرگ است. زمین را کشته‌اند. این یک زخم کهنه است که به دلیل دهه‌ها بی‌تفاوتی به جنگل‌زدایی‌هایی که در مقابل چشمان ما انجام می‌شد، امروز دهان باز کرده است. جنگل‌های آمازون آب موردنیاز برای گیاهان خود را از رطوبت خود تامین می‌کند. این یک سیستم است. زمانی که ما تعداد زیادی از اجزای این سیستم را قطع می‌کنیم باعث خواهیم شد تا این چرخه پایدار به خطر بیافتد.

به گزارش بی‌بی‌سی طرفداران محیط‌زیست رئیس‌‌جمهور برزیل یعنی ژائیر بولسونارو را مسئول این فاجعه می‌دانند. آن‌ها معتقدند که بولسونارو شرکت‌های چوب‌بری و کشاورزان را تشویق کرده تا دست به جنگلزدایی بیشتری بزنند.

بولسونارو در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است کشاورزان این آتشسوزی را آغاز کرده باشند گفت: هرکسی در وقوع این فاجعه مظنون بوده و بیشتری شک متوجه NGO ها است.

او همچنین در ادامه افزود که دولت برزیل قادر نیست با این حجم از آتش مقابله کند: ما دارای منابع کافی نیستیم. وضعیت کاملا از کنترل ما خارج شده است.

به گزارش Pachamama Alliance نابودی پوشش گیاهی ناشی از این آتش‌سوزی‌ها موجب از بین رفتن سکونتگاه اقوام محلی، گیاهان، حیوانات، گونه‌های حشرات، افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای، افزایش سیل و غیره خواهد شد.

سازمان Rainforest Alliance در پستی اینستاگرامی و پیش از ارائه راهکارهایی برای کمک‌رسانی از سراسر دنیا برای مقابله با این فاجعه گفت: بزرگترین جنگل بارانی دنیا بخشی بسیار حیاتی برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی است. بدون آمازون ما نمی‌توانیم با روند رشد دمای کره زمین مقابله کنیم.

در ادامه بخشی از اقدامات پیشنهادی از سوی Rainforest Alliance و WWF ذکر شده‌اند:

  • کمک‌های مالی خود را به گروه‌های فعال در جنگل‌های آمازون اهدا کنید که تلاش می‌کنند با آتشسوزی مقابله کنند.
  • به یکی از حامیان دائم جمعیت Rainforest Alliance تبدیل شوید که تلاش می‌کنند راهکارهایی برای حفاظت از باارزش‌ترین جنگل‌های استوایی سراسر دنیا از جمله آمازون ارائه دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر به این‌جا مراجعه کنید.
  • به انتشار مطالب بیشتر درباره این رویداد ادامه دهید تا تعداد بیشتری از افراد درباره آن مطلع شوند.
  • یک مصرف‌کننده آگاه باشید. از شرکت‌هایی خرید کنید که در قبال چرخه تامین مواد اولیه خود مسئولانه رفتار می‌کنند. از شرکت‌ها بپرسید که غذا و سایر اقلام خریداری شده چگونه تولید شده‌اند. مراقب میزان مصرف گوشت خود باشید. دامداری یکی از مهمترین علل جنگلزدایی در آمازون است.
  • در زمان برگزاری انتخابات به رهبرانی رای دهید که به خطرناک بودن شرایط آب‌وهوایی کنونی واقف هستند و تصمیم دارند برای مقابله با این بحران اقداماتی انجام دهند. سیاست‌گذاری‌های قوی و سیاست‌های رو به جلو برای مقابله با این مسئله بسیار ضروری هستند.
  • اجازه دهید صدای شما شنیده شود. به خانواده و دوستان خود درباره اهمیت جنگل آمازون آموزش دهید. به آن‌ها بگویید که این ناحیه سکونتگاه 10 درصد از گونه‌های روی کره زمین است. سپس از آن‌ها بخواهید نظر خودشان را نیز به شما بگویند.
  • میزان مصرف سوخت‌های فسیلی خود را کاهش دهید و تلاش کنید اثر کمتری بر روی کره زمین داشته باشید. هرچه مصرف سوخت‌های فسیلی شما کمتر باشد اثر کمتری بر وخیم‌تر شدن تغییرات اقلیمی خواهید گذاشت. این تغییرات اقلیمی در حال نابود کردن آمازون و سایر نواحی طبیعی و حیاتی کره زمین هستند. لوازم الکتریکی را زمانی که استفاده نمی‌کنید خاموش کنید. با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و دوچرخه به محل کار خود بروید.

منبع: dailyhive