Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

اوبر به مترو ونکوور می‌آید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اوبر قرار است به زودی فعالیت خود در مترو ونکوور را آغاز کند، اما قرار نیست به این زودی‌ها شهروندان دیگر شهرهای بریتیش‌کلمبیا قادر به استفاده از آن باشند.

اوبر که بزرگترین شرکت تاکسی اینترنتی دنیا است اعلام کرد که قصد دارد درخواست خود را برای هیئت حمل‌ونقل مسافر بریتیش‌کلمبیا (PTB) ارسال کند و مجوز فعالیت در مترو ونکوور را دریافت نماید.

مایکل ون هیمن که رئیس اوبر در منطقه غرب کانادا است می‌گوید: ما بسیار خدسندیم که فرصت ارائه خدمات خود به شهروندان مترو ونکوور را بدست آورده‌ایم. برای سال‌ها شهروندان بریتیش‌کلمبیا بارها اعلام کرده‌ بودند که می‌خواهند به خدمات ایمن، ارزان و قابل اعتماد ما، که در نقاط دیگر دنیا تجربه کرده‌ بودند، در شهر خود دسترسی داشته باشند. ما خوشبین هستیم که با آغاز تعطیلات پیش رو و افزایش نیاز ونکووری‌ها به تاکسی بتوانیم خدماتی مناسب به اهالی مترو ونکوور ارائه کنیم.

این شرکت پیشبینی کرده که از اواخر سال 2019 بتواند فعالیت خود در مترو ونکوور را آغاز کند.

شرکت اوبر در یک اظهارنظر رسانه‌ای گفته به ارائه خدمات در سرتاسر بریتیش‌کلمبیا علاقه دارد، با اینحال به نظر می‌رسد قوانین موجود فعالیت اوبر در شهرهای کوچک‌تر را با مشکل روبرو خواهد کرد.

یکی از بندهای قانون کنونی که برای اوبر و سایر شرکت‌های تاکسی اینترنتی مشکل‌ساز است به الزام داشتن گواهینامه تجاری کلاس 4 برای تمام رانندگان ناوگان مربوط می‌شود.

اوبر طی اظهارنظری در اینباره گفت: در حال حاضر هیچ داده آماری که نشان دهد داشتن گواهینامه کلاس 4 برای رانندگان ما تاثیر مثبتی به نسبت گواهینامه کلاس 5 همراه با نظارت سختگیرانه و بررسی سوابق رانندگی دارد، موجود نیست. این قانون غیرعادی که تنها در دو منطقه دیگر آمریکای شمالی وجود دارد رانندگان بریتیش‌کلمبیا را موظف می‌کند تا در یک آزمون برای رانندگی مینی‌بوس شرکت کنند. این آزمون در هیچ کجای دیگر دنیا الزام‌آور نیست. این قانون یک مانع اساسی برای رانندگان است و شهروندان بریتیش‌کلمبیا را محدود می‌کند.

جاس جوهال نماینده جمهوری‌خواه بریتیش‌کلمبیا در مجلس می‌گوید که خبر ورود اوبر برای حمل‌ونقل عومی بسیار خوشحال‌کننده است. با اینحال او می‌افزاید که محدودیت کلاس 4 موجب مختل شدن این صنعت خواهد شد. او گفت: اوبر امروز اعلام کرده که قصد ورود به بازار را دارد، اما قرار است آن‌ها این کار را بر اساس تعداد رانندگان دارای گواهینامه کلاس 4 خود انجام دهند. آن‌ها نگفته‌اند که در روز اول به Abbotsford و Chilliwack و یا بخش‌هایی از ساری نیز خدمات خود را ارئه می‌کنند. آن‌ها برای گسترش فعالیت خود به تعداد بیشتری راننده (حدود 2،000 نفر) احتیاج دارند.

او می‌گوید که وجود این قانون باعث خواهد شد تا رقابتی شدید بین شرکت‌های اوبر، لیفت و سایرین بر سر استخدام رانندگان دارای گواهینامه کلاس 4، که تعدادشان نیز محدود است، بوجود آید.

داشتن گواهینامه کلاس 4 به نمرات بالاتر در آزمون‌های رانندگی، آزمون‌های اضافی و معاینات پزشکی نیاز دارد. اداره پلیس ونکوور از الزامی بودن این گواهینامه برای رانندگان حمایت می‌کند و می‌گوید به دلیل وجود آزمون‌های اضافی و معاینات پزشکی ایمنی مسافران بیشتر تامین خواهد شد.

نگرانی اصلی درباره الزامی بودن گواهینامه کلاس 4 از این بابت است که به دلیل وجود این بند تعداد کافی راننده برای فعالیت شرکت‌های تاکسی اینترنتی در شهرهای دیگر وجود ندارد.

ورود اوبر به شهرها معمولا بدون جنجال نیست. این شرکت به دلیل داشتن تاکتیک‌های قلدر مابانه موجب درگیری‌هایی همچون جدال در شهر پورتلند اوریگان شده است (جدالی که باعث شد کمیسر حمل‌ونقل ایالتی مدیریت اوبر را دسته اراذل و اوباش بنامد).

پیش از این شرکت لیفت نیز اعلام کرده بود که تنها برای فعالیت در شهر مترو ونکوور برنامه دارد.

Kater که یک استارتاپ واقع در بریتیش‌کلمبیا است نیز گفته که قصد دارد سرویس خود را در خارج از شهر ونکوور ارائه دهد.

دولت استانی بریتیش‌کلمبیا در حال ایجاد یک صنعت حمل‌ونقل مخصوص به خود است. هیئت مستقل حمل‌ونقل مسافر در اوایل ماه جاری قوانین مربوط به فعالیت این شرکت‌ها را منتشر کرد. در این قوانین مواردی همچون محدودیت‌های منطقه‌ای، وضع حداقل نرخی برابر با کرایه تاکسی‌ها و برداشتن سقف تعداد ناوگان آورده شده‌اند.

صنعت تاکسیرانی به نظارت بر رعایت قوانین از سوی این شرکت‌ها پافشاری می‌کند. آن‌ها نگران عدم وضع محدودیت برای تعداد ناوگان این شرکت‌ها هستند و می‌گویند همین موضوع باعث افزایش بیش از حد تعداد این تاکسی‌ها خواهد شد.

رییس انجمن تاکسی‌رانی ونکوور کارولین باوویر هفته گذشته گفت: ما کاملا شکه شده‌ایم. ما امیدوار بودیم که در میدانی مساوی با این شرکت‌ها وارد رقابت شویم اما به نظر می‌رسد اینگونه نخواهد بود. ما از پیش می‌دانستیم که بالاخره این شرکت‌ها وارد شهرمان خواهند شد، از این رو جلسات بسیاری با مسئولان برگزار کردیم. ما امیدوار بودیم که بریتیش‌کلمبیا بتواند قوانین خوبی را وضع کند که به نمونه‌ای موفق در سطح استان‌ها و کشور کانادا تبدیل شود. با اینحال این قوانین ما را به کل کنار گذاشته‌اند. ما پیشبینی می‌کنیم که با ورود این شرکت‌ها وضعیت ترافیک در استان، مخصوصا شهر ونکوور، بسیار بدتر شود.

علاوه بر این مسئولان استانی نیز نگران تصمیم PTB و وضع قوانین جدید هستند. مایک فارنوورت که وزیر امنیت عمومی است می‌گوید دولت نگران پیامدهای برداشته شدن سقف تعداد ناوگان بر ترافیک شهرها است. او افزود: ما همواره نگران مسئله ترافیک هستیم، اما حالا با برداشته شدن سقف تعداد ناوگان در مجوزهای صادر شده برای این شرکت‌ها بر شدت آن افزوده شده است.

منبع: Global NEWS